Hey, wij doen dat ook", klonk het toen Cumul.io in het laatste nummer van Data News las over de Amerikaanse start-up Chartio. Vanuit de KBC-gebouwen in Leuven doet het bedrijf sinds een tweetal jaar aan datavisualisatie. "We werkten beiden als consultants voor datavisualisatie bij overheidsklanten. Maar de typische tools zijn duur, het zijn projecten die zes tot twaalf maanden duren voor je je eerste dashboard ziet. Bovendien zijn de mensen die de dashboards moeten gebruiken - marketing, sales, mensen aan de businesskant - er weinig bij betrokken. We vroegen ons af of dat niet beter kon", legt Haroen Vermylen uit. Hij richtte samen met Karel Callens Cumul.io op.
...

Hey, wij doen dat ook", klonk het toen Cumul.io in het laatste nummer van Data News las over de Amerikaanse start-up Chartio. Vanuit de KBC-gebouwen in Leuven doet het bedrijf sinds een tweetal jaar aan datavisualisatie. "We werkten beiden als consultants voor datavisualisatie bij overheidsklanten. Maar de typische tools zijn duur, het zijn projecten die zes tot twaalf maanden duren voor je je eerste dashboard ziet. Bovendien zijn de mensen die de dashboards moeten gebruiken - marketing, sales, mensen aan de businesskant - er weinig bij betrokken. We vroegen ons af of dat niet beter kon", legt Haroen Vermylen uit. Hij richtte samen met Karel Callens Cumul.io op. "Het doel is om data te visualiseren voor zakelijke gebruikers zodat zij er nadien zelf mee aan de slag kunnen. In een paar minuten en uren, in plaats van dagen of weken. We willen het zo makkelijk mogelijk maken door niet enkel een tool te voorzien, maar een heel platform waar je data kan analyseren en 'blenden', ook al zijn die niet standaard geïntegreerd." De Leuvense start-up telt vandaag zo'n 130 gebruikers en is naar eigen zeggen gebruiksvriendelijker dan wat Amerikaanse concurrenten aanbieden. "Tools als Tableau of Chartio vereisen nog een opleiding van een paar dagen. De meeste marketeers hebben daar geen interesse in want ze gebruiken die tools niet dagelijks. We hebben zelf een hoop testen gedaan met gebruikers die geen enkele it-kennis hebben en daar hebben we onze interface telkens naar aangepast." Naast het product Cumul.io biedt het bedrijf ook integraties aan met eigen producten van klanten. Iets wat onder meer Topsportlab doet. "Daar bieden ze aan hun klanten dashboards aan met statistieken. Dat is niet hun core business, dus schakelen ze Cumul.io in om dat luik te verzorgen. De eindklant merkt dat niet, maar onze technologie zit er achter." Daar speelt de gebruiksvriendelijkheid van het platform mee. "Elke klant vraagt andere dingen en in plaats van daar een developer op te zetten die dat moet aanpassen per klant, kan nu de analist of fysioloog zelf zaken aanpassen voor de klant. Het meeste is drag-en-drop en net omdat je niets apart moet ontwikkelen, heb je dashboards meteen klaar in plaats van na een paar weken of maanden. Dat maakt het ook relevanter voor de gebruikers." Cumul.io is een SaaS-product waar je maandelijks of jaarlijks betaalt per analist die aan een dashboard kan werken. Het bedrijf biedt standaard drie soorten accounts aan, van 159 euro, 229 euro en 529 euro per maand. De dashboards bekijken is gratis. Maar riskeer je dan niet dat bedrijven hun ene betaalde account intern gaan delen ? "Dat is tegen ons beleid en we volgen dat ook op. Maar ons prijsmodel heeft wel een aantal beperkingen. Afhankelijk van je account kan je het vaker gebruiken of meer datapunten combineren." Het bedrijf heeft vier fulltime werknemers, al ligt de bezetting dezer dagen eerder op 8 à 9 mensen met de hulp van jobstudenten, stagiairs en freelancers. De jonge start-up deed onder meer mee met Telenet Kickstart, zit nu bij Start it @KBC en iStart van iMinds. "Maar we zijn zeker nog op zoek naar kapitaal op verschillende manieren. We kijken naar een aantal Europese R&D-beurzen bijvoorbeeld. We bereiden momenteel ook een IWT-dossier voor om Vlaams subsidiegeld te krijgen. Maar we kijken zeker ook naar private equity." Pieterjan Van Leemputten