Aanbieders van managed services en globale netwerken hebben het niet makkelijk. In de afgelopen jaren gingen er heel wat kopje onder in de consolidatiegolf die als een tsunami over de telecom- en ict-wereld rolde. Het is meer dan ooit zaak om nieuwe verkoopsargumenten boven te halen om multinationals en grote bedrijven over de streep te trekken. Het is niet anders bij Orange Business Services - het internationale netwerkfiliaal van de Franse Orange-groep. "Rebate, rebate, rebate. Dat is alles wat we horen als het over de legacy-diensten van onze klanten gaat", erkent Thierry Bonhomme, ceo van Orange Business Services. "De prijzen van die oude, traditionele diensten gaan sneller omlaag dan dat de markt groeit. Dat maakt inderdaad dat de omzet omlaag gaat."
...

Aanbieders van managed services en globale netwerken hebben het niet makkelijk. In de afgelopen jaren gingen er heel wat kopje onder in de consolidatiegolf die als een tsunami over de telecom- en ict-wereld rolde. Het is meer dan ooit zaak om nieuwe verkoopsargumenten boven te halen om multinationals en grote bedrijven over de streep te trekken. Het is niet anders bij Orange Business Services - het internationale netwerkfiliaal van de Franse Orange-groep. "Rebate, rebate, rebate. Dat is alles wat we horen als het over de legacy-diensten van onze klanten gaat", erkent Thierry Bonhomme, ceo van Orange Business Services. "De prijzen van die oude, traditionele diensten gaan sneller omlaag dan dat de markt groeit. Dat maakt inderdaad dat de omzet omlaag gaat." Maar Bonhomme heeft een plan om die negatieve curve op termijn weer om te turnen tot een opwaartse lijn: de "digital journey" van bedrijven mee begeleiden. "In die voor ons nieuwe markt zien we een groei met twee cijfers. We zijn er van overtuigd dat we zo opnieuw fors gaan kunnen groeien", aldus de ceo. Maar wat houdt die digital journey dan precies in, vraagt u zich af? Orange Business Services (OBS) spreekt over een veranderende wereld rond mobile, information, cloud en social. "Het gaat daarbij telkens om digitale transformaties die een hoge impact hebben op de business: om kansen die die bedrijven moeten grijpen om niet omver te worden geblazen door nieuwe, disruptieve spelers als Über in het geval van taxibedrijven." "Er is ondertussen geen vertical meer te bedenken waar disruption niet speelt. Kijk maar naar de telecomoperatoren zelf", zegt Bonhomme. OBS meent over enkele essentiële assets te beschikken die het verschil met de concurrentie maken. "Op tijd opleveren aan de vastgelegde prijs bijvoorbeeld. Maar ook zorgen voor business continuity. We zijn dan misschien niet als een 'digital company' geboren, maar we hebben wél al 40 à 50 jaar telco-ervaring. Wij hebben de mindset om net dat beetje extra te doen voor de klant", maakt Bonhomme zich sterk. De globale netwerkinfrastructuur - ondertussen in 220 landen - met de backbone en de contacten met lokale access providers, moet daarbij mee het verschil maken. "Het zit in ons dna om globaal te opereren, maar lokaal uit te voeren", zegt de ceo. Om die differentiators te benadrukken, is OBS ondertussen georganiseerd rond vijf concrete domeinen: connectiviteit, cloudinfrastrucuur, nieuwe en mobiele manieren van werken, business performance en security. Rond de workspace bijvoorbeeld zijn dat steeds meer unified communications diensten op basis van Microsoft of Cisco. Het Belgische Ontex is een van de belangrijke nieuwe referenties naast andere grote deals als Japan Tobacco International of ook het wan-netwerk van onze FOD Buitenlandse zaken inclusief het beheren van het mobility- en byod- vraagstuk, en het security-luik. Rond cloudinfrastructuur zijn belangrijke nieuwe referenties dan weer het European Space Agency (Eesa) dat in eerste plaats agility zocht, en het in het Verenigd Koninkrijk gebaseerde TMF Group. Zij zochten een manier om de 29 (!) overnames sinds 2005 te consolideren in hun it en kwamen bij de private cloud van OBS uit. Wat het connectiviteitsgedeelte betreft, spreekt OBS over hybride netwerken. "De zakelijke klant wil business continuity, zowel op vaste als mobiele netwerken, en dat op een uiterst veilige manier", zegt Didier Duriez, senior vice president, global solutions & services. Business VPN Internet is een van de antwoorden die OBS aanreikt. Het gaat om 15 vpn-gateways verspreid over de hele wereld met als doel om klanten zo dicht mogelijk te connecteren via een vpn-verbinding. Het doel is duidelijk: overal een zo snel mogelijke, betrouwbare én veilige connectie. "QoS is uiterst belangrijk. De prestaties van het internet kan je nu eenmaal niet voorspellen. We moeten er dus voor zorgen dat niet-kritische communicatie gerouteerd kan worden zodat de kritische bedrijfsapplicaties altijd goed blijven werken", aldus nog Duriez. OBS positioneert zich daarnaast ook als een uitdager voor groten als Capgemini en Atos voor applicaties als big data analytics of het internet of things. Zo bestaat er ondertussen een aparte dochter binnen OBS - Orange Applications for Business. "De grote groei uit deze digitale innovatie komt er zeker. Het zal niet dit jaar zijn, misschien volgend jaar ook nog niet. Maar voor de komende 5 à 20 jaar zeker zitten we met deze strategie wel goed", besluit ceo Thierry Bonhomme. Kristof Van der Stadt"De grote groei komt er zeker. Het zal niet dit jaar zijn, misschien volgend jaar ook nog niet."