"Dit bureau is morgenochtend een flexwerkruimte voor andere collega's, kom gerust kijken als je het niet gelooft", lacht Xavier Biermez wanneer we hem vragen of hij als managing director van Konica Minolta Business Solutions BeLux wel nog een eigen desk heeft in het hoofdkantoor in Amsterdam. Geen toeval dat we hem daar spreken, want het bedrijf opende er pas nog The Hub: een 'experience centre' dat bezoekers moet tonen hoe het kantoor van de toekomst er zal uitzien. Denk dan bijvoorbeeld aan een virtuele receptionist(e), intelligente bewakingscamera's (Mobotix) of slimme boekingssoftware die voorspelt of vergaderzaaltjes vrij zijn. Flexibel werken staat centraal.

Om onze strategie te laten renderen, moeten we versneld kunnen doorgroeien. Organisch, maar het kan zeker ook via acquisities

"Het is belangrijk dat flexibel werken inderdaad door alle lagen in het bedrijf gedragen wordt als je wilt dat het slaagt", zegt Biermez, die er van overtuigd is dat de omslag sowieso gemaakt moet worden. "De millennials komen er aan. Tegen 2025 zal 75 procent van de werknemers een millennial zijn. Tegen dan moet je als bedrijf dus mee evolueren, of niemand wil nog voor je werken", aldus Biermez.

Met één platform naar kmo-markt

Die werkplek van de toekomst staat ook centraal in de manier waarop de business solutions afdeling van Konica Minolta (goed voor zowat driekwart van de totale omzet van het bedrijf) naar de markt trekt. Meer bepaald de Workplace Hub maakt dat Konica Minolta verder evolueert van een printingbedrijf naar een leverancier van IT-services. "Voor ons is die Workplace Hub een echte game changer", stelt Biermez: "We plaatsen alle IT-infrastructuur voor een kmo in één centraal platform." Die infrastructuur werd ontwikkeld samen met Microsoft, HP en Sophos. "Maar we willen daarbovenop ook het applicatieve luik verzorgen en een ecosysteem uitbouwen à la iOS bijvoorbeeld. Een volgende stap is dat we dan verder evolueren naar een cognitieve hub rond AI en IoT," aldus Biermez. Maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek. De Workplace Hub wordt momenteel gecontroleerd in de markt gezet, met name in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Gecontroleerd; dat betekent dat het concept bij enkele specifieke klanten neergezet is met de bedoeling er nog wat extra kennis uit te halen en het product indien nodig nog bij te sturen. In de tweede helft van het jaar is het de beurt aan de rest van de Europese markt .

Deur open voor acquisities

Ongeveer 135 miljoen euro omzet draait Konica Minolta in de Belgisch-Nederlandse regio, waarbij beide landen ongeveer even sterk zijn. Konica Minolta kende een sterke groei in België, maar de laatste twee jaar is die wel wat afgevlakt. "Dat heeft alles te maken met de transitie waarin we nu zitten. We komen uit een mature business waar ook prijserosie speelt en evolueren nu naar nieuwe, nog te ontwikkelen markten. Uiteraard weegt dat op de cijfers", zegt Biermez. Maar het einddoel is duidelijk: een end-to-end leverancier worden die de hele waardeketen afdekt. Een volwaardige IT-dienstenleverancier dus. "Dingen als remote monitoring of maintenance: dat willen we zelf in huis halen. We leggen daarvoor een eigen backbone aan, met eigen cloudinfrastructuur en een ecosysteem met partners. Maar om die aanpak te doen slagen moeten we dus wel een versnelling kunnen forceren", weet Biermez.

"Als je me vraagt hoe, dan zijn er twee mogelijkheden: of we gaan voluit voor organische groei, of we groeien versneld door via acquisities. Dat is in het buitenland al gebeurd, maar dat kan ook hier nog." Waarmee duidelijk is dat de deur voor overnames niet echt op een kier, maar volledig open staat.

R&D niet langer gecentraliseerd in Japan

Sinds een aantal jaar is de ontwikkeling bij Konica Minolta niet langer gecentraliseerd in Japan, maar verspreid over zes business innovations centers op elk continent. De strategie erachter: R&D dichter bij de markt brengen. Noem Konica Minolta trouwens geen typisch Japans bedrijf, vertelt Xavier Biermez. "De belangrijkste markt voor het bedrijf is Europa, vervolgens de Verenigde Staten, en dan pas Japan en Azië." De Japanse cultuur wordt ook niet doorgeduwd binnen het bedrijf, zoals dat bij Chinese of Zuid-Koreaanse bedrijven vaak wél het geval is. "Binnen Europa is er maar één land dat nog door een Japanner geleid wordt. Laat het duidelijk zijn: we zijn een globaal bedrijf, geen Japans bedrijf", besluit Biermez.