Werner Prühs kan bogen op meer dan 20 jaar internationale ervaring in ontwikkeling en projectmanagement. Vooraleer hij in 2006 de retaildivisie van Real versterkte, was hij onder meer actief als Group Development Director bij Anker Systems, een pan-Europese leverancier van totaaloplossingen voor de retailsector met filialen in 11 Europese landen, en bij het Japanse Omron. Vandaag is hij chief technology officer bij het nieuwe RealDolmen en als dusdanig de man die de integratie van het it-gedeelte van de twee ict-bedrijven in goede banen moet leiden.
...

Werner Prühs kan bogen op meer dan 20 jaar internationale ervaring in ontwikkeling en projectmanagement. Vooraleer hij in 2006 de retaildivisie van Real versterkte, was hij onder meer actief als Group Development Director bij Anker Systems, een pan-Europese leverancier van totaaloplossingen voor de retailsector met filialen in 11 Europese landen, en bij het Japanse Omron. Vandaag is hij chief technology officer bij het nieuwe RealDolmen en als dusdanig de man die de integratie van het it-gedeelte van de twee ict-bedrijven in goede banen moet leiden. Of is het "lijden"? "Nee, zo'n vaart loopt het niet", lacht Prühs. "Een lijdensweg is het niet geworden maar het blijft alleszins een serieuze uitdaging, vooral omdat je met twee ontwikkelingsbedrijven zit die aan weerszijden een massa eigen producten hebben zitten die al jaren hun waarde bewezen hebben maar die nu op een of andere manier moeten worden samengevoegd. Het komt er nu op aan 'the best of breed' te identificeren en dit dan te veralgemenen voor de groep. Lukt dat niet, dan moeten we buiten het bedrijf een oplossing gaan zoeken". Prühs denkt hier op de eerste plaats aan allerlei kleine toepassingen zoals tijdsregistratie of het goedkeuren van vakanties en aankopen - "allemaal dingen die in het verleden snel ontwikkeld werden toen er nood aan was", legt hij uit. "Die moeten nu samengevoegd worden, liefst in het kader van meer strategische oplossingen als Axapta of Microsoft CRM, of als dat niet lukt via een soa bijvoorbeeld. Axapta wordt in elk geval ons erp-platform, en voor crm heeft de groep resoluut voor Microsoft gekozen. Als ik eerlijk ben: dat moet ook wel, als je die oplossingen bij je klanten gaat implementeren, moet je ze ook zelf intern gebruiken - je eigen cookies eten". Die keuze betekent niet noodzakelijk dat alles al geïntegreerd is. "De fusie komt eigenlijk midden in ons boekjaar, en dat betekent dat heel veel zaken nog dubbel lopen, parallel", beklemtoont Prühs. "De website, rapportering, e-mail - dat soort dingen zijn al geconsolideerd, maar voor vele andere wordt 31 maart volgend jaar D-Day. Je kan stellen dat we nu voor it met een soort interimoplossing werken die er wel uitziet alsof ze volledig geïntegreerd is, maar we hebben bijvoorbeeld nog geen gemeenschappelijke active directory of applicatielandschap. Een big-bang aanpak is in onze situatie onmogelijk, we moeten voor een gefaseerde integratie gaan, stap-voor-stap tegen het einde van het fiscale jaar". Krijgt een cio het dan harder te verduren bij zo'n fusie van it-bedrijven dan elders in de industrie? "Moeilijk te zeggen", geeft Werner Prühs toe, "ik heb mijn hele leven in it gewerkt, dus wie ben ik om daarover te oordelen. Maar ik denk dat het in een it-bedrijf waar iedereen ict denkt en ademt, gemakkelijker is om iets door te drukken, om er een budget voor te krijgen, precies omdat iedereen van de raad van bestuur tot de receptioniste doordrongen is van it. Bovendien: een it-bedrijf heeft op zich al veel R&D in huis en zal dus in hoge mate zelfbedruipend zijn als het op informatisering aankomt, en zal minder afhankelijk zijn van dure externe consultants - en dat is een luxe-situatie. Het nadeel is dan weer dat je veel meer eigen ontwikkelingen zal aantreffen, minder standaardoplossingen." Het feit dat hij een sterk technische achtergrond heeft ziet Werner Prühs als een absoluut pluspunt in zijn huidige functie. "Je voelt de problemen beter aan, je kan ook de juiste vragen stellen en kan eventueel ook je zaak meer gefundeerd verdedigen naar het management toe. Maar dat betekent niet dat je er alleen voorstaat, ik heb een schitterende ploeg rond mij die mij in het hele integratietraject bijstaat." Van één zaak is Prühs stellig overtuigd: je mag je emoties totaal niet laten meespelen bij zo'n fusie. "Mijn grote voordeel is eigenlijk dat ik neutraal ben in deze positie. Je vindt aan beide zijden mensen die echt verliefd zijn op hun toepassingen, en dan komt het erop aan eerst precies te bepalen waar je met je it naartoe wil, dan het volledige productlandschap in kaart te brengen, een gefundeerde keuze te maken en een gefaseerd plan uit te werken." Werner Prühs maakt zich geen begoochelingen: je kan niet "eve-rybody's darling" zijn. "Als dat je bedoeling is, begin er dan niet aan. Zorg er integendeel voor dat je een uitstekende ploeg rond je hebt zoals ik gedaan heb, want tegen de tijd dat het project gedaan is, zou het best kunnen dat het de enige vrienden zijn die je nog over hebt ( lacht). En let er vooral ook op dat je de volledige steun van het management geniet want uiteindelijk gaat het om strategische beslissingen die een rechtstreeks invloed zullen hebben op de business". Frans Godden