Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

De Europese editie van Sapphire – het gebruikersevent van softwarebouwer SAP – bracht amper een paar weken na de Amerikaanse weinig spectaculair nieuws, maar wel de melding dat het SAP goed gaat. Ook in België en Luxemburg. En hierin speelt de recente kmo-focus een aanzienlijke rol.

De Duitse softwarebouwer herhaalde in Berlijn nadrukkelijk dat de sputterende economie geen impact heeft gehad op de bedrijfsresultaten, integendeel. “Het eerste kwartaal was wel moeilijker dan verwacht, maar de economische problemen in de VS sijpelen niet door in Europa en Azië,” aldus Henning Kagermann, co-ceo van SAP. “En hoewel de VS onze grootste markt is, vertegenwoordigt die slechts 30 procent van onze omzet.” SAP noteerde ook een wereldwijde groei van het marktaandeel (tot 32,6 procent), waarvan haast 1 procent door organische groei. Co-ceo Leo Apotheker stelde dat in het eerste kwartaal de omzet uit producten met 24 procent steeg ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar, en dat alle regio’s het beter deden. Een succes waar onder meer de overstap van grote bedrijven naar de nieuwe Business Suite 6.0 (al ca. 10.000 wereldwijd) niet vreemd aan is.

Op deze Sapphire waren voor het eerst ook de Business Objects gebruikers aanwezig. SAP onderstreept daarbij onder meer de cross-selling mogelijkheden tussen beide gebruikersgroepen. De editie 2008 van het gebruikersevent muntte overigens uit in mogelijkheden voor (verkoop)meetings in een verbluffend aantal vergaderzaaltjes en -plekken. En natuurlijk waren er toch een aantal aankondigingen, zoals een samenwerking met RIM, voor een nauwere koppeling van de Blackberry-systemen als ‘front ends’ aan SAP backoffice-toepassingen.

Aandacht was er tevens voor een actief bedrijfsprocesbeheer, waarbij onder meer een systeem van ‘executable business process models’ werd gedemonstreerd. Op die manier kunnen aanbevelingen inzake veranderingen in bedrijfsprocessen vlotter worden vertaald in nieuwe services op basis van SAP-producten. Op deze Sapphire kwamen ook de soa-mogelijkheden in de SAP-wereld ruim aan bod.

Geen vertraging

Allicht de meeste aandacht ging uit naar de activiteiten van SAP op de kmo-markt en in het bijzonder de perikelen rond het Business ByDesign ‘software as a service’-aanbod. De hooggespannen verwachtingen werden dan ook wat bijgesteld maar SAP ontkent ten stelligste dat er wordt gesneden in de investeringen voor dit product, wat een vertraging van de productintroductie tot gevolg zou hebben. Integendeel, verklaarde Leo Apotheker, de investeringen gaan gewoon door zoals oorspronkelijk was gepland en niet in het versnelde tempo waar SAP meende reden toe te hebben. Kagermann omschreef het als een “adjusted pace of rollout,” om het product verder optimaal te ontwikkelen. “SAP brengt met ByDesign immers niet één toepassing als ‘SaaS’, maar een complete end-to-end bedrijfskritieke ‘business suite’!” Op middellange termijn – in casu tegen 2010 wat 12 à 18 maanden later is dan verhoopt – mikt SAP op ca. 1 miljard dollar omzet met ByDesign.

Ondertussen stelt SAP dat het met All-in-One (voor middelgrote bedrijven die hun software kopen), ByDesign (‘SaaS’ voor middelgrote bedrijven) en Business One (voor kleinere bedrijven) sowieso al het breedste erp-aanbod in de kmo-wereld heeft. “Driekwart van de SAP klanten zijn kmo-bedrijven,” aldus Hans-Peter Klaey, president Global SME bij SAP, “waarvan ca. 85 procent via het partnerkanaal. Op anderhalf jaar tijd wonnen we 10.000 nieuwe kmo-klanten, wat neerkomt op een jaarlijkse groei met ca. 33 procent.”

‘Klaar voor de uitdaging’

Ook Danny Van Heck, managing director van SAP Belgium & Luxembourg, ziet het erg goed zitten. “We zijn klaar voor de uitdagingen,” verklaart hij daarbij verwijzend naar de kwartaalgroei van zijn eenheid op het vlak van omzet, klanten en partners. Ook de kmo-wereld draait goed, en “België mag binnen Emea de hoogste marktpenetratie in de groep van bedrijven met 100 tot 1000 werknemers op zijn actief schrijven.” Het All-in-One product is daarbij goed voor haast een kwart van de omzet in België. Wat het Business One product voor kleinere bedrijven betreft, werkt Belux wel nog volop aan de opbouw van het partnerkanaal. “Dat is voor ons iets nieuws, en dat vraagt tijd en energie,” aldus Van Heck. Bovendien is de concurrentie, inclusief Microsoft natuurlijk, op dit gebied groot en is het voor SAP allicht moeilijker om een plaatsje op de shortlist te vinden.

Of SAP BeLux ook over de nodige middelen beschikt om die kmo-markt degelijk te ondersteunen? Niet alleen rekent SAP hierbij op de bijkomende middelen van de partners, maar “zelf hebben we nog geen last gehad van een capaciteitsprobleem.” Dat dient zich wel steeds meer aan voor de grote bedrijven. Voor de kmo-markt werkt SAP ook aan efficiëntie-verhogende initiatieven als een ‘baseline’-configuratie, aangepast aan de Belgische markt- en overheidsvereisten, zodat een erp-installatie snel ‘live’ kan gaan. Wat de introductie van het ByDesign ‘SaaS’-product betreft, verwacht Danny Van Heck geen vertraging op de oorspronkelijk voorziene periode, in casu de tweede helft van 2009.

Ondertussen ziet hij nog heel wat groeipotentieel in de publieke sector en in de grote bedrijven. In de bedrijfswereld hebben al 150 van de 650 à 700 potentiële klanten de nieuwe versie 6.0 in productie, met naar verhoopt om en bij de 100 upgrades per jaar.

Guy Kindermans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content