Als bij de introductie van een nieuwe service iemand als 'souvenir' een telefoontoestel van halverwege de vorige eeuw krijgt... en dat met dezelfde naam als de nieuwe dienst, wordt echt wel de kaart van solide traditie getrokken. Dat was het geval bij de introductie van de nieuwe telefoniedienst Telic van Quantum ICT, de netwerk- en securityspecialist uit Heverlee.
...

Als bij de introductie van een nieuwe service iemand als 'souvenir' een telefoontoestel van halverwege de vorige eeuw krijgt... en dat met dezelfde naam als de nieuwe dienst, wordt echt wel de kaart van solide traditie getrokken. Dat was het geval bij de introductie van de nieuwe telefoniedienst Telic van Quantum ICT, de netwerk- en securityspecialist uit Heverlee. Voor de flexibiliteit in je telecombehoeften, doet een bedrijf gewoonlijk een beroep op een mix van on site en telco-gesteunde (ip-)apparatuur. Quantum ICT's Telic Infinite Connections service vervangt dat alles door wat het bedrijf een "cloudgesteund dienstenrijk bedrijfscommunicatiesysteem" noemt. Concreet moet dit zowel gebruikers op het bedrijf, als thuis en onderweg toelaten om via het cloudsysteem een communicatie op te zetten, en vervolgens zelfs van toestel naar toestel over te zetten. En dat kan gaan van soft ip-telefoon op een desktop/laptop, over een ip-telefoontoestel tot een smartphone of tablet. Naast gewone spraaktelefonie betreft dat voorts ook video- en data-samenwerking, voicemaildiensten, presence-informatie, instant messaging en dergelijke. Voor bedrijven klinkt dat allicht niet meteen als vanzelfsprekend in de oren, en Pierre-André Guillaume, ceo van Quantum ICT, geeft dan ook grif toe dat "wel nog wat evangeliseringswerk rond het concept nodig is." Maar Telic mikt er wel op dit jaar al een paar duizend lijnen bij bedrijven actief te hebben, en om vervolgens een grotere hap uit de 2015-budgetten te kunnen nemen, ook "bij grotere bedrijven, waar de beslissingscycli sowieso langer duren." Belangrijk daarbij is de mogelijkheid voor bedrijven om met Telic ten volle van een capex- naar een opex-model over te stappen, aldus Guillaume. Door alles in een datacenter bijeen te brengen, kunnen permanent de reële behoeften worden gedekt, zijn er snelle interventies, en heeft men vrijheid van keuze van provider en besparingen dankzij de schaal van de activiteiten, wordt er voorgerekend. De Telic-service wordt dan ook zowel aangeboden aan kleine (10 werknemers of meer) als aan grote ondernemingen. Als bedrijf heeft Quantum ICT onder meer klanten in sectoren als onderwijs, distributie, defensie en dies meer. Quantum zelf ontstond in 2007 uit de fusie tussen COMMSwitch en Telbel, de Belgische afdeling van de Téléphonie Luxembourg groep. Het bedrijf legt zich toe op ip-communicatie infrastructuren, waaronder netwerken (bekabeld en draadloos), security en telefonie-oplossingen. Quantum ICT vormt daarin een partner voor bedrijven als Alcatel-Lucent, Aruba, Huawei, Juniper en Check Point, en heeft ondanks de druk op de ict-markt in de voorbije jaren toch telkens een omzetgroei kunnen voorleggen, aldus Guillaume. In 2014 kreeg Quantum ICT overigens de Trends Gazellen award voor Vlaams Brabant als snelst groeiend bedrijf. Guy Kindermans