Macadam is een Belgische onderneming die in 1993 van start ging in de autobijstand. "We zijn begonnen als een klassieke dienstverlener", zegt Jean Thomas, "onder meer rond pechverhelping." Dat veranderde in 2001, toen het bedrijf zich specialiseerde in de inspectie van voertuigen die het einde van hun leasecontract hebben bereikt. "Voor die opdracht is een onafhankelijke partij nodig die de staat van het voertuig objectief vaststelt, anders komt het te vaak tot een vechtscheiding."
...

Macadam is een Belgische onderneming die in 1993 van start ging in de autobijstand. "We zijn begonnen als een klassieke dienstverlener", zegt Jean Thomas, "onder meer rond pechverhelping." Dat veranderde in 2001, toen het bedrijf zich specialiseerde in de inspectie van voertuigen die het einde van hun leasecontract hebben bereikt. "Voor die opdracht is een onafhankelijke partij nodig die de staat van het voertuig objectief vaststelt, anders komt het te vaak tot een vechtscheiding." Schade doet de waarde van de wagen op het einde van het leasecontract immers dalen. De leasemaatschappij wil de kosten liefst verhalen op de klant, maar hoopt ook dat die klant een contract voor een nieuwe wagen afsluit. "Zonder onafhankelijke scheidsrechter verliest de leasemaatschappij bijna altijd : ofwel neemt ze de schade op zich om de klant te kunnen houden, ofwel doet ze dat niet, en verliest ze de klant." Wat in 2001 bescheiden begon met de inspectie van 2.500 auto's in België, kende al snel een hoge vlucht. In 2015 zal Macadam naar verwachting instaan voor de inspectie van 365.000 auto's in acht landen. Een team van 160 medewerkers gaat de baan op om de wagens te inspecteren en stuurt voor iedere wagen de nodige data door via vpn. Jean Thomas : "Onze klanten zijn banken, leasemaatschappijen, autoconstructeurs en bedrijven met een groot wagenpark. Tussen de inspectie en de beschikbaarheid van het rapport voor de klant zit hooguit een paar uur." Alle betrokken partijen - de inspecteurs, de klanten en de bestuurders - moeten op elk moment toegang krijgen tot de data die ze nodig hebben. De hoge beschikbaarheid van de inspectierapporten moet Macadam zien te combineren met een strikte bescherming van de data. "In 2007 hebben we beslist om onze ict-omgeving grondig te hertekenen", zegt Jean Thomas. "Wat op het vlak van ict niet tot onze kernactiviteiten behoort, hebben we toen toevertrouwd aan Cheops." Het bedrijf staat onder meer in voor het beheer van het gevirtualiseerde serverpark (33 virtuele servers op 2 fysieke machines), alle opslag en beveiliging. Dat Macadam op vijf jaar tijd zijn omzet verdubbelde, had onder andere met performante ict te maken. Meer nog, ict groeide bij Macadam uit tot een belangrijke differentiator. Dat bleek toen Macadam zich kandidaat stelde voor de inspectie voor het Franse Ministerie van Defensie. Jean Thomas : "Het ministerie stelde heel strenge veiligheidseisen. Om onze infrastructuur te testen, organiseerde het een virtuele cyberaanval. Die hebben we probleemloos doorstaan." Hetzelfde gebeurde in opdracht van ING Nederland, dat als financiële instelling uiteraard veel aandacht aan gegevensbeveiliging besteedt. "ING huurde iemand in om een aantal dagen een cyberaanval te simuleren, maar ook met die test hadden we geen enkele moeite." Vandaag vormt ict voor de business van Macadam geen bezorgdheid meer. Cheops staat in voor de monitoring van de systemen en biedt een gegarandeerde bedrijfscontinuïteit. Security is daardoor ook geen actieve taak meer voor de acht medewerkers van het ict-team van Macadam. Jean Thomas : "Ze concentreren zich onder andere op service requests en change requests. Net omdat Cheops instaat voor de infrastructuur, kunnen we focussen op de dienstverlening aan onze klanten." De samenwerking met Cheops is voor Macadam zowel strategisch als operationeel een goede keuze gebleken. "We beschikken over een basis waarmee we verder kunnen groeien", besluit Jean Thomas.Dries Van Damme