Ergatel biedt sinds 2008 telecomdiensten aan bedrijven aan. Maar eigenlijk liggen de roots al verder weg: in 2004 was het bedrijf een pabx-integrator van onder meer Siemens- en Aastra-apparatuur. Ondertussen zijn de tijden veranderd en wordt ingezet op een cloudplatform ('voip-as-a-service') waarbij de klant geen eigen pabx meer nodig heeft. "Het gaat om een ip centrex 'one phone' model waarin we ook mobiele voice- én datadiensten integreren. Niet forwarden, maar daadwerkelijk integreren op simkaartniveau", benadrukt managin...

Ergatel biedt sinds 2008 telecomdiensten aan bedrijven aan. Maar eigenlijk liggen de roots al verder weg: in 2004 was het bedrijf een pabx-integrator van onder meer Siemens- en Aastra-apparatuur. Ondertussen zijn de tijden veranderd en wordt ingezet op een cloudplatform ('voip-as-a-service') waarbij de klant geen eigen pabx meer nodig heeft. "Het gaat om een ip centrex 'one phone' model waarin we ook mobiele voice- én datadiensten integreren. Niet forwarden, maar daadwerkelijk integreren op simkaartniveau", benadrukt managing partner Philippe Magidson: "we hebben de drie mobiele operatoren in ons land aangesproken, maar KPN Group Belgium was de enige die zijn netwerk wou aanpassen aan onze noden." Ergatel is overigens ook een b2b-mvno op het Base-netwerk. Wat volgens Magidson de oplossing uniek maakt is dat je niet alleen met één telefoonnummer bereikt kan worden op zowel gsm als ip-telefoon, maar dat je ook met verkorte, interne telefoonnummers kan werken. "Eigenlijk gebruik je dus het globale gsm-netwerk om intern gratis te kunnen bellen. Omdat we op simkaartniveau werken, kan dat met eender welke gsm", klinkt het. Ook in het buitenland trouwens, al zijn roaming tarieven daar dan wel een kost om rekening mee te houden. Deze oplossing elimineert voor bedrijven dan ook de noodzaak om een dect-netwerk voor vaste telefonie uit te rollen en is met name interessant voor bedrijven met meerdere kantoren. "Belangrijk is dat we onze hele switching backbone zélf hebben aangekocht en dat we hier echt over een 'carrier class' omgeving spreken waarop ip-materiaal van bijvoorbeeld Polycom, Panasonic of Aastra kan gebruikt worden", zegt Magidson. Ergatel draait op eigen datacenter-infrastructuur maar moet voor de connectiviteit beroep doen op partners. In het geval van dsl-lijnen is dat het Belgacom-netwerk. Voor glasvezel zijn dat de bestaande wholesale-aanbieders zoals Eurofiber, Colt en Telenet. "Colt is bijvoorbeeld een hele goede partner voor onze internationale connecties, want we hebben heel wat klanten met internationale activiteiten. We kunnen dus uiteraard ook Europese nummering aanbieden", aldus Magidson. Andere sterkhouders van het aanbod moeten de 24/7 SLA zijn en de nadruk op redundantie. Momenteel telt Ergatel een tiental medewerkers met kantoren in Denderhoutem en Diegem. Binnenkort worden ook bureau's in Brussel, Wallonië en Luxemburg geopend. De omzet klokte vorig jaar af op een kleine drie miljoen euro. Belangrijke klanten zijn onder meer EVS, RSA, UnifiedPost, Art & Build en GAB: de holding boven retailketens als Pepe Jeans waarvoor Ergatel de internationele telefonie verzorgt.Kristof Van der Stadt