Sinds de oprichting in 1983 is Dimension Data uitgegroeid tot een van de grootste netwerkintegratoren wereldwijd. Met meer dan 10.000 werknemers verspreid over 46 landen en een omzet die dit jaar naar verwachting boven de 4 miljard dollar zal uitkomen, mag chairman en oprichter van het bedrijf Jeremy Ord zich op de borst slaan. Het laatste jaar heeft Dimension Data nieuwe markten aangeboord in onder meer Dubai, Mexico en Brazilië. Voor zijn verdere groei rekent het bedrijf echter ook op Europa.
...

Sinds de oprichting in 1983 is Dimension Data uitgegroeid tot een van de grootste netwerkintegratoren wereldwijd. Met meer dan 10.000 werknemers verspreid over 46 landen en een omzet die dit jaar naar verwachting boven de 4 miljard dollar zal uitkomen, mag chairman en oprichter van het bedrijf Jeremy Ord zich op de borst slaan. Het laatste jaar heeft Dimension Data nieuwe markten aangeboord in onder meer Dubai, Mexico en Brazilië. Voor zijn verdere groei rekent het bedrijf echter ook op Europa. Het afgelopen jaar draaide Dimension Data in de 12 Europese landen waar het actief is net geen miljard dollar omzet, waarvan 100 miljoen euro in België. De 'data centre and storage solutions' lijn ging er vorig jaar in Europa qua inkomsten met 41,5 % op vooruit, net als de customer interactive solutions (CIS). Ook de converged communications deden het met 41,4 % groei erg goed. Network Integration ging er met 22,3 % op vooruit, terwijl security met 10,7 % nog net een groei met twee cijfers liet optekenen. En die omzet zal volgens Russell Bolan, ceo Europe bij Dimension Data, nog blijven toenemen. De onzekere financiële tijden zullen volgens hem geen grote rem zetten op de Europese business. "Ja, wanneer je de globale economie bekijkt is er duidelijk sprake van een vertraging in de groei. Vooral in de grotere landen zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland is dat duidelijk te merken. Maar ondanks alle doemverhalen, moet ik vaststellen dat wij die 'slowdown' veel minder voelen dan wat iedereen lijkt te denken", aldus Bolan. Bolan erkent niettemin dat de angst voor een recessie er wel degelijk in zit, en dat onder meer de situatie in de Verenigde Staten het vertrouwen van sommige van hun klanten - zeker in de financiële instellingen - negatief beïnvloedt. "Niet meer dan logisch: er gaat geen week meer voorbij of er duiken weer berichten op over miljardenverliezen bij een bank. En natuurlijk heeft die onzekerheid en angst een impact. Toch ben ik er van overtuigd dat er in Europa nog steeds groeimogelijkheden zijn", zegt Bolan. Russell Bolan gelooft niet dat Europa even hard zal getroffen worden als de VS. "25 procent van de wereldwijde it-markt zit in Europa. We zijn vrij rijk aan skills en resources, en hebben goeie fundamenten. Zeker als je de it-industrie in Europa bekijkt, worden we daar als 'best practice' beschouwd door onze sterke mogelijkheden om snel nieuwe technologie te absorberen en te gebruiken. Ons orderboekje ziet er bijvoorbeeld erg goed uit en wordt maand na maand groter. De projecten waar we dit jaar op gehoopt hadden, worden ook uitgevoerd." Maar in Europa zal de focus niet zozeer op groei, dan wel op rentabiliteit liggen. Dimension Data wil gaan snoeien in de kosten, om de marges en dus de winsten te verhogen. En in tegenstelling tot wat iedereen dan geneigd is te denken, zal dat volgens Bolan niet ten koste gaan van het personeel. "Integendeel zelfs: de meeste van onze investeringen zijn erop gericht om de werkomgeving van onze mensen te verbeteren, omdat we geloven dat onze mensen de toekomst zijn", beweert Bolan. Financiële services - waaronder diensten aan Fortis en Dexia - zijn goed voor ongeveer 25 procent van de omzet bij Didata Europe. De service provider industrie is in Europa zowat goed voor 40 procent van de business bij Didata. De investeringen in die markt zijn dan ook nog steeds groot, zegt Bolan. "Iedereen wil wel extra services bouwen bovenop hun bestaande diensten en een breder portfolio aanbieden. Maar al gauw komen ze dan tot de conclusie dat ze niet voldoende eigen expertise en middelen hebben. Vandaar de vele acquisities", beweert Bolan. Russell noemt het voorbeeld van Belgacom dat Telindus kocht en KPN dat Getronics binnenhaalde. Over BT is Russell lovend: "BT heeft het de laatste 2 à 3 jaar bijzonder goed gedaan. In de UK zijn ze een directe concurrent van ons, maar daarbuiten doen wij meer en meer zaken mét BT en zijn ze zelfs een van onze belangrijkste klanten." Kristof Van der Stadt