Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Cto wireless Michael Peeters van Alcatel-Lucent maakt in snel tempo carrière bij de Franse telecomgigant. “Natrappen naar Ben Verwaayen? Ik kijk liever naar wat hij goed heeft gedaan.”

Nauwelijks 7 jaar heeft de Antwerpenaar Michael Peeters (42) nodig gehad om op te klimmen tot wereldwijde cto van de belangrijke wireless divisie bij Alcatel-Lucent. En dan vergeten we gemakshalve even dat hij gedurende die tijd ook al twee jaar als cto van de wireline business door het leven was gegaan, en in die hoedanigheid mee de lijnen voor de vdsl-activiteiten van de Frans-Amerikaanse infrastructuurleverancier uitzette.

In een vorig leven doceerde Peeters over elektromagnetisme en kwantumfysica aan de Vrije Universiteit Brussel. “Hoewel ik meer met fiber bezig was dan met koper, raakte ik toen al geïnteresseerd in de vectoring-technologie die Belgacom vandaag aan het uitrollen is (waarbij de interferentie of de ‘ruis’ op de koperverbindingen weggefilterd wordt, nvdr)”, vertelt de jonge veertiger. “Bovendien was ik sowieso aan het uitkijken naar iets nieuws. En zo ben ik in 2006 bij Bell Labs terecht gekomen, waar ik een tijdje heb meegelopen als onderzoeker, en waar we de vectoring-tools klaar gemaakt hebben voor productie.”

In 2011 werd Peeters aangesteld als wereldwijde cto van de wireline business unit. “Ik heb nooit echt stil gestaan bij het waarom. Wel heb ik altijd een van de absolute fundamenten in onze business voor ogen gehouden, en dat is simplificatie. Je kan de dingen heel complex maken, maar dat kost alleen maar geld.” Begin 2013 switchte Michael naar wireless, een logische stap, zegt hij zelf. “We zien bij wireless dezelfde evolutie als bij wireline enkele jaren geleden: een heel sterke groei en een evolutie naar erg performante netwerken.”

“Mensen beginnen draadloze breedband als een commodity te beschouwen, wat maakt dat de industrie in snel tempo haar focus aan het verleggen is van inkomsten uit voice naar inkomsten uit data. Bovendien moet je ook bij draadloos de ruis onderdrukken, en zijn de mobiele netwerken die vandaag worden uitgerold bijna allemaal hybride netwerken.”

VERSCHUIVINGEN

Michel Combes, de nieuwe ceo van het getroebleerde Alcatel-Lucent, maakte bij zijn aantreden enkele maanden geleden bekend dat zijn bedrijf voortaan gaat focussen op internet protocol (ip) en op ultrabreedband-activiteiten zoals vdsl en wireless. Hoewel de groei in dat laatste segment beperkt is, kan er volgens de topman toch nog geld mee worden verdiend mits een strikte controle van de kosten.

“De nieuwe strategie is de juiste”, knikt Peeters. “We kunnen een scherpere focus gebruiken. Ip is een groeimarkt, daar wordt de taart steeds groter, en de vdsl- en wireless markt mag dan wat verzadigd zijn, het is traditioneel één van onze sterkhouders.”

“Ik heb Combes al aan het werk gezien, ja. De man heeft een goede indruk gemaakt. Een compleet andere persoonlijkheid dan onze vorige ceo en volgens mij de juiste persoon op de juiste plaats. Natrappen naar Verwaayen? Daar doe ik niet aan mee. Ik kijk liever naar wat hij goed gedaan heeft. We zijn nog steeds de nummer één in fixed en de nummer twee in lte. Hij zal dus toch wel wat juiste keuzes gemaakt hebben. Dat de economie in elkaar stuikte en dat we in een zware crisis terecht kwamen zijn factoren waar hij niets aan kon doen.”

HERSTRUCTURERING

Vreest Peeters geen nieuwe herstructurering nu Combes een miljard euro vaste kosten wil wegknippen? “Daar kan ik niets over zeggen”, blijft hij op zijn hoede. “Voor mij is het belangrijk dat de keuzes die gemaakt zijn, de juiste zijn. En ik ben geen doemdenker.”

“Of we als Europese infrastructuurleverancier nog een toekomst hebben naast de Chinese concurrenten? Tuurlijk wel. Het kan best zijn dat Belgacom en Mobistar een stuk van hun infrastructuur aan Huawei hebben uitbesteed. Maar als je kijkt naar de snelheid waarmee de dingen veranderen in onze sector… Drie jaar geleden was het iemand anders, en binnen enkele jaren zal het allicht wéér een andere speler zijn.”

“Het ene zal het andere niet wegdrukken. Voor fixed hebben we momenteel 30 procent van de Chinese markt in handen, we worden er beschouwd als een essentiële lokale speler. En in wireless evolueren we ook in de goede richting. De globalisering werkt niet enkel in het voordeel van de Chinese bedrijven. Uiteindelijk zal er een mooie balans ontstaan.”

CACHING

Wat de trends zijn in wireless, willen we nog weten. Caching in de basestations, zoals je op tal van congressen hoort verkondigen? “We bekijken het, maar zijn minder enthousiast dan andere vendors”, aldus nog de ingenieur.

“Er zijn analisten die stellen dat het nuttig zou kunnen zijn om een hoop data in de basestations te stoppen, zodat eindgebruikers bijvoorbeeld sneller videobeelden binnenkrijgen, maar als je backhaul verzadigd is, dan werkt dat truukje niet.”

Volgens Peeters ben je beter af met intelligent traffic management. “Zo kan je constant het niveau van verzadiging meten op je macro-netwerk én bij je small-cells, en kan je gebruikers die een hoge prijs willen betalen de volle bandbreedte geven en ‘gewone’ gebruikers een ‘getranscodeerde’ en aangepaste stream.”

“Een tweede trend is een puur technologische: de race naar lte en lte advanced. Neem Telstra als voorbeeld. In Australië gingen ze er van uit dat ze nog heel lang 3G zouden kunnen gebruiken, maar intussen heeft 40 procent van de klanten al een 4G-enabled toestel. Daar zijn ze dus sneller dan gepland de switch aan het maken.”

“Een laatste belangrijke trend, maar dan op de iets langere termijn, draait rond het virtualiseren en centraliseren van de basestations. In Korea zijn ze er al mee begonnen, maar bij ons zie ik die dingen pas opduiken vanaf 2016. Als je een deel van je apparatuur virtualiseert en naar het transportnetwerk brengt, dan moet je ook dat netwerk upgraden. En voor zover ik weet, ligt er nog niet overal fiber (lacht).”

Frederik Tibau

We zijn nog steeds de nummer één in fixed en de nummer twee in lte.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content