Damnet is gespecialiseerd in informaticaparkbeheerdiensten en vertoont een niet zo vaak gezien profiel in de ict-sector. Het is immers een coöperatieve vennootschap die in '99 werd opgericht door Jean-François Coutelier, momenteel gedelegeerd bestuurder.
...

Damnet is gespecialiseerd in informaticaparkbeheerdiensten en vertoont een niet zo vaak gezien profiel in de ict-sector. Het is immers een coöperatieve vennootschap die in '99 werd opgericht door Jean-François Coutelier, momenteel gedelegeerd bestuurder. De idee heeft nochtans niets revolutionairs om het lijf: de werknemers zijn "aandeelhouders" van hun bedrijf. "Er is niets onlogisch aan dat een werknemer een stem in het kapittel heeft binnen zijn onderneming", aldus Coutelier, die bovendien vindt dat de coöperatieve vereniging een middel is om te voorkomen dat "de ondernemer zich eenzaam voelt". In het geval van Damnet werd gekozen voor het principe van "één man, één stem" boven "één aandeel, één stem." "Elke medewerker wordt eerst een jaar lang aangenomen met een contract voor bepaalde duur, voordat hij een contract voor onbepaalde duur krijgt aangeboden en voor minstens één aandeel vennoot wordt." De vennootschap telt ook financiële geassocieerde partners, maar de kapitaalvergoeding is beperkt tot 6%. Binnen een coöperatieve vereniging wordt via wekelijkse vergaderingen de balans opgemaakt van de klanten en de financiën van de onderneming. "We structureren de besprekingsmomenten en hebben een dynamiek gecreëerd om de medewerkers op te leiden, meer bepaald voor de financiële aspecten." De raad van bestuur neemt de strategische beslissingen. En die methode werkt, want "Damnet werd opgericht in '99, toen de internetcrisis volop woedde, maar we hebben zowel ons personeelsbestand als onze omzet en brutomarge constant zien stijgen." Voor 2010 zou Damnet zelfs een omzet van bijna 1,5 miljoen euro optekenen, tegenover een kleine 900.000 euro in 2009. Nu tellen we 15 medewerkers, tegenover 9 een jaar geleden, en het nettoresultaat is vervijfvoudigd naar 50.000 euro. "En dit terwijl we geen enkele commerciële medewerker hebben", klopt Coutelier zich fier op de borst. Damnet positioneert zich als integrator van informaticaparken en applicaties voor kmo's en de verenigingswereld, met als doel een park van maximaal 100 pc's. "We willen ook een partner voor applicatieontwikkeling, websites en erp zijn", vat de baas van Damnet nog samen. Desgevallend verkoopt de onderneming ook hardware, maar ze richt zich toch vooral specifiek op de commerciële formule. Damnet biedt namelijk 3 soorten contracten aan: in regie (een oplossing die ze weinig proactief vindt), volgens forfait (met averechtse effecten voor de klant en de leverancier) of in geplafonneerd regie. "Voor elk park stellen we een administratieaanbod op, gebaseerd op een precies berekeningsrooster met afgewogen indexen. Als het bedrag niet wordt overschreden, wordt het terugbetaald aan de klant. Wordt het wel overschreden, dan factureren we enkel het vastgestelde plafond." Een formule die Kraft, Leader Price, Crédal, Oxfam of Defimedia alvast over de streep kon trekken. Voor dit jaar heeft Damnet enkele prioriteiten vooropgesteld. Eerst wil het zijn cloudstrategie verfijnen, vooral bedoeld voor klanten met meerdere sites. Hiervoor zal het commerciële aanbod gestructureerd moeten worden. Bovendien wil het bedrijf de deur openzetten naar Vlaanderen en hoopt het een vennootschap uit het noorden van het land te overtuigen om een partnerschap te sluiten. Maar daarnaast "zullen we moeten schaven aan de structuur van ons personeel en grondig nadenken over ons groeibeleid." In de praktijk denkt Damnet eraan om enkele meer ervaren informatici aan te werven om zijn huidige team te omkaderen. "We hebben een overgangspunt bereikt waarop we moeten consolideren wat we verworven hebben", verduidelijkt Coutelier, die denkt aan een herkapitalisatie van de onderneming. Mobiliteit en smartphones vormen een andere evolutieweg, waarbij de nadruk wordt gelegd op de applicaties voor iPhone en iPad. Tot slot gaat Damnet de kwaliteit van de service aan de klant (nog) verfijnen door zijn systemen voor ticketing, real-time monitoring van de werking van de it bij de klanten en voor de reporting van de activiteiten, te versterken. Marc HusquinetDe werknemers zijn "aandeelhouders" van hun bedrijf.