Bedrijven werven weer meer aan, waardoor sollicitanten meer opties hebben. Goede kandidaten kunnen shoppen." Als bedrijf wil RealDolmen zich echter niet laten meeslepen door een sfeer waarin de kandidaat kiest voor de werkgever met het hoogste bod. "Een bedrijf moet goed nadenken over de manier waarop het zich in de markt positioneert als werkgever. De ontwikkeling van de employer brand is erg belangrijk. We hebben daar sterk in geïnvesteerd en schuiven die employer brand nu ook echt naar voren in de rekruteringsmarkt." RealDolmen profileert zich daarbij als een bedrijf met een hart voor mensen, en met mensen met een passie voor ict. "En we hebben gevoel voor humor. Op affiches en in advertenties zit altijd wel een grappige knipoog."
...

Bedrijven werven weer meer aan, waardoor sollicitanten meer opties hebben. Goede kandidaten kunnen shoppen." Als bedrijf wil RealDolmen zich echter niet laten meeslepen door een sfeer waarin de kandidaat kiest voor de werkgever met het hoogste bod. "Een bedrijf moet goed nadenken over de manier waarop het zich in de markt positioneert als werkgever. De ontwikkeling van de employer brand is erg belangrijk. We hebben daar sterk in geïnvesteerd en schuiven die employer brand nu ook echt naar voren in de rekruteringsmarkt." RealDolmen profileert zich daarbij als een bedrijf met een hart voor mensen, en met mensen met een passie voor ict. "En we hebben gevoel voor humor. Op affiches en in advertenties zit altijd wel een grappige knipoog." De taak van een recruitment manager houdt vandaag meer in dan het opsporen van moeilijk te vinden profielen. "Je moet ook een communicatiespecialist zijn, liefst nog met een achtergrond in marketing," zegt Carolien Temmerman. "Dat is noodzakelijk om in contact te kunnen treden met de nieuwe generaties medewerkers. Ze zijn mondig en ondernemend. Ze weten wat ze willen en stellen vragen. Je moet een duidelijk verhaal bieden. Doe je dat niet, dan haken ze onvermijdelijk af." Veel heeft ook te maken met de manier waarop sollicitant en bedrijf elkaar vinden. "Vroeger plozen kandidaten de krant en de jobsites uit. Intussen zijn er echter heel wat andere kanalen bij gekomen. Zelf hebben we onlangs nog geïnvesteerd in een nieuwe jobsite." Zo komen we vanzelf bij de sociale media terecht. Het zijn de kanalen waarmee jonge professionals met elkaar communiceren. Het ligt dan ook voor de hand dat bedrijven die sociale media gebruiken om contact te maken met mogelijke kandidaten. Dat is wellicht nog het grootste verschil met de traditionele kanalen. Sociale media maken het namelijk mogelijk om als bedrijf rechtstreeks - één op één - mensen aan te spreken. "LinkedIn is op dat vlak onmisbaar", vertelt Carolien Temmerman. "Het is een heel nuttig instrument om bepaalde profielen op te sporen en potentiële kandidaten te benaderen." RealDolmen is als bedrijf ook duidelijk aanwezig op LinkedIn, met uitleg over de activiteiten en de filosofie van het bedrijf. "Facebook gebruiken we meer om de cultuur van de onderneming weer te geven. Foto's van een personeelsfeest plaatsen we op Facebook, terwijl LinkedIn eerder puur zakelijk blijft. Twitter is dan weer het medium waarmee we extra context creëren." RealDolmen volgt het gebruik van die sociale media nauwgezet op. Statistieken geven aan welk soort informatie op meer of minder bijval kan rekenen. "De volgende stap is een platform dat het gebruik van de sociale media van iedere persoon bundelt", zegt Carolien Temmerman. "Dat wordt héél interessant voor recruiters." Uiteraard staat de recruitment manager er niet alleen voor. Intern komt er hulp van de eigen medewerkers, met een mooie incentive voor suggesties die tot aanwerving leiden. En ook externe hulp is welkom, al hanteert RealDolmen daarbij wel strikte regels. "Er zijn heel veel agentschappen actief, maar ze werken niet selectief genoeg. Het principe van no cure no pay schiet zijn doel voorbij. Ze stellen veel te veel kandidaten voor, met veel te weinig kans op een effectieve aanwerving." RealDolmen kiest daarom liever voor een nauwe en lange samenwerking met een beperkt aantal partijen. "Die aanpak zorgt voor betere resultaten. Trouwens, eigenlijk kun je toch niet helemaal zonder agentschap. Sommige kandidaten werken liever op die manier." Gegeerde profielen blijven tot nader order ontwikkelaars met ervaring rond Java of .Net, naast SharePoint-specialisten. Om de meer ervaren profielen aan te spreken, tekent RealDolmen present op evenementen als Devoxx. "Daar gaan business consultants rechtstreeks in gesprek met mogelijke kandidaten. Dat werkt doorgaans heel goed." Via contacten met universiteiten en hogescholen probeert RealDolmen ook zo veel mogelijk schoolverlaters aan te spreken. "En ook dat blijkt te werken", aldus nog Carolien Temmerman. "In september zijn er bij ons 43 kersverse ict-professionals gestart en in februari verwelkomen we er nog eens dertig." Dries Van Damme