" We doen het voor de volgende generatie, om de macht weer bij het volk te leggen." Aan het woord is Bruno Vermeeren, innovation & technology manager bij Tobania. Maar op de door hem opgerichte Bitcoinference spreekt hij als Bruno Ver: een duidelijke verwijzing naar Roger Ver, een van de eerste bitcoin-evangelisten en nu een prominent voorvechter van de Bitcoin Cash hard fork. "Er was in ons land duidelijk nood aan een conferentie rond blockchain, want het is nú dat het aan het gebeuren is. Hoe meer mensen we nu overtuigen, hoe sneller de verandering zal gaan." Het moge duidelijk zijn, Bruno Ver is een echte believer.
...

" We doen het voor de volgende generatie, om de macht weer bij het volk te leggen." Aan het woord is Bruno Vermeeren, innovation & technology manager bij Tobania. Maar op de door hem opgerichte Bitcoinference spreekt hij als Bruno Ver: een duidelijke verwijzing naar Roger Ver, een van de eerste bitcoin-evangelisten en nu een prominent voorvechter van de Bitcoin Cash hard fork. "Er was in ons land duidelijk nood aan een conferentie rond blockchain, want het is nú dat het aan het gebeuren is. Hoe meer mensen we nu overtuigen, hoe sneller de verandering zal gaan." Het moge duidelijk zijn, Bruno Ver is een echte believer. Zoals de meesten die we op de Bitcoinference tegen het lijf lopen trouwens. Vraag hen vooral niet of de crypto-hype nu over zijn hoogtepunt is. De 22-jarige Quinten François, investeerder en eigenaar van het YouTube-kanaal 'Young and Investing', is duidelijk: "De media hebben de bubbel in 2017 gecreëerd en hebben hem ook zelf doorprikt. Maar bubbels zijn altijd gebaseerd op het enthousiasme van mensen en dat moet je niet vrezen: goeie projecten zullen overblijven en de slechte zullen verdwijnen", zegt François. Hij wijst er op dat er één jaar geleden nog geen sprake was van een 'crypto-industrie' terwijl het nu al een miljardenindustrie is. "De markt groeide harder dan de prijs van cryptomunten. Maar uiteindelijk zullen de prijzen wel volgen", orakelt hij. "Alles rond blockchain is zeker nog early stage. Dat maakt dat er heel wat opportuniteiten zijn", zegt ook Reinhard Fellmann van Review Network: een start-up die online reviews en marktonderzoek naar de blockchain trekt. "We plaatsen ratings van restaurants op de blockchain: dat elimineert manipulatie en maakt ze betrouwbaar. Wie een review plaatst, krijgt een token als beloning", klinkt het. "Blockchain zit in dezelfde fase als het internet in 1995. Het is nu dat het landschap uitgetekend wordt", zegt Doron Wesly, chief marketing officer bij het in Brooklyn (New York) gevestigde Shopin. Shopin heeft een ICO van 43 miljoen dollar achter de rug en is ondertussen bezig met een nieuwe kapitaalronde van 30 miljoen: het bedrijf werd op Bitcoinference bejubeld als 'Most Promising ICO of 2018'. Shopin zet in op een 'universal shopping profile' dat het op de blockchain plaatst. "Jij bepaalt of een retailer jouw shoppingprofiel mag gebruiken. Geef je hen toestemming, en gebruiken ze die data, dan word jij als klant beloond", aldus Wesly. U raadt het al: u krijgt tokens als beloning. Die kan u oppotten in een spaarpotje, inruilen voor geld of u kan er meteen iets mee kopen. "Het is de retailer die de tokens betaalt, niet wij. Wanneer u iets koopt met die tokens, keert het geld dus weer terug naar de retailer. Bij Facebook ziet die retailer zijn geld nooit terug", stelt Wesly. Er is wel een 'maar', en die heet GDPR - de Europese verordening rond de verwerking van persoonsgegevens. "Op zich zijn we pro GDPR, want we willen dat iedereen eigenaar blijft van zijn data. Maar het probleem met blockchain is dat het in het publieke domein zit en dat data niét gewist kan worden. Dat is nu eenmaal eigen aan het ledger-systeem en dat is ook het mooie er aan. Maar dat is een probleem in combinatie met GDPR", erkent Wesly. "Wij hebben daarom een patent aangevraagd om dit op te lossen. Dat moet toelaten dat u, als consument, een instructie geeft aan de blockchain om uw eigen (wallet)data te wissen. Binnenkort lanceren we een protoype."