Op financieel vlak is Getronics alvast begonnen met een uitgebreid desinvesteringsprogramma (zie ook Data News van vorige week) en een programma voor het herstel van de winstgevendheid door op alle vlakken de kosten te drukken (hergroepering van meerdere zetels in Nederland en consolidatie van de 'datacenters'). Hiermee mikt het bedrijf op een operationele winst van 125 miljoen euro tegen 2010. Ter herinnering: vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van 12,63 miljard euro (tegen 12,06 miljard euro een jaar eerder) en een bedrijfsresultaat van 2,5 miljoen euro (2,2 miljoen in 2006)."De beslissing over de overdracht van de business-applicatieontwikkeling in Nederland zal uiterlijk deze zomer vallen" , verklaart de Nederlander Eric van der Meijden, ceo van Getronics. Meerdere kandidaten zouden belangstelling hebben voor een overname van de hele afdeling of delen van het aanbod. De name...

Op financieel vlak is Getronics alvast begonnen met een uitgebreid desinvesteringsprogramma (zie ook Data News van vorige week) en een programma voor het herstel van de winstgevendheid door op alle vlakken de kosten te drukken (hergroepering van meerdere zetels in Nederland en consolidatie van de 'datacenters'). Hiermee mikt het bedrijf op een operationele winst van 125 miljoen euro tegen 2010. Ter herinnering: vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van 12,63 miljard euro (tegen 12,06 miljard euro een jaar eerder) en een bedrijfsresultaat van 2,5 miljoen euro (2,2 miljoen in 2006)."De beslissing over de overdracht van de business-applicatieontwikkeling in Nederland zal uiterlijk deze zomer vallen" , verklaart de Nederlander Eric van der Meijden, ceo van Getronics. Meerdere kandidaten zouden belangstelling hebben voor een overname van de hele afdeling of delen van het aanbod. De namen Ordina en Capgemini doen de ronde, maar van der Meijden wil die namen niet bevestigen. Getronics wil zich positioneren als een internationale topspeler op het gebied van werkplekbeheer. Daarom lanceerde het bedrijf anderhalf jaar geleden het concept Future Ready Workspace. Het bedrijf beheert inmiddels al ruim 2 miljoen 'seats' en kan namen als Shell (80.000 gebruikers), Fortis (55.000 gebruikers, plus 35.000 gebruikers sinds de recente gedeeltelijke overname van ABN-Amro) en Axa (70.000 gebruikers) tot zijn klanten rekenen."De ambitie is om tegen 2010 3 miljoen 'desktops' te beheren, 50 procent meer dan nu", aldus van der Meijden. Het Workspace-aanbod zou bij uitstek geschikt zijn voor ondernemingen met 1.000 of meer 'seats'. Volgens van der Meijden stappen bedrijven steeds meer over op 'selective sourcing' in plaats van alles aan een enkele partner toe te vertrouwen. Een typisch voorbeeld is ING waarvoor Getronics vorig jaar een contract in de wacht sleepte samen met Accenture (integrator), Atos (voor de datacenters) en KPN (netwerken). Getronics staat hier in voor het werkplekbeheer. Onlangs onthulde Getronics Future Ready Workspace 2.0. De nieuwe versie is toegespitst op drie profielen: de 'process worker', de 'office worker' en de 'knowledge worker'. Voor deze drie types worden drie vormen van dienstverlening aangeboden - basic, met specifieke modules of gepersonaliseerd - en dat kan op drie manieren: eenmalige installatie, beheerde 'desktops' of 'continuous improvement'. Daarnaast bevat versie 2.0 een 'Information Worker Profiler', waarmee de behoeften van de medewerker vandaag en morgen kunnen worden geanalyseerd en zijn werkplek kan worden geoptimaliseerd. Steeds met het oog op meer productiviteit. Het Workspace-aanbod wordt verkocht door Getronics zelf (80 % van de contracten), via partnerbedrijven (waaronder Atos, Accenture en KPN) en via 'service partners' of 'channel partners' zoals Dell (Axa-contract). Ter ondersteuning van internationale klanten kan Getronics een beroep doen op zijn 'global delivery centers' in Mexico-stad, Boedapest en Kuala Lumpur. Jos Schoemaker, 'chief operations officer' bij Global Services, somt drie grote voordelen op van het Workspace-aanbod: bedrijven kunnen flexibeler en kostenbesparend werken dankzij de 'industrialisering' van het aanbod; de productiviteit van de werknmers stijgt dankzij onder meer een vermindering van de 'downtime' en een betere samenwerking; en bedrijven kunnen een deel van hun ict-budget aan andere zaken besteden (doordat de kosten beter voorspelbaar zijn). De tweede strategische pijler van van der Meijden moet van Getronics"een leider op het vlak van ict-servicebeheer in de Benelux" te maken, met diensten voor 'datacenters', SaaS (Software as a Service) en oplossingen voor bedrijfscommunicatie, naast de consultancy die nu in de nieuwe entiteit Getronics Consulting is ondergebracht (4.000 infrastructuurconsultants). Vooral op dit niveau maakt de overname door KPN grote synergieën mogelijk."Dankzij de integratie kan de expertise van KPN op het gebied van connectiviteit en 'unified communications' worden gecombineerd met de deskundigheid van Getronics in real time infrastructuur en werkplekbeheer," zo legt Van der Meijden uit. "Getronics wordt het contactpunt voor de grote accounts op het gebied van convergentiediensten in it en telecommunicatie." In Nederland is Getronics volgens Gartner al de eerste ict-dienstenleverancier (zelfs zonder KPN). Het bedrijf laat Atos Origin en IBM daarmee achter zich. Het bedrijf positioneert zich voortaan onder de naam Getronics. In Nederland wordt iedere verwijzing naar PinkRoccade geschrapt. Marc Husquinet