Het laatste waar we in deze tijden van crisis een kruis over maken is onze internetverbinding. Dat is immers geen luxe meer maar een onmisbaar instrument voor waardecreatie. Ook de bedrijfswereld moet zo handelen: in plaats van de hakbijl los te laten op communicatiekosten, kunnen ze beter investeren in systemen waarmee je geld bespaart én verdient. Die boodschap predikte Alcatel Lucent tijdens zijn Enterprise Forum.

“Er werd zopas nog een onderzoek gevoerd”, vertelde ceo Ben Verwaayen van Alcatel Lucent in Parijs bij de opening van Enterprise Forum 2009. “Aan de mensen werd gevraagd wat ze in deze crisisperiode het eerst en het laatst zouden opofferen. Het eerste was de nieuwe zitbank.” En met enige ironie: “Jammer voor de meubelbedrijven.” Waar stuurde Verwaayen echter op aan? Op wat mensen het laatst willen opgeven: hun toegang tot het internet. Ondernemingen moeten dezelfde doelstelling nastreven. Tom Burns, voorzitter van de Enterprise-divisie, haakte daarna met voorbeelden in op het discours van zijn baas.

660 ton CO2 minder

Eerst naar het Belgische filiaal van Alcatel Lucent. In 1999 begon men in de Antwerpse zetel te experimenteren met telewerk. Het aantal werknemers dat zich hiertoe heeft laten verleiden, is met de jaren gestaag gegroeid. Vandaag werkt dan ook 75 % van het personeel geregeld een dag of twee per week thuis. Resultaat: 11 % minder energieverbruik, 20 % minder kantoorruimte en jaarlijks 660 ton minder CO2 in de atmosfeer. Wat de VS betreft, gingen de bloemetjes van Burns naar Hampshire, een kleine hotelketen die besliste om haar telefooncentrales te vervangen door één enkel contactcenter. Tegelijk biedt ze haar hotelgasten voortaan een reeks nieuwe digitale diensten aan, zoals controle op de kamertemperatuur of ip-cameracontrole van buiten de kamer. De door de klant gekozen aircodata worden opgeslagen in een database en automatisch opnieuw geactiveerd in alle kamers die hij in de toekomst zou kiezen. Alle werknemers van hun kant beschikken over dual mode wifi-telefoons. Hampshire bespaart hiermee jaarlijks ongeveer 2 miljoen dollar. “Hampshire is een dynamische onderneming geworden”, stelde Burns die het thema van het Forum daarmee concreet illustreerde. In één moeite reikte hij aan vier organisaties Dynamic Enterprise Awards uit wegens hun implementatie van zeer innoverende oplossingen, op technisch vlak maar evenzeer wat veiligheid, kwaliteit van de klantservice of vermindering van de kosten betreft. Eén ervan – Abilene Christian University – kreeg de Analyst Choice Award toegewezen, m.a.w. de prijs van een analistenpanel. Op de campus van deze academische instelling in Texas kunnen de studenten via hun iPhone of iPod hun lessenrooster of het liggingsplan raadplegen, waarschuwingen ontvangen rond veiligheid of berichten over hun opdrachten, lopende onderzoeken beantwoorden, … Dat alles steunt op een OmniPCX-server, een OmniTouch-contactcenter, lan-switches en een wifi-netwerk.

Koppen lopen…

Het Forum is voor Alcatel Lucent traditioneel ook dé gelegenheid om zijn creatief vermogen los te laten op de bezoekers. Zo was er veel belangstelling voor het lokalisatiebakensysteem Touchatag en voor de collaboratieve chirurgische omgeving (uit de Bell Labs). Maar ook daarbuiten was de 19de uitgave van het Forum een succes. Met zowat 6.500 bezoekers werd een nieuw record geboekt, en dat leek de organisatoren zélf te verrassen. Vergeet niet dat dit evenement plaatsvond in een voor het bedrijf bijzonder woelige context: gigantische verliezen, een beurskoers in vrije val en een omzet die vorig jaar nog flirtte met 17 miljard euro maar sinds de fusie van 2006 langzaam maar zeker afkalft. De Enterprise-divisie boekt nog vooruitgang maar die is erg beperkt: de 1,59 miljard euro die vorig boekjaar werden bijeengeharkt, wegen niet zo zwaar in het geheel van de groepsactiviteiten. Geen mens gelooft dat dit jaar een ommekeer zal brengen. De onderneming zal moeten proberen de schade te beperken. Ze moet dus rondbazuinen (ook intern) dat deze context een opportuniteit is. Zo stelde Burns “dat de markante technologische innovaties precies zijn ontstaan in een gevecht om uit een crisisperiode te geraken” en hij verwees daarbij naar de iPod van Apple die in 2001 uitkwam. De tijd is rijp om de processen te herzien om tegelijk geld te besparen en geld te verdienen. “We investeren voor 70 % in onderhoud en voor 30 % in innovatie. Die verhouding moet worden omgekeerd”, vindt hij. Ook de overheidsprogramma’s komen als geroepen: dit jaar zou wereldwijd in totaal meer dan 1,7 triljoen euro en alleen al voor communicatie-infrastructuur meer dan 10 miljard euro geïnvesteerd moeten worden. Uitkijken of Alcatel Lucent Enterprise een voldoende groot deel daarvan in de wacht kan slepen.

Michel Devester

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content