Met 1.800 medewerkers, 160 artsen en 650 bedden verspreid over twee campussen is AZ Turnhout een stevige dienstverlener die, zoals alle grotere organisaties, staat of valt met zijn it-infrastructuur. En dat was nu net het pijnpunt bij de fusie want elk van de hospitalen had zijn eigen it en dus was het zaak om zo snel mogelijk de beiden te integreren. "Eigenlijk is het wel vrij snel gegaan", zegt Filip Goyens, it-manager bij AZ Turnhout. "Alles bij elkaar hebben we er zowat een half jaar over gedaan, vooral dankzij de ...

Met 1.800 medewerkers, 160 artsen en 650 bedden verspreid over twee campussen is AZ Turnhout een stevige dienstverlener die, zoals alle grotere organisaties, staat of valt met zijn it-infrastructuur. En dat was nu net het pijnpunt bij de fusie want elk van de hospitalen had zijn eigen it en dus was het zaak om zo snel mogelijk de beiden te integreren. "Eigenlijk is het wel vrij snel gegaan", zegt Filip Goyens, it-manager bij AZ Turnhout. "Alles bij elkaar hebben we er zowat een half jaar over gedaan, vooral dankzij de inbreng van Fujitsu. In de eerste fase hebben we ons netwerk geïntegreerd en dan hebben wij servers en storage aangepakt. Door onze serveromgeving voor 95 procent te virtualiseren met VMware is Fujitsu erin geslaagd ons serverpark terug te brengen van meer dan 70 naar amper 15." Tegelijkertijd werden ook twee storage MetroClusters geïnstalleerd, gebaseerd op twee identieke NetApp FAS3240-systemen; één op elke campus om een failover te hebben. De afdeling radiologie zorgde wel voor een onverwacht probleem want nadat alle bestaande hogeresolutiebeelden samengebracht waren in één opslagsysteem met een capaciteit van 15 terabyte, bleek het systeem te traag te zijn wanneer de andere campus toegang wenste. "Voor de ene campus was het prima - de beelden konden binnen de drie seconden op het scherm gebracht worden - maar de andere campus had meer dan 15 seconden nodig voor dezelfde actie", legt Filip Goyens uit. "Fujitsu heeft dan een NetApp-oplossing geïntegreerd met het Agfa-beeldverwerkingsplatform en de bestaande database aangepast." Het hospitaalpersoneel heeft volgens Goyens zo goed als niets gemerkt van de hele it-integratie - "tenzij dan precies de radiologie-afdeling die nu veel sneller toegang heeft tot alle medische beelden. In de volgende fase willen we nu een groot back-up en archiveringsproject aanpakken om alle gegevens van de jongste vijf jaar naar een ander opslagsysteem over te brengen. Hierdoor zal er op de MetroClusters ruimte vrijkomen die we broodnodig zullen hebben om verder door te groeien. We zijn nu in elk geval gewapend voor de toekomst zonder dat we ons zorgen hoeven te maken over eventuele onderbrekingen in onze dienstverlening." Filip Goyens is ook bijzonder tevreden over de samenwerking met Fujitsu dat niet alleen maandelijkse check-ups uitvoert maar bovendien 24/7 een team in stand-by heeft waarmee het een reactietijd van vier uur kan garanderen. "Zowel Fujitsu als NetApp waren voor ons wel geen onbekenden, en dus lag het voor de hand dat we de samenwerking ook in de nieuwe constellatie zouden verder zetten", aldus Goyens.Frans Godden