Op de drie kaaien van ICO in Antwerpen en Zeebrugge worden jaarlijks ruim 2 miljoen auto's gelost door meer dan 1.000 zeeschepen. Die zijn bestemd voor de Europese markten en worden doorgaans op treinen of schepen geladen voor verder transport. Of ze worden in België (Ford Genk of Volvo Gent) verder geassembleerd voor de export. ICO staat niet alleen in voor dat laden en lossen maar ook voor de sortering van de auto's, de afwerking en de personalisering (bijvoorbeeld de montage van een geïntegreerde fietsendrager of diverse andere op...

Op de drie kaaien van ICO in Antwerpen en Zeebrugge worden jaarlijks ruim 2 miljoen auto's gelost door meer dan 1.000 zeeschepen. Die zijn bestemd voor de Europese markten en worden doorgaans op treinen of schepen geladen voor verder transport. Of ze worden in België (Ford Genk of Volvo Gent) verder geassembleerd voor de export. ICO staat niet alleen in voor dat laden en lossen maar ook voor de sortering van de auto's, de afwerking en de personalisering (bijvoorbeeld de montage van een geïntegreerde fietsendrager of diverse andere opties). België is dankzij zijn centrale ligging in Europa de belangrijkste Europese hub voor ICO en de tweede grootste in de sector. ICO gebruikt al vele jaren EDI (elektronische data-uitwisseling) voor de contacten met zijn handelspartners. "Zonder informatica kunnen wij onmogelijk weten waar een auto zich bevindt. De terminal wordt in feite tegelijk doof en blind", steekt it-directeur Alain Guillemyn van wal. "De continuïteit van onze activiteiten hangt dus volledig af van it. Elke hapering, elke it-panne kost ons handenvol geld. Onze organisatie is totaal afhankelijk van een performant en betrouwbaar systeem: al onze processen steunen op dat systeem." Dat is meteen ook de reden waarom er een project loopt om een mirror te creëren tussen beide ICO-sites, met duplicering van de infrastructuur. Het bedrijfsbeheer is dus kritiek, maar reporting is al even belangrijk in de interne en externe communicatie. ICO koos daarom onlangs voor WebFocus, de business intelligence-tool van Information Builders, zowel voor operationeel beheer als voor rapportage. "Als een schip aanmeert in Antwerpen of Zeebrugge, krijgt elke geloste wagen een streepjescode zodat we op elk moment weten waar hij staat." Daarnaast gebruikt ICO de integratieadapters iWay van Information Builders, ook al voor de integratie van data uit verschillende platformen en voor de conversie van deze informatie naar bruikbare gegevens. Door deze verschillende informatiebronnen te combineren kan ICO extreem snel ultracomplete rapporten aanbieden zowel intern als aan zijn commerciële partners. Voor de uitrol van dit product deed ICO een beroep op het Antwerpse Cosmos. "WebFocus is een essentiële schakel in onze communicatie met de klanten en past binnen het kritieke businessproces voor onze firma. De vraag naar dit type transparante reportingtool stijgt momenteel exponentieel." Alain Guillemyn voegt eraan toe dat WebFocus zich onderscheidt door zijn stabiliteit, zijn flexibiliteit en zijn doorgroeimogelijkheden. En aangezien het nieuwe strategische plan van ICO rekent op een belangrijke groei, zal de it duidelijk moeten volgen, ... of zelfs vooroplopen. Marc Husquinet