"Ons beroep is de automatisering en industrialisering van het it-beheer", vat George van Brugge, algemeen directeur van Kaseya Benelux samen. En hij legt vooral de nadruk op enkele sterke punten van het aanbod: het inzetten van een agent om de infrastructuur te controleren zonder een beroep te hoeven doen op het OS, en veel verder gaan in de granulariteit van de verzamelde informatie. Maar hij schuift ook de optimale flexibiliteit naar voor waardoor het product zich aanpast aan zowel een kleine kmo als aan een grote organisatie en zelfs een it-dienstverlener. En uiteraard de onafhankelijkheid tegenov...

"Ons beroep is de automatisering en industrialisering van het it-beheer", vat George van Brugge, algemeen directeur van Kaseya Benelux samen. En hij legt vooral de nadruk op enkele sterke punten van het aanbod: het inzetten van een agent om de infrastructuur te controleren zonder een beroep te hoeven doen op het OS, en veel verder gaan in de granulariteit van de verzamelde informatie. Maar hij schuift ook de optimale flexibiliteit naar voor waardoor het product zich aanpast aan zowel een kleine kmo als aan een grote organisatie en zelfs een it-dienstverlener. En uiteraard de onafhankelijkheid tegenover platformen, of het nu gaat om Windows, Mac, Unix en binnenkort zelfs tablets (iPad) en smartphones. Bovendien beperkt het Kaseya-aanbod zich niet tot het beheer van de systemen, maar bevat het een volledig geïntegreerd luik voor servicebeheer, met helpdesk en ticketing. "De grote concurrerende frameworks laten over het algemeen deze twee aspecten aan bod komen als gevolg van een overname, wat het integratieniveau beperkt", voegt Arne van Balgoijen, senior sales engineer, er nog aan toe. Naast het puur technische aspect van de service desk (zorgen voor de oplossing van een probleem) hoort er nog een administratief luik bij en is het zelfs van plan om dit jaar de financiële dimensie te integreren (verdeling van de interventiekosten), na de overname van ObjAcct. Ook voor end-to-end veiligheid wordt gezorgd. Het Kaseya-aanbod beoogt drie markten: it-afdelingen van privé- en openbare bedrijven (gewoonlijk 50 tot 50.000 werkposten), it-dienstverleners en systeemintegrators (die zeer kleine parken van amper enkele posten, of ruimere infrastructuren kunnen beheren), en het SaaS-aanbod. "Het product is dan opgesplitst in kleine modules die toegankelijk zijn via cloud volgens een 'pay as you go'-model", verduidelijkt van Brugge nog. In ons land werkt Kaseya zowel rechtstreeks als onrechtstreeks, met integrators zoals Telindus of RealDolmen, maar ook een vijftigtal service providers van allerlei aard, waarvan sommigen het Kaseya-aanbod zelfs onder hun eigen label verkopen. Kaseya werd opgericht in 2000 en de activiteit nam een nieuwe start in 2003. Het bedrijf ging met zijn aanbod meteen de internationale toer op, zodat het nu aanwezig is in 20 landen en zijn product beschikbaar is in maar liefst 15 talen. 60% van de omzet gebeurt internationaal - zowat 100 miljoen dollar, een cijfer dat het bedrijf niet verplicht is mee te delen omdat ze niet beursgenoteerd is, voor zowat 450 medewerkers, waaronder een twaalftal in de Benelux. Voortaan wil Kaseya zich meer richten op ondernemingen, via ondersteuning van de itil-methodologie (de omzet is steeds 50/50 verdeeld tussen ondernemingen en isp's). In het kader van zijn TAP-programma (Technology Alliance Program), gaat het bedrijf een ecosysteem creëren waarmee het aanbod aan modules verrijkt kan worden. Het bedrijf loopt overigens over van ambitie, want Kaseya heeft het over het mythische cijfer van 1 miljard dollar omzet tegen 2015. Marc Husquinet