" Inventive Designers maakt software die de communicatie van bedrijven met haar klanten verbetert", steekt Joke Dehond (vorig jaar een van de genomineerden voor de ICT Woman of the Year-award) van wal. "Als u bijvoorbeeld al een brief hebt ontvangen van de FOD Financiën of van Belfius, dan is die met onze software gemaakt."
...

" Inventive Designers maakt software die de communicatie van bedrijven met haar klanten verbetert", steekt Joke Dehond (vorig jaar een van de genomineerden voor de ICT Woman of the Year-award) van wal. "Als u bijvoorbeeld al een brief hebt ontvangen van de FOD Financiën of van Belfius, dan is die met onze software gemaakt." Eindklanten staan steeds verder af van bedrijven, stelt Dehond, maar willen zich tegelijk ook betrokken voelen en relevante informatie en diensten krijgen. "Onze software zorgt er voor dat die customer experience goed zit, door de communicatie, en dat kan even goed elektronische of mobiele communicatie zijn, precies af te stemmen op het klantenprofiel. Niet alleen voor externe klanten, maar ook voor interne klanten, bijvoorbeeld tussen bedrijfsafdelingen onderling." Vader Guy Dehond, die een it-achtergrond heeft, richtte het bedrijf twintig jaar geleden op. Al snel vervoegde dochter Joke de rangen en sinds 2012 is zij, samen met haar man, de kapitein op een schip met ondertussen veertig matrozen. "Aanvankelijk was het de bedoeling om software designs te ontwikkelen en niet zozeer de software zelf, dus de vlag dekt tegenwoordig niet echt de lading meer", zegt Dehond. "De wereld van de software is trouwens sowieso enorm veranderd tegen twintig jaar geleden. De invloed van het internet, de cloud, de snelheid waarmee alles gaat... dat heeft de sector echt op zijn kop gezet." Ook de concurrentie wordt almaar harder, geeft de ceo toe. De concurrenten zitten niet alleen meer in België of Europa, maar wereldwijd. "Dat is ook een van de redenen waarom wij ons sterk focussen op een niche. We willen op deze sector onze stempel drukken, dat is onze sterkte." Maar niet alleen de softwaresector is veranderd, ook de klanten zelf evolueerden flink mee. "Klanten willen geen product meer, maar een oplossing. De diensten die wij aanbieden, zijn tegenwoordig bijna net zo belangrijk geworden als de software zelf, dat is echt bijna fifty-fifty. Van een puur technologische speler zijn wij dus veel meer geëvolueerd naar een dienstenbedrijf waar die klantencomponent almaar belangrijker wordt." Is de business dan moeilijker geworden tegenover twee decennia geleden? Joke Dehond moet er niet lang over nadenken. "Moeilijker misschien wel, maar vooral ook interessanter (lacht). Er zijn natuurlijk heel wat stressfactoren bijgekomen, maar het verhaal moet ook evolueren. Kijk, it stond vroeger helemaal op zichzelf, het was een puur technisch product. Die tijd is voorbij, it is nu een business-oplossing geworden dat ten dienste staat van het bedrijf. Het is geen doel meer, maar een middel." Voor de komende jaren heeft Inventive Designers een ambitieus groeiplan opgesteld, maar dat brengt natuurlijk ook zo zijn uitdagingen mee. "We willen zeker groeien, maar dan moeten we bijvoorbeeld ook de goede mensen kunnen aantrekken. Dat is tegenwoordig zeker een uitdaging geworden voor bedrijven zoals het onze. Daarnaast kijken we ook naar alle ontwikkelingen rond SaaS (Software as a Service). We zien daar een opportuniteit en we laten ons product in die richting evolueren, maar we moeten wel goed nadenken over hoe we dat precies gaan inzetten. Ik merk trouwens dat veel van onze klanten uit onder meer de overheid en de financiële sector daar nog wat weigerachtig tegenover staan. En daarnaast stellen we onszelf natuurlijk ook voortdurend de vraag: hoe kunnen we een goed bedrijf blijven? We zijn voor 100 % een privéonderneming, dus die verantwoordelijkheid ligt helemaal in onze handen." Inventive Designers heeft klanten in dertig landen, maar België is goed voor de helft van de omzet. Er is wel een Nederlandse afdeling die door Nederlanders bevolkt wordt, maar die valt nog helemaal onder de Belgische organisatie. Op eigen houtje naar het buitenland trekken, ziet Dehond voorlopig ook niet zitten. "Nee, dan zou ik het eerder aanpakken met partners die complementair zijn aan ons en de markt door en door kennen. Maar daarnaast willen we ook puur organisch groeien, hoor, zoals we dat de laatste jaren al deden. We hebben in september nog zes mensen in dienst genomen, dus wat dat betreft, zitten we op koers." Frederic Petitjean