Klantgerichtheid is een van uw prioriteiten. Hoe vertaalt dat zich concreet?

ALAIN GEORGY: Wij bedienen vier soorten klanten. Ten eerste de drie multinationals ArcelorMittal, Atlas Copco en AB InBev. Vervolgens een zestigtal key accounts, waaronder de meeste Bel20-bedrijven. Tot slot bedienen we nog een zestigtal strategische accounts. De afgelopen jaren hebben we veel vooruitgang geboekt in de overheidssector, zowel bij de Europese instellingen, als de federale regering en de gewestelijke en gemeenschapsentiteiten. Die is nu goed voor ongeveer 20 procent van onze omzet. Zo heeft de Brusselse Hoofdstedelijke Regering een 'template' ontwikkeld dat in haar verschillende instellingen wordt gebruikt. SAP-dochteronderneming Belux stelt ongeveer 300 mensen te werk, waarvan 220 voor Belux-klanten en de rest internationaal.

Hoe ziet uw distributiemodel voor kmo's eruit?

ALAIN GEORGY: We hebben een netwerk opgezet van een 35-tal partners die digitale transformatieprojecten voorstellen. Het is namelijk zo dat onze Belgische kmo's vaak sneller werk maken van hun digitale projecten dan grote bedrijven. Nu heeft 30 procent van de top 200 van Belgische bedrijven hun processen van begin tot eind gedigitaliseerd, terwijl 30 procent ermee bezig is en de resterende 40 procent de stap nog moet zetten. Digitale technologie is echter cruciaal voor het concurrentievermogen van onze bedrijven.

Jaarlijks tekenen we 70 tot 100 nieuwe kmo's als klanten, in diverse sectoren zoals industrie, dienstverlening en gespecialiseerde distributie. Wij helpen onze partners in het proces van de digitale transformatie. Daarbij komt dat de verkoop van cloudlicenties sinds dit jaar die van licenties on premises heeft overtroffen.

Waarin onderscheidt SAP zich vooral?

ALAIN GEORGY: Wij richten ons op innovatie en gaan een nauwe dialoog aan met het bedrijf. In de wetenschap dat we 400.000 klanten hebben die hun gegevens met ons delen, kunnen we innovatieve bedrijfsoplossingen aanbieden die vertaald worden in prototypes en pilots om een tastbare return-on-investment aan te tonen. Daarnaast ontwikkelen we een technische oplossing die in onze labo's wordt beproefd voordat ze op het terrein wordt ingezet. Door technologie te koppelen aan een nauwe opvolging van de business en een professionele uitvoering kunnen we het vertrouwen winnen van onze klanten, met wie we een relatie aangaan op lange termijn.

We investeren verder ook veel in onze medewerkers, via opleidingen en begeleiding van het management, dat getraind is in het omgaan met stress en burn-outs. Onder meer door veel aandacht te besteden aan welzijn op het werk, hebben we nu een ongewenst personeelsverloop van slechts 4 procent, wat uitzonderlijk is in de technologiesector.

Tot slot hebben we een verjongingsprogramma opgezet voor jonge afgestudeerden en mensen met ongeveer 2 jaar ervaring. Via de SAP Academy selecteren en trainen we jonge mensen aan wie we snel verantwoordelijkheden geven en die profiteren van de kennisoverdracht van oudere medewerkers. En om de werkgelegenheid in de sector te bevorderen, lanceerden we onlangs ook de website 1000-sap-jobs.be, bedoeld om werklozen of mensen die van loopbaan willen veranderen in drie jaar tijd op te leiden, waarna ze een contract van onbepaalde duur krijgen bij SAP of een van zijn partners. We lanceren bij de ULB bovendien een eenjarige postmasteropleiding over SAP-bedrijfsprocessen, die ook wordt aangeboden aan de Hogeschool PXL van Hasselt, met gratis toegang tot alle SAP-software.

Waarin onderscheidt Belux zich van de buurlanden?

ALAIN GEORGY: Wij zijn een bijzonder succesvolle regio binnen de groep en onze bedrijven onderscheiden zich door hun snelle besluitvorming, vooral in Vlaanderen en Brussel, maar ook door hun vermogen om projecten als een goede huisvader uit te voeren en te beheren. Door de omvang van de markt gaan onze bedrijven zich immers snel openstellen op internationaal vlak. En ook al draagt SAP Belux jaarlijks een tiental grote accounts over, vaak na overnames door buitenlandse groepen, we slagen erin om steeds meer kmo's aan te trekken, met name dankzij een netwerk van kwaliteitspartners. Het voordeel is dat kmo's een volumemarkt zijn met een gegarandeerd terugkerend inkomen.