Luc Koenot grijpt helemaal terug naar de oprichting van de groep Delhaize in 1867 voor de volgende veelzeggende anekdote: "De stichters van onze onderneming begrepen heel goed dat de spoorweg - die hier toen nog in de kinderschoenen stond - de groei kon stimuleren. Toen was de trein een van de grote innovaties van die tijd, en Delhaize volgde de expansie van het spoorwegnetwerk op de voet: de trein was immers het beste middel om goederen naar stations in alle hoeken van het land te brengen."
...

Luc Koenot grijpt helemaal terug naar de oprichting van de groep Delhaize in 1867 voor de volgende veelzeggende anekdote: "De stichters van onze onderneming begrepen heel goed dat de spoorweg - die hier toen nog in de kinderschoenen stond - de groei kon stimuleren. Toen was de trein een van de grote innovaties van die tijd, en Delhaize volgde de expansie van het spoorwegnetwerk op de voet: de trein was immers het beste middel om goederen naar stations in alle hoeken van het land te brengen." Honderd jaar later, in 1968, installeerde Delhaize zijn eerste Burroughs-computer. Eind van de jaren 70 volgden de eerste mainframes. De invoering van de streepjescodes in de jaren 80 vereenvoudigde het werk in de winkels en opslagplaatsen enorm. Ook de komst van de pc en het internet zorgden voor een revolutie in de beheerprocessen: informatie was voortaan makkelijk toegankelijk, en gegevensuitwisseling tussen het bedrijf en zijn werknemers, leveranciers, klanten en aandeelhouders werd mogelijk in real time. "Wij hebben als eersten in Europa een getrouwheidskaart voor onze klanten gelanceerd: de Pluskaart. In dat verband pakten we in 1999 uit met een chipkaart die nog altijd wordt gebruikt voor onze Pluspunt-partners. We waren toen de eersten met een chipkaart op de Belgische markt, zelfs vóór de banken." Ook de concepten van self-scanning (de klant scant zijn artikelen zelf in tijdens de aankopen), self check-out (de klant scant aan de kassa) en self-payment zijn intussen een realiteit. "Maar de klant kan desgewenst nog altijd kiezen voor zijn vertrouwde caissière", benadrukt Luc Koenot. En Delhaize gebruikt nog méér spitstechnologie, ook buiten het oog van de klant. Denk maar aan spraakherkenning in de opslagplaatsen, gprs-tracking van de vrachtwagens (wordt nu ingevoerd), rfid-tags op de vleesbakken, mechanisering in de pakhuizen, enz. "Transport is gezien de milieuoverwegingen uiteraard een bijzonder punt van aandacht, met de invoering van modellen voor optimalisering van de planning, een backhaulingsysteem (om de belasting van een lege vrachtwagen op de terugweg van een verkooppunt naar de opslagplaats te optimaliseren), en - vóór alles - bevoorradingsystemen in de winkels en opslagplaatsen die op basis van historieken, verkoopprognoses en complexe algoritmen het ideale niveau van bestellingen voor elk artikel in ons assortiment berekenen." Wat de meer back-officegerichte systemen aangaat: portals zijn voor Delhaize een prioriteit in de zin dat ze een snellere toegang aanbieden tot coherenter en actuele informatie. Een van de belangrijkste differentiators waarop Group Delhaize rekent, is business intelligence en de optimale exploitatie van alle data. De gebruikte tools zijn Microstrategy en SPSS. Die vullen meerdere noden in: een beter inzicht in de behoeften van de klanten door hun aankopen te analyseren, voorspellen van de toekomstige verkoop, een marketingstrategie op basis van klantensegmentering, operationele indicatoren om het dagelijks beheer te verbeteren, maar ook meer analyses voor strategische beslissingen.Marc Husquinet