Eén derde van de technologische bedrijven in de B2B-sfeer ziet de crisis als een opportuniteit. Het zijn vooral de kleinere en middelgrote bedrijven die makkelijker omgaan met de crisis, blijkt uit een onderzoek van Perpetos.

Ja, het is crisis. Maar nee, een ramp hoeft dat niet te zijn. Dat is zowat de algemene teneur onder de 538 bedrijfsleiders uit de ict- en machinebouwsector die Perpetos ondervroeg. Iets minder dan een derde van de bedrijven zegt weinig of geen impact te voelen. Maar liefst 39 procent van de respondenten zegt zelfs dit jaar een hogere omzet te verwachten dan in 2008. 24 procent houdt het op een vergelijkbare omzet, terwijl 36 procent uitgaat van een omzetdaling.

Pascal Persyn, managing partner bij Perpetos, wijst erop dat er grote verschillen bestaan tussen de grote en kleine ondernemingen. “Bij de bedrijven met minder dan 50 werknemers denkt slechts 22 procent dat de omzet lager zal uitvallen dan in 2008. Bij de ondernemingen met meer dan 500 werknemers zegt maar liefst 53 procent dat de omzet in 2009 zal dalen.”

Van die bedrijven die uitgaan van een omzetstijging, zegt iets meer dan de helft de huidige economische situatie als een opportuniteit te beschouwen. Bij de bedrijven die een omzetdaling verwachten, spreekt 59 procent van een bedreiging als het over de crisis gaat. Bedrijven die uitgaan van een status quo laten nog het meest pessimistische beeld achter: 33 procent ziet de crisis als een regelrechte bedreiging en nog eens 44 procent verwacht een negatieve impact.

Ontslaan of net aanwerven?

Ook bij de vragen naar tewerkstelling, blijkt de discrepantie tussen de grote en kleine bedrijven bijzonder groot. Bijna de helft van de grootste bedrijven met meer dan 500 werknemers is van plan om dit jaar medewerkers te laten afvloeien. De kleinere bedrijven met minder dan 50 werknemers daarentegen zijn net overwegend van plan om mensen aan te werven (56 %). Pascal Persyn ziet een aantal redenen voor deze opmerkelijke verschillen. “Grotere bedrijven zijn dikwijls minder goed geplaatst om snel hun structuur aan te passen aan veranderingen in de markt. We zien duidelijk dat heel veel kmo’s dit net wel doen en bijvoorbeeld sleutelen aan hun marktsegmentatie of korter op de bal spelen en hun strategie wijzigen. Kmo’s lijken dat soms beter te beseffen. Bij de grote bedrijven zegt ook 29 procent dat de investeringen in medewerkers zullen dalen, terwijl dat bij de kleinere bedrijven amper 5 procent is. 29 procent wil de investeringen zelfs nog laten stijgen.”

Het in vraag stellen van het marktsegmentatiemodel en het herzien van de aankoopcriteria (78 %) zijn veruit de meest belangrijke stappen die momenteel ondernomen worden om in te spelen op het slechte economische klimaat. En het groene thema? Dat is niet van plan om zich van de agenda te laten schuiven. Slechts 1 procent van de ondervraagden verwacht dat de aandacht voor groene economie zal afnemen terwijl 39 procent net denkt dat de aandacht nog verder zal toenemen dit jaar.

tekst: Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content