Itsme ging in mei 2017 van start. Sinds 2018 wordt de identificatiedienst ook ondersteund door verschillende overheidsdiensten (via FAS, de Federal Authentication Service). En sindsdien verdubbelt het aantal gebruikers ongeveer jaarlijks. Eind 2020 stond de teller nog op 2,7 miljoen, een jaar later liep dat op tot net geen 6,2 miljoen.
...

Itsme ging in mei 2017 van start. Sinds 2018 wordt de identificatiedienst ook ondersteund door verschillende overheidsdiensten (via FAS, de Federal Authentication Service). En sindsdien verdubbelt het aantal gebruikers ongeveer jaarlijks. Eind 2020 stond de teller nog op 2,7 miljoen, een jaar later liep dat op tot net geen 6,2 miljoen. Met 11 miljoen Belgen (kinderen en smartphonelozen meegeteld) zit een nieuwe verdubbeling in ons land er niet meer in. Maar het bedrijf kijkt wel naar andere Europese landen, te beginnen met Nederland. "We zijn in april vorig jaar gestart in Nederland, maar omdat de CovidSafe-app er aan kwam, hebben we onze strategie bijgestuurd," legt woordvoerster Sylvie Vandevelde uit. "We wisten dat die app ook een boost zou geven aan itsme, daarom hebben we ervoor gekozen om eerst onze infrastructuur voor België op te schalen." Dat opschalen gebeurt via de cloud van Microsoft. Handig daarbij is dat de gegevens in Europa moeten worden bewaard, maar niet noodzakelijk in België. "De regels rond eIDAS (de EU-verordening rond elektronische identificatie, nvdr.) zijn Europees, dat maakt het ook makkelijk om te internationaliseren," zegt Vandevelde. Die internationalisering werd door de uitbreiding in België kort na de start al op een lager pitje gezet, maar uitstel is geen afstel. Intussen kon itsme al de stad Rotterdam als klant tekenen en met Delen Private Bank heeft het bedrijf in Nederland ook een eerste bank aan het portfolio toegevoegd. "Het handige is dat Nederlandse identiteitskaarten al zijn uitgerust met een NFC-chip, dus je kan daar volledig mobiel een itsme-account aanmaken. In zo'n landen kunnen we activeren zodra de markt er klaar voor is," zegt Vandevelde. Sinds kort is er ook een nieuwe website voor zowel eindgebruikers als bedrijven die itsme willen integreren. Opmerkelijk daarbij is dat de website voor eindgebruikers geen cookies hanteert. Een manier voor itsme om te benadrukken dat het als bedrijf niet uit is op data rond wie welke transacties of ondertekeningen doet. "Ons team voor ondersteuning kan natuurlijk wel wat meer bekijken om technische redenen, maar we zijn geen dataspeler. Privacy staat bij ons voorop: alle data en itsme-acties worden versleuteld bewaard." Maar ze worden niet door itsme zelf gebruikt voor andere doeleinden.