Volgens Dale Kutnick, Senior Vice President Executive Programs bij Gartner, stapt de bedrijfstop niet naar de cio om it-oplossingen, maar met de strategische vraag hoe de business kan groeien met nieuwe diensten en nieuwe producten op nieuwe markten. "De echte vraag is hoe ze informatietechnologie kunnen gebruiken als ' enabler' voor de business."
...

Volgens Dale Kutnick, Senior Vice President Executive Programs bij Gartner, stapt de bedrijfstop niet naar de cio om it-oplossingen, maar met de strategische vraag hoe de business kan groeien met nieuwe diensten en nieuwe producten op nieuwe markten. "De echte vraag is hoe ze informatietechnologie kunnen gebruiken als ' enabler' voor de business." Het gaat daarbij ook om de toepassingen van nieuwe it-technologie, zoals social networking in de consumentenmarkt. "Hoe gebruik je social networking om je markt of klantenbasis te laten groeien? Consumentenproducenten doen meer met Facebook, waar ze naar fans zoeken, dus mensen die hun product ondersteunen of er iets positiefs over zeggen. Sommige consumentenproducten hebben al miljoenen fans op Facebook. Dat leidt tot een nieuwe manier van adverteren." "Andere branches, bijvoorbeeld banken en verzekeraars, maken radicale veranderingen door dankzij technologie. De financiële instellingen moeten zich bewust zijn van nieuwe concurrenten als Google en Paypal, die zich ook met financiële transacties gaan bezighouden (zie ook pagina 30 in dit nummer). Die financiële diensten worden geleverd door internetbedrijven; ook op Facebook heb je bijvoorbeeld al virtueel geld, en dergelijke ontwikkelingen kunnen in de toekomst tot concurrentie leiden met financiële dienstverleners. Dat heeft vergaande invloed op traditionele banken. De echte vraag die cio's krijgen is hoe nieuwe diensten eruit gaan zien, en hoe het internet eruit gaat zien. Dus: hoe gaan we it gebruiken om de business te vernieuwen?" Tegelijkertijd moeten bedrijven zich nu bezighouden met het ondersteunen van al die nieuwe klanten die binnenkomen, en toegang tot al die informatie regelen. "It is niet alleen meer een intern ondersteuningsmechanisme. Ooit was het insulair, bedoeld voor het ondersteunen van de eigen mensen. Daar was de it-organisatie op gericht. Maar nu zijn er klanten en business partners die toegang willen hebben tot informatie. Die partners bijvoorbeeld zijn onderdeel van de supply chain. Ze moeten in die keten intensief samenwerken." "Het gevolg is dat cio's voor de uitdaging staan een nieuwe architectuur te creëren. De onderliggende technische architectuur speelt nog steeds een rol, maar belangrijker nog is de nieuwe informatiearchitectuur die bedoeld is om business partners informatie te geven waarmee ze eenvoudiger zaken kunnen doen. Een complicerende factor is dat je niet weet welke apparaten ze daarvoor gebruiken,het kan een smartphone zijn, een iPad, een notebook of een pc. Al die devices waarmee mensen informatie uit het systeem opvragen moeten ondersteund worden. Dat vraagt om extra security." Kortom, de cio moet dus veel meer naar buiten kijken, en niet meer alleen naar de interne support organisatie. "Daarbij komt de eerder genoemde trend dat it het bedrijf moet helpen nieuwe diensten te ontwikkelen. Dat betekent applicaties op nieuwe manieren inzetten. Zo zou je bijvoorbeeld aan zowel de consumentenals de businesskant een iPadof Android-app willen hebben. Als modern bedrijf moet je vaak een mobiele app hebben om mensen te bereiken. Veel cio's maken zich daarom zorgen over de architectuur die ze tien jaar geleden hebben gebouwd. Met bijvoorbeeld een client server-architectuur hebben ze een heel beperkte standaard neergezet om informatie te verstrekken. Die infrastructuur moet open worden gemaakt. Ik denk dat dit de komende tijd een belangrijk aandachtspunt wordt. Hoe ga je al die kleine apps ondersteunen? Dat wordt een belangrijke uitdaging voor de cio." It is wereldwijd vergelijkbaar. "Tien jaar geleden was er nog wel verschil tussen regio's, maar in toenemende mate zien we dat in Azië en Zuid-Amerika dezelfde zaken spelen als in Europa en de VS. Zeker bij grote bedrijven worden cio's voor dezelfde zaken verantwoordelijk gehouden. Zelfs overheden kijken naar overheden aan andere kant van de wereld, zo is bijvoorbeeld Singapore wereldwijd het model voor bepaalde technologische ontwikkelingen." Alle cio's worstelen met deze veranderingen. Het is belangrijk dat ze meer betrokken worden bij de business. "In de hele wereld speelt de vraag hoe ze meer in touch komen met de business, en hoe ze hen de noodzakelijke veranderingen door kunnen laten maken. Daarnaast is er de dagelijkse gang van zaken zoals het kopen van servers en software. Dat heeft weer effect op het personeelsbeleid. Er is nog wel behoefte aan technische skills, maar veel minder dan voorheen. Het gaat om samenwerken en communiceren met de business. De traditionele it-medewerkers zijn veel technischer. Er zijn dus nieuwe mensen nodig om de nieuwe zaken te doen. Dat wordt een echte uitdaging voor it-organisaties." Marco van der Hoeven, hoofdredacteur Executive-People.nl" Hoe ga je al die kleine apps ondersteunen? Dat wordt een belangrijke uitdaging voor de cio."