"Dit toestel zal slim zijn. Er zitten overal sensoren in." Aan het woord is Yannick Fierling, CEO van Haier Europe. Hij heeft het over een wasmachine. "We weten hoe zwaar je was is, welke kleur, en hoeveel detergent je nodig hebt. We meten de temperatuur in de droogkast op 256 plekken om oververhitting te vermijden." De wasmachine in kwestie is een van de paradepaardjes van het witgoedmerk. Gebruikers kunnen het toestel op wifi aansluiten en zo via een app van op afstand hun was opzetten.
...

"Dit toestel zal slim zijn. Er zitten overal sensoren in." Aan het woord is Yannick Fierling, CEO van Haier Europe. Hij heeft het over een wasmachine. "We weten hoe zwaar je was is, welke kleur, en hoeveel detergent je nodig hebt. We meten de temperatuur in de droogkast op 256 plekken om oververhitting te vermijden." De wasmachine in kwestie is een van de paradepaardjes van het witgoedmerk. Gebruikers kunnen het toestel op wifi aansluiten en zo via een app van op afstand hun was opzetten. Het toestel is alvast een van de velen die dit jaar uitkomen met sensoren en allerlei IoT-functies aan boord. De sector wacht al een tijdje op die 'IoT-golf', maar komt het er dit jaar ook van? Data News ging een licht opsteken op de pre-briefing van IFA, de grote techbeurs in Berlijn, begin september. "In Europa zal er dit jaar 267 miljard gespendeerd worden aan technologische consumentengoederen. We vermoeden dat daar ongeveer 67 procent smart van zal zijn", dat zegt Norbert Herzog van analistenbureau GFK. Onder die 'smart' toestellen rekent GFK zowel de geconnecteerde koelkasten en stofzuigerrobots als de Android TV's en andere entertainmenttoestellen. Het is ook die laatste categorie (entertainment), die volgens de analisten de grootste is. Smart appliances (witgoed) staan volgens GFK op de tweede plaats van meest verkochte smart toestellen, net voor slimme verlichting. Het concept van een slim huishoudtoestel is dan ook niet nieuw. We hebben al jaren verlichting die u van op afstand kunt aanzetten, er zijn thermostaten en andere domotica-toepassingen waarmee u vanop kantoor uw huis in het oog kunt houden, om van de genetwerkte broodroosters en waterkokers nog maar te zwijgen. Het brede publiek lust die echter niet. Veel daarvan heeft te maken, zo zegt Herzog, met de moeilijkheid om zo'n ding in gebruik te nemen. "Early adopters kopen voor andere redenen dan de massamarkt. Voor early adopters zijn deze toestellen trendy en duur. Ze vormen een statussymbool. Massamarktconsumenten willen wel innovatie, maar ze willen er de problemen niet bij nemen. Voor hen moeten privacyzorgen al van de baan zijn, en moeten toestellen vooral simpel en intuïtief zijn." Domotica, en het installeren van verschillende toepassingen om uw luidsprekerassistent te laten praten met de dampkap en de deurbel, dat is te lastig, zo zegt hij. "Van zodra er één platform al die interconnectiviteit kan bieden, heeft dat een enorm voordeel." Voor GFK zal gebruikerservaring dan ook een van de belangrijke trends zijn die de technologiemarkt de komende maanden gaan beheersen. "Mensen willen toestellen die performant zijn en simpel in gebruik", zegt Friedemann Stoeckle van GFK. En ze willen daar best geld voor neerleggen. "Als je ermee kunt uitpakken, dan wil men er ook voor betalen", aldus Stoeckle. Uit de cijfers van GFK moet blijken dat vooral Europese consumenten liever wat meer betalen voor 'premium' toestellen, als ze daar allerlei nieuwe extra functies bij krijgen. "Mensen kopen aspirational things (ambitieuze, inspirerende toestellen, nvdr.). En het gaat daarbij niet alleen om televisies. Ze willen ook voor een stofzuiger meer geld geven als die iets speciaals biedt." En hoe voegt u extra, speciale functies toe aan een toestel dat al tientallen jaren bestaat? Sensoren en app'jes. Dat lijkt alvast de redenering van veel producenten, niet in het minst Philips, dat uitpakt met allerlei gezondheidstoestellen vol met sensoren. "Mensen zijn niet langer passief als het om healthcare gaat", zegt Marlies Gebetsberger, market leader Philips personal health DACH, "Ze willen meer actieve controle over hun eigen gezondheid." Past in dat idee: de Sonicare Expert Clean, een tandenborstel met RFID, die u via een app vertelt hoe goed u uw tanden gepoetst hebt, en welke onderdelen van uw mond u in slaapdronken, ochtendlijke toestand vergeten bent. Ook op het lijstje, de Philips S7000, een scheerapparaat met hetzelfde concept, dat gepersonaliseerde rapporten doorstuurt naar uw smartphone en vooral goed zou moeten zijn voor mannen met een gevoelige huid. Het kleine broertje van al dat sensorgeweld is dan de app. Haier, weten we ondertussen, heeft sensoren in zijn high-end wasmachines gestopt. Interessant is echter dat het bedrijf ook allerlei snufjes naar het middensegment wil brengen. Het bedrijf, dat met een marktaandeel van 15,4 procent wereldwijd de grootste verdeler is van huishoudtoestellen, heeft in Europa net zijn positie verbeterd door de belangrijkste concurrent over te nemen: Candy. Die Candy-toestellen zijn goedkoper, en om hier te vernieuwen komt het bedrijf (onder meer) met een app. Deze keer eentje waarmee u een foto kan nemen van de berg was. De app raadt vervolgens het gewicht en de samenstelling (wit of gekleurd, type stoffen), en gaat een wascyclus voorstellen. Dat klinkt, eerlijk gezegd, enorm eng, en dat is het ook. De hostess aan de stand verzekert Data News alvast dat u misschien best niet dat ene knalrode jasje, of die zijden sjaal, onderaan de wasberg legt, want zo slim is die slimme app nu ook weer niet. Wel lijkt het de bedoeling om een beter zicht te geven op de duur van wascycli. Minder was, daar kan u een kortere cyclus voor gebruiken, maar niet iedereen heeft daar meteen een zicht op, dat idee. Voor wollen truien en kwetsbaar ondergoed zal u dus wel nog altijd enig gezond verstand moeten gebruiken. Slimme wasmachines, slimme tandenborstels, slimme scheerapparaten, slimme... ovens? In tijden waarin kookboeken nog altijd massa's volk trekken op de boekenbeurs, is het boeiend om zien hoeveel producenten u het harde werk van koken uit handen willen nemen. Philips' nieuwe generatie Air Fryers bevatten bijvoorbeeld een sensor die de temperatuur en kooktijd van uw voedsel aanpast waar nodig. "Voor een perfecte maaltijd, elke keer", aldus Gebetsberger. Maar Philips is lang niet de enige die zijn heil zoekt in slimmer kookwaar. De genoemde Haier heeft een high-end oven die, net als de wasmachine, vol zit met sensoren. En dan is er ook nog Safera, een Fins bedrijf dat brandbeveiliging combineert met 'smart cooking'. De start-up brengt de Safera Sense uit, naar eigen zeggen de eerste volledige 'smart cooking sensor'. Brandveiligheid, zo zegt Mikko Reinikainen, sales en marketing director van Safera, begint steeds meer verplicht te worden. In Noorwegen moeten mensen bijvoorbeeld al rookmelders in hun keukens inbouwen. "We voldoen aan die standaarden en zijn nu ook in Finland op weg om verplicht te worden, maar omdat ik een miljonair wil worden binnen tien jaar, doet Safera meer dan brandbeveiliging. Er zijn allerlei handelingen die mensen vergeten wanneer ze aan het koken zijn: timers zetten, de afzuigkap aanzetten, na het koken dubbelchecken of het vuur wel uit staat. Dat hebben we nu allemaal in onze sensor gestopt." Is dit dan toch de doorbraak van slimme huiswaar? De producenten zien het alvast optimistisch in. De gfu, de Duitse vereniging voor technologische consumenten- en huishoudtoestellen, verwacht in 2019 een groei van 7 procent in 'smart' huishoudtoestellen. Zo voorspelt de federatie dat er in Europa 46 procent meer smart speakers verkocht zullen worden dit jaar. Wereldwijd zouden slimme witgoedtoestellen (wasmachines, koelkasten, ...) 15 procent marktaandeel veroveren, en slimme kleine huishoudtoestellen (broodroosters, tandenborstels, ...) 6 procent. Al moeten we daar bij vertellen dat het om prognoses gaat, geen eigenlijke verkoopgetallen. We weten dus pas ergens volgend jaar of het grote publiek al die slimme sensoren in zijn huishoudtoestellen echt lust.