Op het Brusselse BabyBoom salon, een beurs voor toekomstige ouders, kwamen twee leden van het latere Treedy's-Team in contact met een scanoplossing die het lichaam van zwangere vrouwen meet. Vanuit hun achtergrond in de mode en e-commerce ontstond zo het idee voor hun start-up. "Momenteel verliezen online-kledingwinkels zo'n 24 procent van hun inkomsten door het retourneren van kleding", zegt Cédric Cauderlier, CMO bij Treedy's. "We hebben geleerd dat 60 procent van de teruggestuurde kledingstukken te maken heeft met een foute maat, en daarom weten we dat er nog veel ruimte is voor verbetering. Onderzoek toont ook aan dat de overgrote meerderheid van de online shoppers alleen kleding koopt van gekende merken, uit vrees voor een foute maat."

R&D-fase

Met een team van vijf mensen bouwde het bedrijfje een prototype van zijn scanner. Treedy's wist de nodige investeerders te vinden nadat Nvidia en Microsoft het erkende als beste start-up. "Onze scanner heeft de grootte van een pashokje. Je kan een nauwkeurig model laten maken, terwijl je je kleding aanhoudt. 130 camera's verzamelen in twee tiende van een seconde alle gegevens, en na 5 minuten is de data geladen. Vervolgens krijg je een mail toegestuurd met als bijlage een 2 Megabyte-bestand dat een 3D model bevat op 0,2 millimeter nauwkeurig gemeten. Als je wil, kan je de exacte 3D-versie van jezelf zo op je Facebook-profiel zetten. Je kan het figuurtje in 360 graden draaien, en op details inzoomen."

Cauderlier vertelt over Treedy's driestappenplan. "In de eerste stap, die we nu nemen, zoeken we contact met universiteiten en bedrijven die met ons product aan de slag willen gaan voor R&D. Een voorbeeld van zo'n partner is de e-commerce-keten Zalando. De bedoeling is dat we het best mogelijke product creëren dat we kunnen maken. Binnen enkele maanden proberen we nog de prijs van onze scanner, die nu 80.000 euro kost, tot onder de 10.000 euro te duwen." Treedy's onderhandelt met de Vrije Universiteit Brussel om onderzoekers algoritmes en data-analysesoftware te laten ontwikkelen. "We zoeken ook hardware-partners die voordeligere, werkende producten ontwikkelen. Als we erin slagen om de juiste software en hardware te combineren, dan kunnen we de prijs significant drukken."

Aangekomen na de feestdagen

Eén van de grote uitdagingen die het bedrijf trotseert is het aankomen of verliezen van gewicht. Om te voorkomen dat na de feestdagen uw 3D-scans volledig onbruikbaar zijn, heeft Treedy's een oplossing bedacht. "Er bestaan studies in Duitsland die de verschillende lichaamstypes van mensen uitleggen. Je kan iedere persoon in een aangepaste categorie indelen. Als we kunnen vaststellen tot welk type een gebruiker behoort, dan kunnen we simpelweg de maten van die persoon updaten door een nieuw gewicht in te stellen", aldus Cauderlier. Als de finale versie van het product ontworpen is, wil het bedrijf een volgende weg inslaan. "We willen onze scanner verkopen aan modemerken zoals Zara, of aan shoppingcentra, maar de data zal niet bewaard worden door de modemerken zelf. Natuurlijk kunnen de winkels de afmetingen van klanten gebruiken om passende kleding te selecteren, maar daar stopt het."

Treedy's is zich er naar eigen zeggen van bewust dat de exacte lichaamsafmetingen van klanten een schat van informatie vormen voor adverteerders en modemerken. In de laatste fase van haar plan, wil de start-up daarom zelf de controle bewaren over de gegevens van klanten. "We willen de grootste databank van 3D-modellen ter wereld zelf beheren, om zo de privacy van gebruikers te kunnen garanderen. Klanten zullen de gegevens van hun avatar kunnen gebruiken om zonder menselijke tussenkomst kleding op maat te kunnen kopen, zowel online als in boetieks. We willen ook op zoek gaan naar andere toepassingen voor de avatars. Nu krijgen gebruikers gewoon per mail hun 3D-model, maar daar valt ongetwijfeld meer mee te doen."

Wie het schoentje past...

De kledingwinkel Brantano heeft de laatste jaren geïnvesteerd in een eigen scantechnologie voor haar winkels. In alle verkooppunten van de keten kan u met een scantoestel de afmetingen van uw voeten bepalen. Vervolgens koppelt de software die gegevens aan alle mogelijke modellen van schoenen die voor jou passen. "Ons product bestaat uit twee delen" legt Peter De Smedt, business unit manager bij Brantano uit. "In ons hoofdmagazijn scannen wij zelf de binnenkant van elke schoen in, van slof tot hoge hak. Vervolgens scannen wij in onze winkels de voeten van klanten om zo de match te maken tussen de twee."

Brantano laat gebruikers aan de hand van een unieke code toe om online hun voetscan te gebruiken om via de website inkopen te doen. Net zoals Treedy's dat wil doen, gebruikt het bedrijf de scans zowel in de winkels als online. "Volwassenen hoeven slechts één keer een voetscan te maken, en voor kinderen raden we aan om elk jaar een nieuwe te laten nemen", aldus De Smedt. "We gebruiken ook een algoritme dat voorspelt hoe lang een specifieke schoen zal passen voor een kindervoet. Klanten weten dus op voorhand wanneer hun kind een bepaalde schoen zal ontgroeien."

Treedy's

Maatschappelijke zetel: Brussel

Aantal vennoten: 5

Op zoek naar bijkomend kapitaal?: Ja, voor onderzoek

Website: www.treedys.com