"Binnen twee jaar gaat de markt open voor de concurrentie", stelt Franck Bernard, hoofd 'international business' bij de SNCF. "Het wordt dus tijd om ons te differentiëren met nieuwe diensten. Internet op de trein is zo'n service."
...

"Binnen twee jaar gaat de markt open voor de concurrentie", stelt Franck Bernard, hoofd 'international business' bij de SNCF. "Het wordt dus tijd om ons te differentiëren met nieuwe diensten. Internet op de trein is zo'n service." De gekozen oplossing, uitgevoerd door het OCEA-consortium (1), combineert satellietverbindingen met wifi-hotspots."94 procent van het TGV Est-traject wordt gedekt door de satelliet. Door wifi-terminals te installeren in stations, tunnels en bij het uitrijden van de stedelijke agglomeraties, werd het percentage voor de testperiode naar 98 procent getild. De satelliet bleek de beste oplossing te zijn dankzij de bidirectionele verbindingen. Sommige zones bleken weliswaar perfect gedekt te zijn door gprs of umts, maar uitgerekend de hoge snelheid van hst's impliceert een relaisprobleem tussen cellen. Daarom werd deze aanvulling uiteindelijk niet gebruikt." De veralgemeende roll-out zou"over 4 tot 6 maanden" groen licht moeten krijgen. Het hele Est-park (52 treinen) zou tegen 2012 uitgerust moeten zijn. Momenteel worden slechts 50 gebruikers tegelijk ondersteund."Maar zodra de veralgemening op tafel ligt, passen we een oplossing toe die elke beperking aangaande gelijktijdig gebruik opheft." Het gaat dan over bijna 400 mensen per trein. Volgens een nog af te spreken agenda komen daarna de 400 hst's van het SNCF-park en van de lijnen die worden beheerd met partners (Thalys, Eurostar...) aan de beurt. Voor die laatsten geldt de verplichting een groter aantal gelijktijdige gebruikers te bedienen (gezien de grotere treincapaciteit). In 2010 komt de TGV Pyrénées toe in Spanje, en vanaf 2012 stoppen er ook hst's in Madrid en Barcelona. Het economische model varieert naargelang de lijnen, het klantenprofiel, de duur van het traject. Terwijl het TGV Est model (70 % privé- of vakantiereizen) een gelijk belang hecht aan internettoegang en aan dienstenportaal (nieuws, meteo, games, geolokalisatie, toeristische info, reserveringen voor attracties, theater,...), zal het aanbod op de Thalys (bijna 70 % zakelijk cliënteel) allicht voorrang geven aan internettoegang. De prijs voor diensten en internettoegang is bij TGV Est nog niet vastgelegd."Dat zal vooral afhangen van de kwaliteit en de omvang van de aangeboden content." (Er wordt onderhandeld met diverse Europese contentproviders, kwestie van méér te bieden dan de info van France24, AFP of Météo France.) "In principe zou de kostprijs 5 à 10 euro per reis moeten bedragen." Betalen kan met creditcard of via een ticket. Ook die keuze is nog niet gebeurd. De SNCF preciseert niet hoeveel de investering bedraagt voor de uitrusting van de zowat 400 treinstellen die onder het TGV-merk vallen (2), en om de satellietdekking aan te vullen met wifi-grondstations. (Het dekkingsonderzoek moet nog worden uitgevoerd.) De enveloppe voor de testfase van TGV Est is daarentegen wél bekend: 19 miljoen euro.(1) Orange Business Services (infrastructuurconcept, integratie van diensten, wifi-toegang), Capgemini (portal, contentmanagement eZ-publish, CRM-base epiphany), Eutelsat (satelliet Atlantic Bird 2), Alstom Transport (embedded network, servers). (2) Het Thalys-park telt 26 stellen, dat van de Eurostar 34. Brigitte doucet