Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De tijd van de grote tijdsintensieve monsterprojecten in applicatieontwikkeling is voorbij. Bedrijven en overheden vragen steeds vaker lichte, kleine en mobiele toepassingen die snel kunnen uitgerold en aangepast worden. Euricom en Apps Only spelen in op die trend, en hanteren daarbij de ‘lean’-principes uit de managementsector.

Het megacontract van de fiscus dat in de soep draait is maar één recent voorbeeld. Bij megaprojecten in de informaticasector is de kans op falen vrij groot. Daarom ook de trend om naar kleine losstaande apps te evolueren in de cloud. Relatief goedkope en vaak mobiele toepassingen die de interne bedrijfsprocessen verbeteren, en aldus een aanzienlijke bedrijfswaarde kunnen hebben.

De Mechelse ‘Dimension Data’-dochter Euricom en de Leuvense start-up Apps Only hebben er hun handelsmerk van gemaakt. “De apps die vandaag gebouwd worden, focussen vooral op marketing en op communicatie”, zegt zaakvoerder Bruno Vanerom van Apps Only. “Ze helpen een merk opbouwen en draaien rond reclame. Na een campagne worden ze vaak geschrapt.”

“De meeste ontwikkelaars die momenteel actief zijn op de Belgische markt, werken vanuit een marketing/design background en maken wel heel mooie toepassingen, maar met weinig functionaliteit en omzeggens geen backend integratie”, vult general manager Nemo Verbist van Euricom aan. “Vanuit onze ervaring (.Net-ontwikkeling sinds 1999) zagen we hierin een opportuniteit om op een professionele manier apps te gaan ontwikkelen.”

Lean

Euricom en Apps Only werken volgens de lean-principes uit de managementwereld (o.a. analyseer welke processen waarde hebben, onderzoek hoe je die waarde creëert, en neem de stappen die geen waarde toevoegen weg). “Vertaald naar onze sector komt het er op neer dat je snel een overzicht maakt van de te bouwen functionaliteit in user stories”, vertelt Verbist. “Deze user stories worden dan door de developers ingeschat, waarna ze in functie van hun prioriteit worden ingedeeld in tijdspannes van 2 tot 4 weken. Na elke tijdspanne wordt een stuk van het eindproduct afgeleverd, waarna de klant vrijwel meteen aan de slag kan gaan.”

“Bij Apps Only vertrekken we vanuit het domein van business proces management en doorgedreven functionele analyses”, gaat Vanerom verder. “We denken mee met onze klanten en bieden ondersteuning bij het ontwikkelen van een duurzame strategie. Dat kunnen we bijvoorbeeld doen door mobiele roadmaps op te stellen, en door mobiele ideeën op een tijdslijn te visualiseren.”

“Concreter richten we ons vooral op het bouwen van apps die de service richting klanten verhogen, en op apps die interne bedrijfsprocessen verbeteren. Enkele voorbeelden? Momenteel analyseren we enkele bedrijfsprocessen in de reissector, om later een app te kunnen bouwen die een flinke toegevoegde waarde moet leveren op vier verschillende gebieden: reservaties, interne werking, overzicht en community-building. Een andere toepassing waar we aan werken is een app die tijdens events mensen via verschillende processen aan elkaar linkt. Een laatste goed voorbeeld is de app die schoonmaakbedrijf ISS een tijdje geleden voor zijn werknemers heeft laten ontwikkelen, waarop het personeel kan aangeven welke ruimtes van een gebouw al onder handen genomen zijn. ”

Dot NET

Bij Euricom beschikken de ontwikkelaars allemaal over een. Net-achtergrond, en worden die competenties ‘hergebruikt’ voor de ontwikkeling van mobiele enterprise apps vanuit .Net voor iOS en voor Android. “De ervaring leert ons dat native code op het toestel de meest performante en gebruiksvriendelijke toepassingen oplevert”, aldus nog Verbist, die daarin bijgetreden wordt door Vanerom.

“Wij mikken op de echte enter-prise projecten die gelinkt worden aan de backend. En op het opzetten van software factories, zoals we dat gedaan hebben voor mediagroep Concentra (Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen). Niets gemakkelijker dan snel een app in elkaar steken. Maar wil je het op een degelijke manier aanpakken, dan doe je dat binnen het geheel van een software-productlijn, met Microsoft-technologie bijvoorbeeld.”

Enkele weken geleden werden onder andere de nieuwe app voor Gazet Van Antwerpen en het Belang van Limburg beschikbaar gemaakt via de Appstore. “Langs de backend werken beide toepassingen op bestaande .Net-applicaties, die de nieuwscontent doorsluizen naar de apps”, klinkt het. Naar eigen zeggen is de mogelijkheid om klanten een eigen appstore te bieden, uniek bij Euricom. “Voor vele enterprise apps die enkel gebruikt worden door medewerkers of door partner van de klant, is de Appstore of Google Play geen optie”, besluit de general manager. “En strikt private apps worden trouwens niet toegelaten in publieke applicatiewinkels.”

“In dergelijke gevallen kunnen afnemers opteren voor een private app store. In die eigen app store kan hij naast zijn eigen enterprise apps ook publieke apps plaatsen, en groepen van users definiëren, tot het volledige identity management koppelen aan het bestaande identity management systeem.”

www.euri.com/mobile

www.appsonly.be

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content