“Informatica is essentieel voor de business”

© E. ELLEBOOG
Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Als er een informaticapanne is bij PSA Antwerp, dan is dat onmiddellijk voelbaar voor de economie van het hele land. De haven van Antwerpen wordt dan ook als een kritieke infrastructuur beschouwd. Het is dus geen verrassing dat (cyber)veiligheid één van de prioriteiten vormt van de nieuwe cio van PSA Antwerp, Joost Rommelaere, naast de it-integratie met MPET binnen de groep.

Wat waren uw belangrijkste prioriteiten toen u in mei 2016 aan het hoofd van informatica kwam te staan bij PSA Antwerp?

JOOST ROMMELAERE : Het is belangrijk te weten dat de activiteiten van de haven van Antwerpen door de overheid als kritiek worden beschouwd voor de nationale economie, bijna net zo cruciaal als de kerncentrales. En omdat informatica essentieel is voor het lossen en laden van de containers, is het effect van een panne onmiddellijk voelbaar. Onze informatica moet dus bijzonder veerkrachtig en redundant zijn. De logistiek van de havenactiviteiten, net als die van bank- en retailactiviteiten, is vandaag namelijk volledig afhankelijk van informatica. Een van mijn prioriteiten bestond er dus in een compliance- en cyberveiligheidsstrategie in te voeren op basis van de ervaring die ik eerder opdeed en de vaardigheden die ik verwierf.

Een ander groot project was de verhuizing van MPET, een van de bedrijven waar PSA samen met MSC aandeelhouder van is, van de rechteroever naar de linkeroever van de Schelde. Naast het invoeren van een information structure voor de nieuwe containerterminal – de grootste in Europa – werden ook de twee it-structuren gefusioneerd. Het doel was de schaalvoordelen te maximaliseren en de teams van MPET en PSA Antwerp samen te brengen in een technologische context.

Tot slot ontwikkelen we in de periode 2016-2017 ook een gloednieuw TOS, een terminal operating system. Dat is een soort erp voor het beheren en uitbaten van containerterminals. Dit TOS werd intern ontworpen door PSA Singapore in samenwerking met PSA Antwerp. Maar om nog een stapje verder te gaan, moeten we het herschrijven om het aan te passen aan de nieuwe technologieën. In maart lanceerden we een proefproject met het nieuwe TOS, en de geleidelijke invoer in de andere terminals zou eind dit jaar moeten starten. In plaats van een softwarepakket aan te kopen, kozen we ervoor om de software intern te ontwerpen, omdat dit TOS voor ons echt de kern van onze business vormt. Het kan ons dus op belangrijke wijze onderscheiden op de markt. Ook hier blijkt mijn eerdere ervaring met SAP-projecten een grote troef, omdat de problemen waar we hier op stuiten erg vergelijkbaar zijn.

Hoe evolueren uw teams en budgetten ?

JOOST ROMMELAERE : Binnen onze informaticateams hebben we een honderdtal medewerkers, en meer dan de helft van hen focust zich op de informatica-infrastructuur. In dit verband is PSA Antwerp een bijzonder aantrekkelijke werkgever, omdat informatica essentieel is voor de werking van de organisatie. De besluitvormingsprocedures nemen bij ons niet veel tijd in beslag en we ontvangen de nodige investeringen om een vooraanstaande positie kunnen blijven bekleden op technologisch vlak.

Onze informatici leggen zich dus voornamelijk toe op de infrastructuur; we beheren twee datacenters voor veiligheids- en continuïteitskwesties maar ook applicaties. Verder komen ze tegemoet aan de noden van de business. Ons it-personeel is erg stabiel maar we zijn op zoek naar verschillende nieuwe medewerkers, voornamelijk op het vlak van netwerken en veiligheid. Daar voeg ik graag aan toe dat PSA Antwerp niet van plan is om aan outsourcing te doen en dat het zijn informatici interessante arbeidsvoorwaarden biedt in een technologische omgeving.

De budgetten zijn natuurlijk afgestemd op de informatiseringsprojecten waar we op dit moment aan werken.

En staat de cloud ook op het programma ?

JOOST ROMMELAERE : Het nieuwe TOS is in volle ontwikkeling en houdt rechtstreeks verband met onze belangrijkste activiteiten, dus de cloud staat nu niet op het programma. Als we in de cloud werken en de verbinding wordt verbroken, ligt de volledige activiteit stil. Dat is ondenkbaar. Maar voor andere toepassingen blijft de cloud een optie.

Hoe ziet u uw rol als cio in de organisatie ?

JOOST ROMMELAERE : Als cio zetel ik in het directiecomité. Mijn missie bestaat er enerzijds in de globale strategie van de groep in informaticaoplossingen om te zetten; anderzijds sta ik in voor het bewaken van de it en het analyseren van technologieën die onze business zouden kunnen interesseren. Omdat informatica hier alomtegenwoordig is, vormt het digitale daar een belangrijk technologisch onderdeel van. Tot slot levert het lokale it-team ook diensten aan andere entiteiten van de groep. Zo staan we bijvoorbeeld in voor de ondersteuning van de mailbox voor de hele wereld, en voor de helpdesk van de terminals die 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar is.

Het lijkt logisch dat u de ‘IoT’ en ‘big data’ technologieën op de voet volgt, klopt dat ?

JOOST ROMMELAERE : Het spreekt voor zich dat het internet der dingen een manier vormt om onze activiteiten te optimaliseren en dat het de taken in de terminals nog verder zou kunnen helpen automatiseren. PSA Antwerp neemt overigens ook deel aan het NxtPort-project, dat tot doel heeft een digitale superdatabase op te richten die alle gegevens van de logistieke en maritieme keten van a tot z zou verzamelen en behandelen. Dit moet een open platform worden, gedragen door de verschillende spelers in de haven en de maritieme autoriteiten van Antwerpen, in het kader van een investering van 5 miljoen euro. De belangrijkste deelnemers aan dit project zijn logistici, havenbedrijven, havenagenten, expeditiebedrijven, agenten, en op termijn ook de douane, vrachtbedrijven, de spoorwegen en binnenvaartbedrijven. Het project moet de deelnemende bedrijven, maar ook externe spelers en dan vooral start-ups, in staat te stellen applicaties, of apps, te ontwikkelen. Ook Microsoft is betrokken bij het project. Ze gingen een partnership aan met Proximus en Nallian om dit platform op te richten. Als je weet dat de haven van Antwerpen dagelijks 25.000 containers behandelt, is het duidelijk hoe belangrijk dit initiatief is. Zeker omdat een schip dat 20.000 containers transporteert bijvoorbeeld niet altijd weet of die containers op een vrachtwagen, een trein of een ander schip moeten worden overgeladen. Samengevat, dit gebrek aan communicatie kost tijd en geld. In dat opzicht lijkt NxtPort een samenwerkingstool die de inefficiënties in de toeleveringsketen kan terugdringen.

Marc Husquinet

“PSA Antwerp is in die zin een bijzonder aantrekkelijke werkgever, aangezien informatica essentieel is voor de werking van de organisatie”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content