De Belgische integrator RealDolmen legt zich wat unified communications betreft quasi uniek toe op het Lync-aanbod van Microsoft: de nieuwe naam voor het vroegere Office Communication Server (OCS). Maar had RealDolmen met NEC al niet een troef in handen om voip- en unified communications diensten aan te bieden? "De overname van de Belgische tak van NEC nu 5 jaar geleden heeft met zijn 760 klanten voor ons als een hefboom gewerkt", zegt Bart Macharis, business strategy manager enterprise communications bij RealDolmen. "Maar vijf jaar geleden was het allemaal n...

De Belgische integrator RealDolmen legt zich wat unified communications betreft quasi uniek toe op het Lync-aanbod van Microsoft: de nieuwe naam voor het vroegere Office Communication Server (OCS). Maar had RealDolmen met NEC al niet een troef in handen om voip- en unified communications diensten aan te bieden? "De overname van de Belgische tak van NEC nu 5 jaar geleden heeft met zijn 760 klanten voor ons als een hefboom gewerkt", zegt Bart Macharis, business strategy manager enterprise communications bij RealDolmen. "Maar vijf jaar geleden was het allemaal nog veel meer een voice-verhaal. Nu komt er duidelijk een nieuwe golf op ons af - ik durf zelf spreken van een tsunami-effect - waarbij de nadruk ligt op het applicatieve aspect", zegt Macharis. "En laat dat applicatieve nu net iets zijn waar we bij RealDolmen sterk in zijn", voegt hij er nog aan toe. Maar waarom dan Microsoft? Volgens Macharis is die keuze snel gemaakt. "Microsoft is de enige die de volledige applicatieve stack kan aanbieden", klinkt het. Zo zou bij IBM bijvoorbeeld een sterke videointegratie ontbreken, en ontbeert het Cisco aan een onderbouwd collaboration-platform. Al erkent Macharis ook dat Microsoft nog werk voor de boeg heeft. "In de pure telefonie bijvoorbeeld hebben ze nog flink te groeien. En voor de infrastructuur - denk maar aan de end devices als ip-phones of oortjes - moeten ze beroep doen op externe partners." Toch lijkt het ergens vreemd dat een integrator zo nadrukkelijk kiest voor een pakket dat standaard reeds heel wat functionaliteit aan boord heeft. Want is een integrator niet net gespecialiseerd in het bouwen van de nodige bruggen? "Het klopt dat onze rol als integrator hiermee verandert. Onze toegevoegde waarde zal eerder functioneel worden: hoe kan ik de applicaties zo optimaal mogelijk inzetten om mijn organisatie zo efficiënt mogelijk te laten draaien? Maar vergis je niet. De integratie van de onderliggende infrastructuur is in heel wat gevallen nog steeds een challenge. Bij Microsoft is die zelfs groter dan bij een traditionele vendor", repliceert Macharis. Specifiek rond UC heeft RealDolmen een apart kernteam opgericht. De integrator gaat daarbij voor een 'on-top' aanpak. "De meesten hebben al een betrouwbaar voice-platform dat ze willen behouden. Zolang de kosten voor bijvoorbeeld maintenance niet de pan uitswingen, kan dat perfect." Bij greenfield-projecten is dat wat meer afhankelijk van de situatie. "Ofwel gaan we direct voor een volledige Lync-installatie, ofwel opteren we voor een oplossing met NEC als voice-onderbouw, of wanneer bijvoorbeeld uitdrukkelijk nog dect-oplossingen gevraagd worden. Met een installed base van 80.000 eindgebruikers staat NEC in ons land op dat vlak ook nog erg sterk", klinkt het.Kristof Van der Stadt"MICROSOFT IS DE SAP VAN UNIFIED COMMUNICATIONS"