Maarten Verwaest was een deelnemer van het IBBT iBootcamp 2009, dat ideeën moest helpen uitgroeien tot een bedrijf. Voor zijn idee had Verwaest zelfs zijn job bij de VRT opgezegd. Nu, ruim 2,5 jaar na datum is zijn bedrijf Limecraft de enige echte overblijver van die toenmalige iBootcamp-lichting.
...

Maarten Verwaest was een deelnemer van het IBBT iBootcamp 2009, dat ideeën moest helpen uitgroeien tot een bedrijf. Voor zijn idee had Verwaest zelfs zijn job bij de VRT opgezegd. Nu, ruim 2,5 jaar na datum is zijn bedrijf Limecraft de enige echte overblijver van die toenmalige iBootcamp-lichting. De technologie die Limecraft bouwt en verkoopt, is volledig geënt op Verwaests verleden bij de VRT. "Ik heb destijds het digitale productiesysteem 'Digitale Media Fabriek' bij de VRT mee op poten gezet", vertelt hij. "Dat was een knap project, maar we hebben er ook veel uit geleerd. Want als puntje bij paaltje kwam moesten we software van 17 verschillende leveranciers aankopen en integreren. Dat bleek duur en complex te zijn en creëerde ook een probleem qua schaalbaarheid. Het kon veel eenvoudiger en goedkoper." Dat moest de rol van Limecraft worden. "We dachten te focussen op het digital asset management (dam): in onze sector zijn er 4 of 5 'usual suspects', maar die zijn allemaal heel slecht." Maar Verwaest ving met zijn prototype bot bij de VRT en de VTM, die beide al een duur dam-systeem hadden aangekocht. Plan B was daarom om in te zetten op een gebruiksvriendelijke zoekapplicatie die bovenop de bestaande dam-systemen kon gebruikt worden en die eenvoudig te integreren was. Die toepassing werd in de schoot van het VRT Medialab uitgewerkt. "Wij hebben die technologie voor Limecraft in licentie genomen. Daardoor zijn we officieel de laatste spin-off geworden van het VRT MediaLab. De deal is eerbaar, met een fatsoenlijke royalty voor de VRT. Daardoor heeft de VRT ook belang bij het succes Limecraft." Volgens Verwaest zijn er drie grote concurrenten: Blinkx (een spin-off van Autonomy, dat nu in handen is van HP), Google en Microsoft. "Maar geen van allen heeft, zoals wij, een oplossing op het niveau van audiovisuele professionals." Schrik van een overname door bestaande spelers heeft hij niet. "Ik zie het veeleer een opportuniteit om samen te werken." Onder meer met digitale archiveringsspecialist Memnon wordt zo een partnership beklonken. En ook naar salespartners is Limecraft op zoek. Financieel komt Limecraft voorlopig rond met consultancyopdrachten en met de centen die de deelnames aan Europese onderzoeksprojecten opleveren, zoals NordicLight (voor de uitwerking van een end-to-end audiovisueel productiesysteem) en MediaMap Plus (dat de toegevoegde waarde van semantische technologie in mediaproductie onderzoekt). Verwaest wil daarom binnenkort een kapitaalverhoging doorvoeren van minstens 600.000 euro. [STG]