Een bedrijf als Belgacom wordt om de zeven minuten vernoemd op het sociale internet. Dat is een extreem voorbeeld, maar het volgen van sociale media is iets waar steeds minder bedrijven onderuitkomen. Dat moet dan wel gericht en grotendeels automatisch gebeuren, want anders is het onbegonnen werk. Dat kan met de juiste monitoring tools voor sociale netwerken. In mei testten we er drie van buitenlandse oorsprong. Ditmaal bekijken we een product van eigen bodem, Engagor, begin 2011 opgestart door twee ex-NetLoggers. Met dit beheertool voor sociale media kunt u niet alleen in real time gebeurtenissen volgen over uw eigen bedrijf en concurrenten, maar ook zelf conversaties aangaan met klanten, volgers en relevante contacten.
...

Een bedrijf als Belgacom wordt om de zeven minuten vernoemd op het sociale internet. Dat is een extreem voorbeeld, maar het volgen van sociale media is iets waar steeds minder bedrijven onderuitkomen. Dat moet dan wel gericht en grotendeels automatisch gebeuren, want anders is het onbegonnen werk. Dat kan met de juiste monitoring tools voor sociale netwerken. In mei testten we er drie van buitenlandse oorsprong. Ditmaal bekijken we een product van eigen bodem, Engagor, begin 2011 opgestart door twee ex-NetLoggers. Met dit beheertool voor sociale media kunt u niet alleen in real time gebeurtenissen volgen over uw eigen bedrijf en concurrenten, maar ook zelf conversaties aangaan met klanten, volgers en relevante contacten. Eén van de grote voordelen van Engagor tegenover de eerder geteste tools is het taalbewustzijn. Engagor herkent conversaties in 160 verschillende talen en kan die ook filteren. Het toont de ambitie van Engagor om een internationale speler te worden in de snelgroeiende markt van intelligente beheertools voor sociale media. Engagor kon al enkele belangrijke klanten van bij ons overtuigen, waaronder Delhaize, D'Ieteren, Jupiler, Sanoma, VRT en De Lijn, maar is bijvoorbeeld ook internationaal actief in Oost-Europa. De geslaagde, op een app lijkende Engagor-interface voldoet aan de principes van het responsive web design (rwd) en is dus ook bruikbaar op tablets en smartphones. Er zitten leuke snufjes in, zoals ondersteuning voor sneltoetsen (door op de h-toets te drukken krijgt u een overzicht). De interface is bedrieglijk eenvoudig. Bedrieglijk omdat de mogelijkheden van Engagor duidelijk die van de drie eerder geteste tools overstijgen. Deze tool speelt eerder in dezelfde liga als Radian6, Sprout Social en Sysomos, maar dan wel voor een fractie van de prijs. Het monitoren start met de creatie van een project. Aan elk project kan men onderwerpen toevoegen. Dat kunnen bijvoorbeeld concurrenten zijn. Per onderwerp kan men accounts op Facebook, Foursquare, Google+, Insta.gram, LinkedIn, rss en Twitter in het oog houden. Youtube en Pinterest zullen in de toekomst worden toegevoegd, maar Youtube kun je nu al via rss integreren. Belangrijk zijn de zoektermen voor het gehele internet die men kan toevoegen. Op dat vlak blinkt Engagor echt uit. Zoekopdrachten kunnen eenvoudig of juist zeer uitgebreid zijn, met alle nuances er tussenin. Wil u ze zelf niet programmeren dan gebruikt u de erg gebruiksvriendelijke visuele zoektermbouwer. U kunt verder selecteren op talen, landen, gebruikers, domein, titel, tekst, domein en inhoud. Via een preview gaat u na of de query het gewenste effect sorteert. Het Dashboard biedt een mooi samenvattend overzicht van alle projecten en onderwerpen dat u trouwens met een druk op de f-knop full screen kunt bekijken. De Inbox bevat alle gefilterde berichten. U kunt berichten retweeten, beantwoorden of doorverwijzen naar een collega voor follow-up. Via 'recepten' kan men veel automatiseren. Engagor probeert ook automatisch het sentiment van Nederlandse en Engelse berichten te detecteren; dit kunt u manueel aanpassen. De inbox kunt u volgens allerlei criteria filteren om het overzichtelijk te houden. U kunt ze ook exporteren naar pdf, csv, Excel of JSON. Engagor werkt trouwens aan een api waarmee u gegevens uit hun systeem volautomatisch kunt integreren in uw eigen applicaties. Ten slotte is er nog het onderdeel Insights waarmee u een erg uitgebreid gamma van overzichtsrapporten, trendrapporten en selecties kunt oproepen. Hier kunt u ook onderwerpen (bijvoorbeeld concurrenten) tot in de details vergelijken. De gegevens kunt u exporteren in allerlei formaten. Engagor is krachtiger en goedkoper dan UberVu, het krachtigste sociale mediatool uit onze vorige test. Het is eerder vergelijkbaar met duurdere internationale spelers zoals Radian6, Sprout Social en Sysomos. Die van oorsprong Engelse of Amerikaanse tools vergeten wel eens het grote belang van taalselecties voor niet-Engelstalige organisaties: zeker daar biedt Engagor unieke mogelijkheden.INFO PRODUCT: ENGAGOR PRODUCENT: Engagor, www.engager.com PRIJZEN: Vijf onderwerpen, twee accounts, 6 maanden geschiedenis, 25 bewaakte profielen, 300K maandelijkse mentions: a250/maand. Dubbel zoveel van dit alles: a450/maand. 25 onderwerpen, 4 accounts, 2 jaar geschiedenis, etc.: a1000/maand. 50 onderwerpen, 5 accounts, ongelimiteerde geschiedenis, etc.: a1750/maand. SOCIALE BEHEERTOOLTESTEN IN ONLINE ARCHIEF In Data News nr. 9 van 11 mei testten we Commun.it, Crowdbooster en Ubervu. Betalende abonnees kunnen dit artikel gratis opvragen in ons online archief: http://datane.ws/dnarchiefJozef Schildermans