Achter Leadstreet zitten Johan Vantomme en Johan Vandecasteele. In een vorig leven respectievelijk technisch directeur en hoofd marketing van uitgeverij Minoc Business Press. Vandaag bundelen ze die kennis en ervaring in een start-up. "We wilden al langer iets doen maar vonden niet de juiste mix van marketing en online, tot we Hubspot ontdekten", zegt Vandecasteele.
...

Achter Leadstreet zitten Johan Vantomme en Johan Vandecasteele. In een vorig leven respectievelijk technisch directeur en hoofd marketing van uitgeverij Minoc Business Press. Vandaag bundelen ze die kennis en ervaring in een start-up. "We wilden al langer iets doen maar vonden niet de juiste mix van marketing en online, tot we Hubspot ontdekten", zegt Vandecasteele. Leadstreet mikt op bedrijven waar de verkoopcyclus iets langer duurt. "Op zo'n moment heb je als klant nood aan research en ga je op zoek naar meer informatie. Het is de bedoeling dat wij er voor zorgen dat je klanten naar je website krijgt, maar dat je ze daar verder opvolgt en omzet in salesleads." "Eigenlijk passen we het denken uit de uitgeverswereld toe op andere bedrijven. Je moet je doelgroep goed omschrijven en weten wat ze op Google intikken. Dat is voor veel bedrijven al een uitdaging. Eens je dat hebt begin je met een content plan, keywords analyseren maar ook beslissen wat je wel of niet kan schrijven. Maak geen blogpost over een onderwerp waar al duizend artikels over bestaan. Het moet nuttig zijn, maar zonder te veel concurrentie of je verschijnt ergens op pagina 10 bij Google. Zodra mensen de weg naar je site vinden, gaat Google je op termijn hoger rangschikken. Combineer dat met een goede verspreiding op social media en mensen gaan je beginnen linken met de onderwerpen waarover je schrijft." Zodra je lezers op je site krijgt, is het tijd voor de volgende stap. "Je verwijst ze door naar een e-boek of een whitepaper, maar daarvoor moeten ze bijvoorbeeld hun gegevens achterlaten en zo krijg je mensen in je database en kan je een salestraject opzetten. Als je weet hoe mensen bewegen op je site, dan kan je daar op inspelen. "Stel dat iemand zich registreert om een whitepaper te downloaden, dan wil je die conversatie opvolgen. Omgekeerd moet je bij iemand die je mails nooit opent je afvragen of je daar wel op moet doorgaan." Leadstreet heeft vandaag onder meer Bloovi en Amplexor als klanten. "Het leuke is dat het ver af staat van traditionele marketing. Daar maak je een mediaplan en steun je op andere kanalen die je niet zelf bezit. Hier ga je zelf sterke websites maken om op een organische manier te groeien", gaat Vandecasteele verder. "Belangrijk is dat je één op één schakelt met je sales door je doelgroep te omschrijven en verschillende stappen te doorlopen. Marketing en sales moeten beter samenwerken dan wat in traditionele bedrijven het geval is. Vandecasteele en Vantomme bouwen hun business op de tools van het Amerikaanse Hubspot. Op de jaarlijkse hoogmis van het bedrijf, begin september in Boston, waren de twee Belgen ook aanwezig om zich verder te verdiepen in de materie. Op de conferentie werden ze ook bekroond als gold partner van Hubspot. "Voor mij is het interessant om te kijken naar de saleskant van het verhaal. Sales en marketing op één lijn krijgen is vaak een uitdaging." Maar is het wel verstandig om je bedrijf te baseren op de tools van een ander bedrijf ? "Dat is in theorie een risico. Maar onze core is inbound marketing. We maken websites, leveren content en zijn vandaag trouw aan Hubspot omdat ze hun methodologie op punt staat. We hebben reeds met verschillende marketing automation platformen gewerkt en we hebben vandaag een juiste keuze gemaakt." Pieterjan Van Leemputten"Maak geen blogpost over een onderwerp waar al duizend artikels over bestaan" Johan Vandecasteele