Een jaar geleden hadden we het over de toekomst van de informatica binnen de NMBS-groep. Er werd afgestapt van de driekoppige structuur, die plaats maakte voor een tweeledige organisatie met enerzijds New NMBS (of N-NMBS) – dat de spoorwegonderneming en de infrastructuurbeheerder Infrabel bevat – en anderzijds een joint venture die de naam HR Rail kreeg en het personeel tewerk zou stellen (onder de vennootschap RH Test die voor 50/50 in handen is van de NMBS Holding en Infrabel). Daarnaast wordt er een nieuwe scope van activiteiten bepaald voor Infrabel, dat werd omgedoopt tot New Infrabel of N-Infrabel.

Deze hervorming blijft uiteraard niet zonder gevolgen voor de it. De belangrijkste impact zullen we zien bij Ictra en Syntigo. Ictra (Information & Communication Technology for Rail, goed voor zowat 1.500 medewerkers) was de it-afdeling van de NMBS-Holding, terwijl Syntigo (ongeveer 300 werknemers) telecom- en datacenterdiensten leverde aan de groep, naast digital signage, SAP en security. Maar ook particuliere klanten werden bediend. Bij gebrek aan ruimte hebben we het hier niet over de verdeling van de it-middelen tussen de verschillende nieuwe entiteiten (het interne document telt een honderdtal pagina’s met aandacht voor infrastructuur, software, licenties, netwerken, enz.), maar we willen het wel hebben over de informatici. Volgens een interne nota over de verdeling van het it-personeel (statutair personeel, contractuele holding, externe medewerkers al dan niet op de payroll van Syntigo, externe medewerkers van Ictra, en waarschijnlijk nog zo’n 120 medewerkers van Ypto, dat gespecialiseerd is in SAP-implementaties), worden 116 mensen van Ictra overgeplaatst naar New NMBS. 104 mensen worden toegewezen aan HR-Rail, terwijl de rest van het personeel, oftewel 1.350 werknemers, wordt overgedragen aan New Infrabel. De nota stelt dat dit aantal “in geringe mate” kan wijzigen door werknemers die met pensioen gaan of het bedrijf verlaten, in dienst genomen worden, een andere toewijzing krijgen, enz. Er wordt voorkeur gegeven aan een pragmatische aanpak, zodat de voorgestelde toewijzing niet zou leiden tot “absurde situaties”. Voortaan zou Infrabel dus bijna 1.500 informatici moeten tellen. Syntigo voerde een gedeeltelijke splitsing door om “de activiteiten te isoleren die bij New NMBS zouden blijven” (namelijk de activiteit met betrekking tot de reizigersinformatie, oftewel de website Railtime), terwijl de rest wordt overgebracht naar N-Infrabel.

[MH]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content