1 iPHONE Met de i van innovatie

Op zich is het misschien bizar dat het meest innovatieve product van het jaar nog niet beschikbaar is in België. Of toch niet via de officiële verkoopskanalen. Het heeft iets van stemmen voor een film die je hier nog niet kan bekijken - tenzij je hem zelf laat invoeren vanuit de Verenigde Staten. Dat de iPhone toch tot meest innovatieve product van het jaar verkozen werd, heeft alles te maken met de hoge verwachtingen. Bedrijfsleiders en managers pronken expliciet met het hebbeding van Apple en in de pers wordt er graag en uitvoerig over de iPhone bericht.
...

Op zich is het misschien bizar dat het meest innovatieve product van het jaar nog niet beschikbaar is in België. Of toch niet via de officiële verkoopskanalen. Het heeft iets van stemmen voor een film die je hier nog niet kan bekijken - tenzij je hem zelf laat invoeren vanuit de Verenigde Staten. Dat de iPhone toch tot meest innovatieve product van het jaar verkozen werd, heeft alles te maken met de hoge verwachtingen. Bedrijfsleiders en managers pronken expliciet met het hebbeding van Apple en in de pers wordt er graag en uitvoerig over de iPhone bericht. Het meest innovatieve is nog de manier waarop Apple de definitie van een smartphone herschreven heeft, door bijvoorbeeld af te stappen van de klassieke bediening via knoppen en ingewikkelde menu's, en voluit voor een aanraakgevoelige interface te gaan. Iedereen heeft ondertussen al wel de indrukwekkende demo gezien waarbij je inzoomt op een foto door het beeld bijna letterlijk open te 'trekken' met twee vingers. Een bedieningselement dat zeker navolging zal vinden in andere toepassingen en bepalend kan worden voor de verdere ontwikkeling van gebruikersinterfaces op soortgelijke toestellen. De iPhone draait op een mobiele versie van het Mac OS X besturingssysteem. Dat wil zeggen dat je op de iPhone ook stukjes software van Apple (en sinds kort ook van derden) kunt installeren. De meeste van die toepassingen vereisen een actieve internetverbinding - mobiele data dus. De eerste statistieken die mondjesmaat arriveren, lijken er ook op te wijzen dat bezitters van een iPhone wel degelijk die applicaties volop gebruiken. Misschien dat de iPhone er op zijn eentje wel kan in slagen om mobiele data eindelijk die boost te geven waarop de mobiele industrie al zo lang zit te wachten. Maar los van het technologische aspect is Apple er met de iPhone ook in geslaagd om als nieuwe speler binnen te dringen in het per definitie gesloten landschap van gsm-fabrikanten zoals Nokia, Sony Ericsson, Samsung, LG, HTC en Motorola. En ook al is Apple in absolute cijfers misschien nog verwaarloosbaar op die gsm-markt, je kan er donder op zeggen dat de grote spelers de verkoopcijfers van Apple nauwlettend in de gaten houden.Innovatie wordt steeds vaker gedreven vanuit de consumentenhoek. Iedere werknemer in een bedrijf en elke manager is in zijn vrije tijd per slot van rekening ook een eindgebruiker van technologie. Dat de nummer twee in deze lijst van 'innovative products' ook al een gsm is, hoeft dan ook niet te verbazen: het is een markt waar vernieuwende technologie hoog in het vaandel wordt gedragen. Dat we de N95 zopas een gsm noemden, zal ons dan weer niet in dank afgenomen worden door de mensen van Nokia: zij hebben het liever over een 'mobiele multimediacomputer'. En dat is niet helemaal onterecht, want Nokia's vlaggenschip van het Nseries-gamma maakt bellen inderdaad ondergeschikt aan de computerfuncties die het toestel heeft. De 'always-on' gedachte staat voorop met 3G-, hsdpa- en wlan-ondersteuning. Naast snel surfen en mailen, is ook entertainment belangrijk, getuige de mp3-player (hoewel tegenwoordig al redelijk standaard bij gsm's), de uitstekende fotocamera (met 5-megapixel lens van Carl Zeiss) en de mogelijkheid om beeld en geluid van de N95 af te spelen op je tv, pc of stereo. Het meest vernieuwende is de ingebouwde gps-ontvanger. Dat maakt navigatie (te voet of in de wagen) mogelijk, maar zet de deur ook wagenwijd open voor location based services.Op zich is er niets nieuws aan unified communications. Toch is het onderwerp dit jaar hoog op de agenda geraakt, en dat is de verdienste van de marketingmachine die aan het rollen ging toen Microsoft de nieuwe Office Communications Server (OCS) lanceerde. De software bouwt voort op de functionaliteit van Live Communications Server 2005 en Office Communicator 2005. OCS 2007 biedt enkele belangrijke verbeteringen, bijvoorbeeld aan het instant messaging gedeelte door de toevoeging van 'presence' (aanwezigheidsinformatie). De integratie met de distributielijsten van de Exchange-server is nu een feit en ook voip wordt volledig ondersteund. De grote verdienste van OCS is dat het de convergentie tussen mobiele en vaste communicatie maar ook tussen e-mails en stemberichten, heel erg tastbaar maakt tot op het niveau van de eindgebruiker. Die blijft in de vertrouwde Outlook-omgeving werken, wat de oplossing opvallend laagdrempelig houdt.