Er worden dikwijls gigantische investeringen gedaan in telefoniesystemen zoals Voice-over-IP of Microsoft Skype maar het eindpunt waarmee de communicatie gebeurt, wordt even vaak over het hoofd gezien", zegt Frank Timmermans, country manager Benelux & Nordics bij Plantronics. "Laptops of tablets moeten krachtige processoren hebben, de bandbreedte moet goed zijn, er moet Quality of Service bijkomen, maar uiteindelijk wordt er gebeld met oortjes van ondermaatse kwaliteit."
...

Er worden dikwijls gigantische investeringen gedaan in telefoniesystemen zoals Voice-over-IP of Microsoft Skype maar het eindpunt waarmee de communicatie gebeurt, wordt even vaak over het hoofd gezien", zegt Frank Timmermans, country manager Benelux & Nordics bij Plantronics. "Laptops of tablets moeten krachtige processoren hebben, de bandbreedte moet goed zijn, er moet Quality of Service bijkomen, maar uiteindelijk wordt er gebeld met oortjes van ondermaatse kwaliteit." Voor 80 procent van de ondervraagden uit het Plantronics-onderzoek is lawaai een probleem, en dat zowel voor het telefoneren als voor de concentratie bij het werk. Sommigen proberen dat te omzeilen door hoofdtelefoons te gebruiken, anderen zoeken een andere omgeving op of verlaten zelfs het kantoor. Al is dat laatste zelden een oplossing omdat ze dan weer geconfronteerd worden met ander omgevingslawaai en wind. "Uit onze studie blijkt dat mensen op kantoor vaak continu op wandel zijn om lawaai te ontlopen, wat uiteraard een negatieve impact heeft op hun productiviteit", verduidelijkt Timmermans. "In de helft van de gevallen waar we een onderzoek gedaan hebben, is dat thema ook bespreekbaar gemaakt bij het management, alleen blijkt het in de praktijk vrij lastig op te lossen. Zelf hebben wij de akoestiek in onze kantoren bekeken en onder meer 'noise masking' in het plafond geplaatst. We produceren ook continu 'pink noise' om geluidspieken te maskeren. We hebben akoestisch tapijt, we hebben soundboards op de muren, onze bureaus zijn op 120 graden geschikt - maar dat alles is zeker nog niet geaccepteerd binnen de meeste kantoren. Daar blijkt dat in 36 procent van de gevallen gewoon grote headsets met noise cancelling gebruikt worden en dat is niet echt een oplossing." Plantronics probeert hier een kentering teweeg te brengen door onder meer samen te werken met strategische partners als Microsoft, Cisco, Avaya of Mitel, en ook met grote carriers zoals een British Telecom of Proximus. "Maar we hebben nog wel wat werk voor de boeg", geeft Frank Timmermans toe. "Als ik het vergelijk met de Scandinavische landen, daar is het vrij gewoon dat mensen op straat - een taxichauffeur, een bouwvakker of een vrachtwagenchauffeur, dus geen kantoormedewerker - headsets gebruiken van een zeer goede kwaliteit. Ik denk dat het besef er wel is, alleen moet het groeien in de Benelux, het is vaak nog niet zo'n geaccepteerd fenomeen." Uit het onderzoek blijkt alvast dat er een grote nood is : 61 procent van de ondervraagden noemt achtergrondgeluid de grootste irritatie tijdens het telefoneren en bijna de helft zegt zijn of haar belgedrag te veranderen als het waait. Ruim een op drie is ervan overtuigd dat hij zijn tijd effectiever zou kunnen besteden zonder achtergrondgeluid. Frank Timmermans : "Vanuit die optiek ontwikkelen wij dan ook onze producten. Zo heeft de nieuwe Voyager 5200 vier ingebouwde noise-cancelling microfoons en onze eigen WindSmart-technologie die het achtergrondgeluid met zes verschillende filters tot een minimum beperkt." Tests tonen aan dat je zelfs in zeer lawaaierige omstandigheden en mèt wind nog een behoorlijk gesprek kan voeren met het nieuwe oortje. Plantronics heeft ook veel aandacht besteed aan de gebruiksvriendelijkheid door de bediening fel te vereenvoudigen en grotendeels spraakgestuurd te maken. Terecht, zo blijkt, want de Voyager 5200 werd zopas bekroond met een Red Dot Award, een internationale onderscheiding voor designkwaliteit. Net zoals de nieuwe BackBeat GO 3, een draadloze hoofdtelefoon die volgens Timmermans ook de zakelijke gebruiker zal aanspreken omdat zakelijk en privé steeds meer vervloeien. "De nine-to-five day is verleden tijd, die zakelijke gebruiker gaat 's avonds hardlopen of wandelen, en wilt daar meteen ook naar muziek luisteren." Frans Godden