Op het Cable Congress in het Brusselse Square Center gingen de Europese kabelboeren drie dagen in discussie met contentleveranciers, technologievendors en broadcasters. En de kabeljongens voelen zich duidelijk in goede doen. Triple play services hielpen de Europese kabelindustrie vorig jaar naar een gezamenlijke recordopbrengst van 19,9 miljard euro: een stjging met 7 % vergeleken met 2010. De groei zit echter voornamelijk in breedbandinternet en telefonie, waar telkens sprake is van een groei met twee cijfers.
...

Op het Cable Congress in het Brusselse Square Center gingen de Europese kabelboeren drie dagen in discussie met contentleveranciers, technologievendors en broadcasters. En de kabeljongens voelen zich duidelijk in goede doen. Triple play services hielpen de Europese kabelindustrie vorig jaar naar een gezamenlijke recordopbrengst van 19,9 miljard euro: een stjging met 7 % vergeleken met 2010. De groei zit echter voornamelijk in breedbandinternet en telefonie, waar telkens sprake is van een groei met twee cijfers. Toch wil dat niet zeggen dat televisie minder belangrijk geworden is - wel integendeel. Yvette Kanouff van SeaChange - een aanbieder van video-on-demand platformen - kwam tijdens een panelgesprek bijvoorbeeld met enkele Britse cijfers op de proppen. "Per dag wordt in het Verenigd Koninkrijk 5 tot 9,5 uur naar video gekeken, en 90 % daarvan is nog steeds op een traditionele televisie", zei Kanouff die wel erkent dat er een shift gaande is: "Heel wat volwassenen kijken video op hun tablet, zelfs terwijl ze in de woonkamer zitten." Maar wie tablet zegt, zegt draadloos. Is de opkomst van video op tablets (en smartphones) dan uiteindelijk geen bedreiging voor het businessmodel van kabeloperatoren? Het was niemand minder dan Telenet-ceo Duco Sickinghe die tijdens een panelgesprek meteen de toon zette, door te stellen dat al die extra devices juist goed nieuws zijn, "want meer eyeballs, en digitale devices betekenen ook minder capex-kosten". "Uiteindelijk moet al de wifi- trafiek toch verwerkt worden, en ik meen dat kabel uitstekend geplaatst is om internetvideo te transporteren", zei Sickinghe nog. Even daarvoor had Roland Klemann, managing director IBSG SP Western Europe bij Cisco nog een uiteenzetting gegeven met als veelzeggende titel 'How Cable Will Enable the Tablet Era'. Volgens Klemann is de markt voor wifi-offloading in West-Europa potentieel 10 miljard euro waard "en Cisco gelooft dat kabel het best geplaatst is om wifi als een supplement aan te bieden", zei Klemann nog. "Wifi kan een mooie sales differentiator worden. In tegenstelling tot mobiele operatoren zijn de kabeluitbaters eigenaar van een aantal kritieke controlepunten van waaruit ze wifi kunnen aanbieden", aldus Klemann. Ook Mike Fries, ceo van Liberty Global (meerderheidsaandeelhouder van Telenet, nvdr) ging er even op in. "Alles passeert in huis via het wifi-netwerk. Het houdt geen steek om je content trager en duurder binnen te halen via een mobiel netwerk, als je een pijplijn liggen hebt die alles veel sneller en efficiënter kan verwerken", zei Fries die wel nog een kanttekening maakte. "Ik denk niet dat iedereen 100 Mbps nodig heeft, dus de kabelindustrie moet nadenken over welke producten en diensten het ook kan leveren", aldus Mike Fries. Neil Berkett, ceo van Virgin Media ging even later nog wat verder in op de opkomst van tablets en smartphones: "Er zijn in heel wat woonkamers nu meer schermen dan dat er kussentjes zijn." Genevieve Bell, director of interaction and experience research bij Intel, schetste nadien de uitdaging om eenzelfde gebruikerservaring op al die verschillende schermen te krijgen. "Zo zie je dat de interactiviteit van televisie voortaan helemaal verschoven is naar een tweede scherm", zei Bell in een felgesmaakte keynote. Of hoe de 'rode knop' van onze digitale televisie binnenkort al tot de geschiedenis behoort? 'Talk of the town' waren verder nog de plannen van Liberty Global rond het 'Horizon'-platform. Dat platform werkt met een 'next-generation' set-top box die niet alleen de typische televisiekanalen verdeelt maar ook internetcontent van bijvoorbeeld YouTube of Facebook. Het project heeft al heel wat vertraging opgelopen - eind 2009 was er al voor het eerst sprake van - maar dit jaar zou het nieuwe platform dan toch uitgerold worden in Nederland, Zwitserland, Duitsland en Ierland. Later zouden andere landen volgen. In ons land heeft Telenet met Yelo al een zelfontwikkeld platform om kabeltelevisie door te trekken naar andere devices. Woordvoerder Stefan Coenjaerts zegt dat Telenet het nieuwe platform wel bekijkt als een mogelijke optie, maar een beslissing is zeker nog niet genomen. "Naar Yelo kijkt nu een kwart miljoen mensen: 60 % via pc, 40 % via iPad", zei Duco Sickinghe. Een Android-versie van Yelo werd onlangs gelanceerd.Kristof Van der Stadt