International Merchandising Promotions & Services (IMPS) is het bedrijf dat de exclusieve eigendomsrechten op de Smurfen beheert. De activiteiten van het bedrijf draaien rond 3 entiteiten: publishing (papier en digitaal, meer bepaald op iPhone/iPad, 40 producten, waaronder een strip die elk jaar gemaakt wordt), audiovisuele activiteiten (verspreiding van 272 afleveringen van de tekenfilm op 120 kanalen wereldwijd, alsook dvd's en muziek); en ten slotte de activiteiten inzake merchandising en promotie. Bij ons zijn de Smurfen uitgegroeid tot een legende, maar ze zijn ook al lange tijd bekend buiten onze landsgrenzen. "Ze zijn echt universeel", benadrukt William Auriol, ceo van IMPS. Als bewijs heef...

International Merchandising Promotions & Services (IMPS) is het bedrijf dat de exclusieve eigendomsrechten op de Smurfen beheert. De activiteiten van het bedrijf draaien rond 3 entiteiten: publishing (papier en digitaal, meer bepaald op iPhone/iPad, 40 producten, waaronder een strip die elk jaar gemaakt wordt), audiovisuele activiteiten (verspreiding van 272 afleveringen van de tekenfilm op 120 kanalen wereldwijd, alsook dvd's en muziek); en ten slotte de activiteiten inzake merchandising en promotie. Bij ons zijn de Smurfen uitgegroeid tot een legende, maar ze zijn ook al lange tijd bekend buiten onze landsgrenzen. "Ze zijn echt universeel", benadrukt William Auriol, ceo van IMPS. Als bewijs heeft de film die vorig jaar werd uitgebracht al bijna 600 miljoen dollar aan tickets opgebracht en hij mag al het 73e grootste succes van alle films aller tijden genoemd worden. Het verbaast dan ook niet dat er al een tweede film werd aangekondigd voor de zomer van 2013. Een ander belangrijk cijfer: in de afgelopen 15 jaar genereerden de Smurfproducten meer dan 8 miljard dollar aan winkelverkoop. IMPS telt in ons land ongeveer veertig medewerkers en via zijn netwerk van agenten zetten zowat 100 tot 150 mensen zich dagelijks in voor de Smurfen. Half 2011 besloot het bedrijf om zijn telefonie-infrastructuur te vernieuwen omdat die niet meer echt aan de behoeften beantwoordde. Voor zijn activiteiten maakt communicatie via telefoon en mail met de hele wereld deel uit van de dagelijkse gang van zaken. Maar "omdat we geen experts zijn in telefonie, konden we eerst slechts een zeer elementair lastenboek opmaken", aldus Michael Loosveldt, financial manager. IMPS ontving dan ook offertes die "vrij vergelijkbaar" waren. Integrator Inventive Telecom Partners, die de Avaya-oplossing aanbiedt, nam echter de tijd om de echte huidige en toekomstige behoeften van IMPS te begrijpen. En het biedt IP Office aan, de unified communication oplossing van Avaya voor kmo's. De belangrijkste argumenten zijn het grote gebruiksgemak, functies die het dagelijkse werk van de werknemers vereenvoudigen (met o.a. de mogelijkheid om een gebruikersprofiel of een draadloze koptelefoon te kiezen om handenvrij te kunnen werken) en mogelijkheden om de communicatiekosten te optimaliseren, de facturen voor mobiele telefonie en interlokale gesprekken te doen dalen, terwijl deze oplossing veel flexibiliteit en uitbreidingsmogelijkheden biedt. Ook de eenvoud van videoconferenties wordt zeer gewaardeerd. "IP Office biedt meer dan 300 functies die worden geïmplementeerd naargelang de eisen van de klant", aldus Frédéric Gheysens, algemeen directeur van ITP. In ITP vinden we trouwens de termen 'inventive', 'telecom' en 'partner' terug. "Telefonie wordt niet verkocht als een doos, maar als een oplossing die op maat werd uitgewerkt." Dit wordt bevestigd door Luc Verschaffel, algemeen directeur van Avaya Belux: "Avaya is zeer technologiegericht en onze partners spelen een belangrijke rol in de relatie met de klant." Naast de verbetering van het comfort en de productiviteit van de medewerkers, kon IMPS dankzij dit project "zijn terugkerende telefoniekosten met 65 % doen dalen", zegt William Auriol nog verheugd. En aangezien zijn bedrijf waarschijnlijk nog verder zal groeien, beschouwt hij de evolutiviteit van IP Office als een waardevolle troef. Ten slotte zal de toekomstige ondersteuning van tools als tablets (nu beschikbaar op de high-end communication manager) een pluspunt zijn dat zeker in de smaak zal vallen.Marc Husquinet