3W is het typevoorbeeld van een specialist in interim-management, en levert cio's en it-consultants aan grote bedrijven. Het bedrijf kan hiervoor putten uit een netwerk van maar liefst 2.500 zelfstandige specialisten en managementadviseurs. De opdrachten duren gemiddeld zes maanden tot een jaar. Het kantoor werd in 2000 opgericht als een organisatie, maar bestond al enige jaren onder de vorm van een 'club'. Algemeen directeur Walter Bauwens kon profiteren van de crisis bij de toonaangevende dienstverleningsbedrijven eind vorige eeuw (de crisis bij de zogeheten Big Four), en trok heel wat voormalige partners en ex-kaderleden aan. Via een virtueel netwerk (vandaar 3W, dat slaat op de www van het internet dat in die periode wereldwijd doorbrak), wilde Bauwens zelfstandige 'adviesverleners' met een staat van dienst van minstens vijftien jaar samenbrengen. Het clubje groeide uiteindelijk uit tot een succesvolle onderneming die in 2005 door de uitzendgroep Adecco werd opgeslokt.
...

3W is het typevoorbeeld van een specialist in interim-management, en levert cio's en it-consultants aan grote bedrijven. Het bedrijf kan hiervoor putten uit een netwerk van maar liefst 2.500 zelfstandige specialisten en managementadviseurs. De opdrachten duren gemiddeld zes maanden tot een jaar. Het kantoor werd in 2000 opgericht als een organisatie, maar bestond al enige jaren onder de vorm van een 'club'. Algemeen directeur Walter Bauwens kon profiteren van de crisis bij de toonaangevende dienstverleningsbedrijven eind vorige eeuw (de crisis bij de zogeheten Big Four), en trok heel wat voormalige partners en ex-kaderleden aan. Via een virtueel netwerk (vandaar 3W, dat slaat op de www van het internet dat in die periode wereldwijd doorbrak), wilde Bauwens zelfstandige 'adviesverleners' met een staat van dienst van minstens vijftien jaar samenbrengen. Het clubje groeide uiteindelijk uit tot een succesvolle onderneming die in 2005 door de uitzendgroep Adecco werd opgeslokt. "3W biedt zijn klanten 'plug in' expertise", aldus Bauwens. "Managers en consultants die onmiddellijk inzetbaar zijn in de domeinen waar de klant op dat moment behoefte aan heeft. Dat kan gaan van de implementatie van een erp-systeem of andere ict-projecten tot opdrachten op het vlak van sales en marketing of personeelsbeleid." Maar waarom heeft een cio uit het topmanagement een bureau zoals 3W nodig? Kunnen managers met een mooie staat van dienst geen beroep doen op hun eigen netwerk wanneer ze op zoek gaan naar een interim-opdracht? "In 50 procent van de gevallen gebeurt dat ook", geeft Bauwens toe. "Maar wanneer iemand er plots voor kiest om te beginnen als zelfstandige, kan hij een tussenpersoon als 3W goed gebruiken. Zulke nieuwkomers komen vaak bij ons terecht. En iemand die met een project bezig is, heeft het vaak veel te druk om zijn netwerk te onderhouden. " Zelfstandig it-manager Alfons Nuyts trad enkele jaren geleden toe tot het 3W-netwerk. Hij had er op dat moment al een lange loopbaan opzitten als it-manager bij Exxon Tessenderlo Chemie en Base. Op een mooie dag had Nuyts er genoeg van. Na een reis rond de wereld met de zeilboot, belandde de topmanager terug in België. "Ik had toen wel een netwerk, maar dat was een gevarieerd internationaal netwerk", klinkt het. "Terwijl je als it'er toch in een niche werkt. En bovendien: als je een bedrijf verlaat, zeg je liever niet aan je bestaande netwerkcontacten dat je beschikbaar bent. Mensen verkopen zichzelf niet graag binnen hun eigen netwerk." Toch blijft het feit dat zelfstandigen en kantoren zoals 3W eigenlijk concurrenten zijn voor elkaar. "Wanneer hebben grote bedrijven mensen zoals Alfons nodig?", vraagt de algemeen directeur. "In een crisissituatie? Eén keer om de zoveel jaar? Op zulke momenten hebben die bedrijven niet de tijd om hun netwerk rustig te gaan bevragen. Dan gaat het er vooral om of je snel de juiste persoon kan optrommelen. En dat is toch een vak apart. Je mag niet vergeten: in het gros van de gevallen zijn het de grote multinationals die bij ons komen zoeken naar een tijdelijke cio. De Inbev's en de Carrefour's. Als je bij zulke bedrijven de verkeerde persoon voordraagt, is dat een absolute catastrofe." It interim-management is vandaag goed voor ongeveer 20 procent van de business bij 3W. "Wat telkens opnieuw opvalt, is dat interimbureau's door de grote vraag naar it'ers een beetje oneerbiedig omspringen met hun kandidaten", vindt Bauwens. "In de meeste gevallen worden de competenties gewoon afgevinkt. 'Heeft hij ervaring met die SAP-module: check! Heeft hij dit gedaan: check! Heeft hij dat gedaan: check!' Bodyshopping heet dat eigenlijk. Ergens snel een cv oppikken, er een marge op nemen, en doorgeven. Dat doen wij dus niet." Interim managers zoals Alfons blijven in de meeste gevallen niet lang op post. Ze worden ingehaald om een concreet probleem op te lossen, en daarna mogen ze weer beschikken. Snelheid is daarbij cruciaal. Maar is snel en flexibel in de it-afdeling geen contradictio in terminis? "Veel hangt af van de cultuur die er heerst in het bedrijf waar je terecht komt", aldus nog Nuyts. "Snel werken gaat wel, maar je moet dan meteen de juiste mensen rond de tafel kunnen zetten. Daartoe is het erg belangrijk dat je luistert naar wat iedereen te vertellen heeft. Vaak kom je op it-afdelingen terecht die ongestructureerd zijn, en waar er niet gepraat wordt met de andere afdelingen. Vreselijk is dat." "Daarom is het vaak goed om met interims te werken", vult Bauwens aan. "Zij hebben immers een andere en vaak verfrissende kijk op de zaken. Door het kijken van op afstand, kunnen ze veel gemakkelijker de vinger op de wonde leggen. Even belangrijk is het dat ze geen deel worden van het meubilair. Ze moeten ten alle tijden scherp en a-politiek blijven. Daarom ook dat we geen opdrachten aannemen die jaren duren. Want dan spelen we onze rol een beetje kwijt." Intussen heeft Alfons Nuyts er net een interim van elf maanden opzitten als cio van een grote autoconstructeur. "Het begint bijna altijd met dezelfde vraag. Of ik een 'foto' kan maken van het it-departement. In een later stadium moet ik dan de gaten vullen en een nieuwe strategie uittekenen. Natuurlijk is het gevaar groot om fouten te maken als je een bedrijf niet goed kent. Maar opnieuw: het is even belangrijk om niet te lang op dezelfde plaats te blijven."Alle werknemers bij die bewuste autoconstructeur zijn fier dat ze daar kunnen werken. Maar de meeste mensen werken daar al vijftien of twintig jaar. Ze stellen zich geen vragen meer. Als ik hen dan vraag naar het waarom, vallen ze uit de lucht." "De klant beseft te weinig dat iemand die al in vele bedrijven gewerkt heeft, zelden nog grote fouten maakt", besluit Bauwens. "Er zijn zelfs momenten dat ze in situaties terecht komen waarbij ze een déjà vu gevoel krijgen. 'Dat heb ik nog meegemaakt in het verleden.' Uit ervaring weet je dan hoe je moet reageren. Net zoals je weet wat de gevolgen gaan zijn van een beslissing." Frederik Tibau