Ondernemingen hebben al in meer of mindere mate cloud computing geïntegreerd in hun infrastructuur. Vooral dan voor e-mail of crm. Zo beginnen ook de cloud leveranciers hun aanbod te structureren, meer bepaald met Paas (Platform as a Service), Iaas (Infrastructure as a Service) of SaaS (Software as a Service) oplossingen. Cloud kan voortaan worden opgesplitst in private cloud (intern of extern) of publieke cloud. En namen als Amazon, Google, Microsoft of VMware zijn niet meer weg te denken.
...

Ondernemingen hebben al in meer of mindere mate cloud computing geïntegreerd in hun infrastructuur. Vooral dan voor e-mail of crm. Zo beginnen ook de cloud leveranciers hun aanbod te structureren, meer bepaald met Paas (Platform as a Service), Iaas (Infrastructure as a Service) of SaaS (Software as a Service) oplossingen. Cloud kan voortaan worden opgesplitst in private cloud (intern of extern) of publieke cloud. En namen als Amazon, Google, Microsoft of VMware zijn niet meer weg te denken. Er is nog heel wat werk aan de winkel, vooral op het vlak van veiligheid, beheer, beschikbaarheid, vendor lock-in, enz. Vandaar de idee van CSC om ondernemingen een evaluatie te bieden wat betreft de potentiële invoering van cloud. "Onze onafhankelijkheid tegenover constructeurs is een groot voordeel", zegt Yves Schellekens, business development director van CSC Belux er meteen bij. Gedurende 6 weken wil CSC in samenwerking met de interne it- en businessteams van de onderneming een stand van zaken van de infrastructuur opmaken en nagaan welke mogelijkheden cloud kan bieden voor de onderneming. Deze mogelijkheden kunnen van financiële aard zijn (kostendaling, evolutie van capex naar opex, enz.), maar ook activiteitgebonden (grotere soepelheid, invoering van nieuwe businessmodellen, bevorderen van vernieuwing, enz.). In de praktijk bestaat de assessmentstudie uit drie fasen: de 'scan', die de omvang van de studie aflijnt en bepaalt welke strategische doelen bereikt moeten worden; de 'review & assess', die nagaat welke mogelijkheden cloud en de enablers bieden; en het 'plan for change', waar de balans wordt opgemaakt (met scorecards vanuit verschillende hoeken en detailniveaus) voordat een routeplan op 1 jaar en later op 3 jaar wordt opgesteld. Misschien lijkt een periode van 6 weken te kort, antwoordt Yves Schellekens snedig, maar "het belangrijkste is om een momentum te creëren. Het is belangrijk om een time box voorop te stellen. Bovendien is deze studie relatief high level en is er later een grondigere studie nodig." Naast de technologische aspecten hecht CSC zeer veel belang aan de begeleiding van de wijziging. "CSC werpt zich op als aanvoerder door oplossingen voor te stellen die het best geschikt zijn en door bijbehorende diensten aan te bieden," gaat Schellekens verder. En voor een outsourcer als CSC is het belangrijk om de geleidelijke overgang naar cloud in goede banen te leiden, anders bestaat het gevaar dat de klant afstapt van zijn infrastructuren die hij heeft overgedragen aan de cloud. Ook belangrijk voor CSC is dat ze "deuren openen". Deze dienst is al ingeburgerd in de Verenigde Staten en Australië, en wordt nu ook in Europa aangeboden tegen een forfaitaire kostprijs van 60.000 euro. Een eerste Belgische klant (uit de openbare sector) - "Een première op het Europese vasteland" - bestelde onlangs een assessmentstudie. Een contract dat werd weggekaapt voor de ogen van Gartner. Marc Husquinet