Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Een jaar geleden kondigde Nokia Siemens Networks aan dat het wereldwijd fors ging herstructureren. Ondertussen knoopt NSN weer met winst aan en kijkt Belgisch country director Filip Rommelaere rooskleurig naar de toekomst.

De wereldwijde herstructurering waarbij in totaal 17.000 banen sneuvelden had ook gevolgen voor de Belgische vestiging. In januari raakte bekend dat 127 banen geschrapt werden in ons land. “Die operatie is ondertussen zo goed als afgerond. Tegen het einde van het jaar zullen we met zo’n 150 mensen in België zijn”, zegt country director Filip Rommelaere. Daarmee bleef volgens Rommelaere de impact op de Belgische vestigingen in Herentals, Diegem en Eigenbrakel vrij beperkt. “We deden hier voornamelijk in mobile broadband en dat blijft een van de speerpunten van NSN. Het enige wat in ons land echt stopgezet werd, was de iptv-afdeling maar daar hebben we een mooie oplossing voor gevonden”, zegt Rommelaere. NSN ontwikkelde en leverde het iptv-platform voor Belgacom TV. Om de continuïteit te kunnen verzekeren, haalde Belgacom de iptv-expertise in eigen huis en verwierf het meteen ook de rechten om het platform zelf verder te ontwikkelen. 23 NSN-werknemers werden daarbij overgeheveld naar Belgacom.

Overigens supporteert NSN ook Tango: het filiaal van Belgacom in Luxemburg. Daarnaast levert NSN in België het volledige gsm-r netwerk van de Belgische spoorwegen – de radio’s en het core-netwerk – oftewel de mobiele communicatie tussen de machinist en de treindienstleiding. “Maar we leveren ook beperktere diensten aan Mobistar, Telenet en Voo”, zegt Rommelaere.

Innovatie

NSN knipte fors in de kosten, maar ook in de portfolio. De focus ligt nu volop op mobile broadband – met name in LTE, waarvoor NSN bijvoorbeeld onlangs belangrijke klanten in Japan en Korea optekende. De telecomjoint-venture gaat er van uit dat tegen 2020 een consument dagelijks gemiddeld 1 GB aan mobiele data zal verbruiken. “Zeker in België heeft mobile data nog heel wat potentieel”, klinkt het.

Maar ook ‘customer experience management’ – het meten en analyseren van klantenervaringen én het hieraan koppelen van duidelijke acties om de tevredenheid op te krikken – en verbeterde radiotechnologie moeten NSN helpen onderscheiden van de concurrentie. “Onze inspanningen in r&d zijn nooit stopgezet. We pompen nog steeds hetzelfde budget in r&d, maar dus met een kleinere portfolio. Dat wil zeggen dat we verhoudingsgewijs méér ruimte hebben voor innovatie”, zegt Rommelaere. In radiotechnologie weerspiegelt die innovatie zich in technologie rond ‘small cells’. De ‘Flexi Zone’ suite bijvoorbeeld is een kostenefficiënte oplossing die 3G-, en LTE-trafiek kan omleiden (‘offloaden’) van het macronetwerk naar een onderliggend netwerk op straatniveau of een indoor-netwerk. “Al vermoed ik dat ‘small cells’ pas ten vroegste in 2014 of begin 2015 in België echt hun intrede zullen doen”, zegt Rommelaere.

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content