Conceptartiest

Een artiest die vooral op papier werkt, en schetsen maakt van alle elementen die nodig zijn in een videogame: personages, wapens, voertuigen en voorwerpen. Die schetsen worden vervolgens, meestal door dezelfde artiest, uitgewerkt tot 'digitale schilderijen', waarin de elementen in kwestie worden voorgesteld zoals ze in de game voorkomen, dus uitgewerkt met alle detail en kleur. De vaardigheden van de conceptartiest worden in de meeste game-opleidingen aangeleerd, maar in essentie kan iedereen met een achtergrond in kunst of grafisch ontwerp terecht als conceptartiest in games.
...

Een artiest die vooral op papier werkt, en schetsen maakt van alle elementen die nodig zijn in een videogame: personages, wapens, voertuigen en voorwerpen. Die schetsen worden vervolgens, meestal door dezelfde artiest, uitgewerkt tot 'digitale schilderijen', waarin de elementen in kwestie worden voorgesteld zoals ze in de game voorkomen, dus uitgewerkt met alle detail en kleur. De vaardigheden van de conceptartiest worden in de meeste game-opleidingen aangeleerd, maar in essentie kan iedereen met een achtergrond in kunst of grafisch ontwerp terecht als conceptartiest in games. Het werk van de level designer is een van de weinige jobs die specifiek zijn voor game-ontwikkeling, en dus ook alleen binnen de game-industrie kunnen worden aangeleerd. Een level designer is in essentie de architect van de 3D-omgeving waarin de game zich afspeelt: hij maakt, meestal met behulp van de software die de 3D-wereld van de game stuurt (de 'en-gine'), een driedimensionale plattegrond, en zorgt er ook voor dat de speler iets kan doen in die omgeving. Hij plant, met andere woorden, elementen als tegenstanders, extra munitie en EHBO-kits neer. Het levelontwerp is een van de belangrijkste elementen in de ontwikkeling van een game, en is ook de essentie van het creatieve werk: hier wordt bepaald hoe leuk een game is. De level designer is tegelijkertijd architect en choreograaf: bij bekende schietgames als Halo 3 en Gears of War werden er nog maanden gespendeerd aan een precies uitgewerkte ritmiek van aanvallers. Level design wordt onder meer aangeleerd in de Kortrijkse opleiding, maar de opleiding gamedesign in Diepenbeek is er specifiek op toegespitst. De tweedimensionale ontwerpen van de conceptartiest worden door een modeler uitgewerkt tot een 3D-model, dat vervolgens in de programmatuur van de game kan worden ondergebracht. 3D-technieken zijn ook in andere media aan het groeien (onder meer in film en televisie), en het is een techniek die in een hoop grafische opleidingen wordt gegeven. Ook een industrieel ontwerper kan aan de slag als 3D-modeler in een gamestudio. Maar de discipline wordt ook aangeleerd in de specifieke gameopleidingen, en dat komt vooral omdat iemand die 3D-modellen maakt voor games spaarzaamer moet zijn in zijn gebruik van polygonen, de primaire 'bouwstenen' van een 3D-model. De meeste elementen in een game zijn namelijk 3D-modellen, waardoor de achterliggende software te traag draait als die allemaal nodeloos complex zijn opgebouwd. De plattegronden van de level designer en de modellen van de 3D modeler moeten vervolgens worden 'ingekleurd' door een texture artist, die de tactiele look van de volledige game bepaalt. Voor de texture artist in het spel komt, ziet alles eruit als een blauwdruk of een bouwplan: de texture artist brengt kleuren en schaduwen aan die de objecten (schijnbaar dan) tot leven brengen. Het is bijna monnikenwerk: voor de texturen van een gezicht moeten bijvoorbeeld, gezien de visuele eisen die tegenwoordig worden gesteld aan een videogame, alle huidporiën te zien zijn. Opnieuw is het een discipline die in Kortrijk wordt aangeleerd, maar iedereen met vaardigheden in visuele kunst kan een textuurartiest worden. Bewegende 3D-objecten in een game, zoals personages, moeten ook voorzien worden van een skelet, dat door de speler als een pop kan worden bestuurd. Hij moet een goeie kennis hebben van hoe objecten bewegen, en bepaalt ook de fysische wetten van actie en reactie in een game: de animator bepaalt namelijk ook de 'inverse kinetics' in een object, of hoe dat reageert als het botst met een ander object. 3D-Animatie is een erg specifieke discipline, die echter in de meeste multimedia-opleidingen wordt aangeleerd. Videogames zijn au fond softwaretoepassingen, dus de belangrijkste kerntaak is die van de programmeur. Die moet bedreven zijn in het schrijven van scripts en in staat zijn om snel nieuwe scripttalen aan te leren (alle '3D-en-gines' hebben namelijk hun eigen scripttaal), maar de basisprogrammeertaal waarin games worden gemaakt is C++ of C#. Vooral gameprogrammeurs zijn niet makkelijk te vinden in Vlaanderen, zegt Disaster Games-oprichtster Ann Holvoet. "Maar dat komt vooral omdat het hoe dan ook niet makkelijk is om goeie it'ers te vinden op de arbeidsmarkt."