Het Sociaal Huis Oostende koos voor Microsoft Lync en RealDolmen om een eigen telefoniesysteem te bouwen: een keuze voor gebruiksgemak, zo blijkt. Na een fusie tussen de OCMW-ziekenhuizen Henri Serruys uit Oostende en AZ Sint-Jan uit Brugge, kon het Sociaal Huis Oostende (het vroegere OCMW) niet langer beroep doen op de telefoniecentrale van het ziekenhuis. Een eigen telefoniesysteem werd noodzakelijk.
...

Het Sociaal Huis Oostende koos voor Microsoft Lync en RealDolmen om een eigen telefoniesysteem te bouwen: een keuze voor gebruiksgemak, zo blijkt. Na een fusie tussen de OCMW-ziekenhuizen Henri Serruys uit Oostende en AZ Sint-Jan uit Brugge, kon het Sociaal Huis Oostende (het vroegere OCMW) niet langer beroep doen op de telefoniecentrale van het ziekenhuis. Een eigen telefoniesysteem werd noodzakelijk. "We zijn een rondvraag gestart met traditionele spelers als Avaya, Siemens en Belgacom, maar zijn uiteindelijk geëindigd met een keuze voor Microsoft Lync en een implementatie door RealDolmen", vertelt Ollivier Francq, ict-diensthoofd bij het Sociaal Huis Oostende. Het systeem moet door 300 medewerkers gebruikt worden en in eerste instantie aan de loketten. Vroeger hadden receptionisten drie toepassingen nodig als iemand hen opbelde: de telefoonlijst om een nummer te kunnen opzoeken, de Outlook-agenda om de beschikbaarheid van iemand te controleren en het mailprogramma. "Lync bleek voor ons de beste manier om alles te integreren. Voor de medewerkers is het de meest herkenbare oplossing", vertelt Francq. Niet onbelangrijk, want unified communications staat of valt met de aanvaarding door de eindgebruiker. "Onze medewerkers zijn nu beter bereikbaar, maar belangrijk voor ons is ook dat de presence-informatie van Lync mee geïntegreerd is met onze Sharepoint-oplossing. Naast elk document zien medewerkers nu meteen of en hoe de auteur bereikbaar is", geeft Francq een voorbeeld. Het Sociaal Huis koos bewust niet voor een 'big bang' implementatie. Elke week wordt een nieuwe dienst omgeschakeld. In een eerste fase is dat enkel de hoofdcampus, nadien volgen een vijftiental buitendiensten waaronder tien ontmoetingscentra. Er werd overigens niet geopteerd voor softphones. "De stap naar headsets vonden we te groot en we willen onze maatschappelijk assistenten ook niet opzadelen met usb-dongles en batterijen die moeten opgeladen worden. We hebben daarom voor Polycom-telefoons gekozen", aldus Francq. Na een proof of concept in december werd in februari de knoop doorgehakt. Via een bestaand raamcontract met de stad Brugge kwam al snel RealDolmen in beeld dat eerder al projecten voor de stad Oostende opgeleverd had. De eigenlijke telefonie gebeurt met Mobistar via het contact van de Vlaamse Overheid. De aansluiting op dat contract liep overigens wel wat vertraging op. In een latere fase wil het Sociaal Huis ook een 'nurse-call'-systeem - bijvoorbeeld via wifi - invoeren in de rusthuizen.[KVdS]