Vijf jaar geleden stonden twee zussen aan de wieg van CodeFever: Katelijne en Kristien Duerinck. Verrassend genoeg hadden beiden zelf amper ICT-kaas gegeten. Katelijne studeerde politieke en communicatiewetenschappen. Ze belandde daarna in sales- en marketingfuncties. "Ik zag de wereld pijlsnel digitaliseren. Toen mijn zoon vertelde dat hij wilde leren programmeren, ontdekte ik dat er in ons land geen programmeerlessen voorhanden waren", vertelt ze. "Dan maken we die zelf, dachten we toen."
...

Vijf jaar geleden stonden twee zussen aan de wieg van CodeFever: Katelijne en Kristien Duerinck. Verrassend genoeg hadden beiden zelf amper ICT-kaas gegeten. Katelijne studeerde politieke en communicatiewetenschappen. Ze belandde daarna in sales- en marketingfuncties. "Ik zag de wereld pijlsnel digitaliseren. Toen mijn zoon vertelde dat hij wilde leren programmeren, ontdekte ik dat er in ons land geen programmeerlessen voorhanden waren", vertelt ze. "Dan maken we die zelf, dachten we toen." Katelijne en Kristien stapten met hun verhaal naar de sector. "Wat zouden kinderen moeten leren? Hoe zouden we dat aanpakken? We werden al snel gecontacteerd door Hogeschool VIVES en HoGent, die onze plannen hadden opgepikt. Zij boden ons locaties aan om les te geven. We zijn meteen in vijf steden in Vlaanderen gestart, met een team ICT'ers om ons heen", zegt Katelijne Duerinck. Sindsdien organiseert CodeFever programmeerlessen voor kinderen tussen 8 en 16 jaar, buiten de schooluren. "We willen kinderen lesgeven in de diepte. Ik vergelijk ons graag met een muziekacademie. Je leert ook geen piano op tien lessen. We geven lesreeksen waarbij we kinderen de basisconcepten van programmeren meegeven en uiteindelijk diepgaand leren programmeren, met talen zoals Javascript en Python. We zijn heel trots op wat onze leerlingen bereiken en fier op ons CodeFever-team, dat ondertussen bestaat uit 400 leraars en assistenten in 45 steden." Almaar vaker kreeg Duerinck de vraag van secundaire scholen naar lesmateriaal voor in de klas. "Scholen moeten namelijk voldoen aan nieuwe eindtermen, waarin onder meer computationeel denken en programmeren verwerkt zitten. Veel scholen krabben zich echter in de haren als ze op zoek moeten naar een onderwijsmethode hiervoor", weet ze. Twee jaar geleden groeide daarom uit CodeFever een tweede onderneming: FTRPRF, dat kant-en-klare lespakketten aanbiedt over computationeel denken, coderen en ICT-basisvaardigheden. Intussen maken zo'n 40 scholen gebruik van het lesmateriaal van FTRPRF. Duerinck: "In het voorjaar van 2020 wilden we de sales verder uitrollen voor andere scholen, maar toen kwam corona en hadden scholen andere bezorgdheden." Als volgende stap ontwikkelen Duerinck en co momenteel een systeem dat kinderen automatisch evalueert bij programmeerlessen in Scratch, een programmeertaal voor kinderen. "De leraar kan in de klas geen 25 kinderen tegelijk begeleiden. De digitale co-teacher zal de leraar én de kinderen daarbij helpen." Voor de ontwikkeling en commercialisatie van het systeem lanceerde FTRPRF in december een financieringscampagne bij het crowdlendingplatform WinWinner. Dat bleek een schot in de roos. Na nog geen maand stond de teller op 500.000 euro, een absoluut record voor WinWinner. "En dat op zeventien dagen", zegt Duerinck fier. "We hebben het doel nu opgetrokken tot 750.000 euro, om wat meer financiële rust te krijgen. Meer dan 90 procent van de investeringen komt uit ons eigen netwerk, zoals leerkrachten en ouders van leerlingen. Heel hartverwarmend om te zien, want in coronatijden missen we het contact met de ouders. Ondertussen dromen we verder, want met onze producten willen we ook buiten de landsgrenzen een rol spelen. Daarvoor zoeken we ook nog een aantal ervaren profielen om ons development-team mee uit te breiden."