Frans Godden Frans Godden is freelance journalist.

De naam is geen toonbeeld van originaliteit, maar LotusLive vertolkt wel perfect wat IBM wil : Microsoft Windows Live en Google Apps het vuur aan de schenen leggen met zijn eigen SaaS-aanbod. En met klinkende namen van partners als Salesforce.com, Skype en LinkedIn.

Wie dacht dat Lotu-sphere, het jaarlijkse rendez-vous van IBM Lotus-gebruikers, weer een Notes- en Domino-festival zou worden, zat er glad naast. Beide productgroepen werden wel een aantal keren geciteerd in verband met andere aankondigingen (Notes 8.5 was een paar dagen eerder al gelanceerd op MacWorld), maar de show werd gestolen door LotusLive, het nieuwe software-as-a-service aanbod van IBM.

Alhoewel, nieuw? Op de vorige Lotusphere een jaar geleden kondigde IBM Bluehouse aan, toen nog de codenaam voor een SaaS-oplossing in bèta die specifiek bestemd was voor kmo’s, een hosted Web 2.0-omgeving voor collaboration, communicatie, e-mail, file sharing, webconferencing, enz. Wel, Bluehouse is nu LotusLive geworden en de bedoeling is dat het stevig weerwerk gaat bieden aan Windows Live en Google Apps. Gartner voorspelt wel dat IBM het niet gemakkelijk zal krijgen, ook al omdat midden dit jaar Cisco zich ook op dit speelveld komt moeien met een suite waarin webconferencing, e-mail en instant messaging zullen zitten. Maar de recente overname van de messaging-activiteiten van Outblaze geven IBM wel een duwtje in de rug, oordelen de analisten.

LotusLive, dat later dit kwartaal gelanceerd wordt, bevat een uitgebreid gamma van aangeboden diensten – “maar niets belet je slechts bepaalde diensten aan te kopen”, zegt Bob Picciano, algemeen directeur van IBM Lotus Software. “Wij willen immers met dit aanbod online collaboration ook toegankelijk maken voor kleine en middelgrote bedrijven die niet over de nodige infrastructuur noch middelen beschikken om dat zelf op te zetten. We brengen alle diensten onder in een hosted model op onze eigen servers en zorgen ook voor links naar reeds geïnstalleerde, klassieke toepassingen via click-to-cloud technologie die een naadloze integratie met de online-diensten mogelijk maakt”.

Visibiliteit

IBM kondigde op de conferentie alvast een paar opmerkelijke partnerships aan voor zijn nieuwe SaaS-omgeving. Zo is Salesforce.com van plan de LotusLive-diensten te integreren met zijn crm-toepassingen om verkoop- en andere klantgerichte processen ook buiten een onderneming toegankelijk te maken voor samenwerkende teams. En dankzij de coöperatie met Skype zullen gebruikers van LotusLive vanuit hun contactenlijsten rechtstreeks via Skype kunnen bellen naar hun klanten, leveranciers of partners. IBM heeft ook een akkoord aangekondigd met LinkedIn, het online netwerk van zakenmensen dat vandaag al meer dan 34 miljoen leden telt. Gebruikers krijgen dan rechtstreekse toegang tot LinkedIn-profielen vanuit Lotus mail- en andere toepassingen.

“Er volgen in de komende maanden zeker nog heel wat meer partnerships, maar deze eerste drie geven ons alvast veel visibiliteit op het web”, aldus Picciano. Hij gaf wel toe dat er nog heel wat werk aan de winkel was voor de researchploeg, ondermeer op het vlak van de beveiliging van LotusLive. “Maar tegen de lancering zal dat allemaal in orde zijn”.

LotusLive is een van de resultaten van de investering die IBM in de lente van vorig jaar heeft aangekondigd – een miljard dollar gespreid over drie jaar voor UCC, Unified Communications and Collaboration. “De vraag naar bedrijfsalternatieven voor een fenomeen als Facebook is inderdaad groot”, weet Jeff Schick, vice-president social software bij IBM Lotus. “Heel wat bedrijven wagen zich aan sociale netwerken maar schrikken dan terug voor de veiligheidsrisico’s of het lekken van confidentiële informatie. AT&T bijvoorbeeld ontwikkelde een eigen oplossing op basis van open source, maar schakelde uiteindelijk toch over op Lotus Connections om alles beter onder controle te kunnen houden”. Zijn stelling wordt bevestigd door een recent onderzoek van Dynamic Markets in opdracht van AT&T rond corporate social networking in Europa. Daaruit blijkt dat bijna een kwart van alle bedrijven (waaronder Belgische) al eens problemen heeft gehad met informatielekken via sociale netwerkingsites.

Blackberry en ActiveSync

Nog een paar belangrijke aankondigingen op Lotusphere: in maart komt Alloy op de markt, het resultaat van het gezamenlijke ontwikkelingsproject van IBM en SAP om gebruikers van Lotus Notes rechtstreeks vanuit hun toepassing toegang te geven tot SAP Business Suite rapporten en analytics (voordien bekend als Atlantic). En samen met RIM brengt IBM ook nieuwe Lotus collaboration software en tools op de markt voor het Blackberry-platform, waaronder Blackberry clients voor Connections en Sametime en ondersteuning van Symphony en Quickr op de handheld. IBM gaat ook in op een jarenlange smeekbede van zijn klanten om Microsoft ActiveSync te gaan ondersteunen in de komende versie van Lotus Notes Traveller, dat e-mail, agenda en adresboek uit Lotus Domino toegankelijk maakt op mobiele toestellen. Het werd op Lotusphere al gedemonstreerd op een iPhone, maar het zal pas in de tweede helft van dit jaar beschikbaar komen.

Frans Godden

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content