Dankzij het vorig jaar geïnstalleerde Synexsys-platform voor het beheer van de operationele support is het volgens Jean-Pierre Binon, ict-directeur van het CHU (Universitair Ziekenhuiscentrum) van Charleroi nu mogelijk om de kwaliteit van de door de it geleverde operationele ondersteuning te meten. De Synexsys-oplossing van Data Concept werd voornamelijk gekozen om zijn pragmatische aanpak, de mogelijkheid tot persoonlijke aanpassingen en de eenvoudige productie van dashboards en...

Dankzij het vorig jaar geïnstalleerde Synexsys-platform voor het beheer van de operationele support is het volgens Jean-Pierre Binon, ict-directeur van het CHU (Universitair Ziekenhuiscentrum) van Charleroi nu mogelijk om de kwaliteit van de door de it geleverde operationele ondersteuning te meten. De Synexsys-oplossing van Data Concept werd voornamelijk gekozen om zijn pragmatische aanpak, de mogelijkheid tot persoonlijke aanpassingen en de eenvoudige productie van dashboards en rapporten. Synexsys wordt nu zoals gepland gebruikt door drie diensten - de it, de biotechniek en de regie voor techniek en telecommunicatie - met in totaal een veertigtal simultane gebruikers. Jean-Pierre Binon verwacht momenteel geen uitbreidingen naar andere diensten. Hij overweegt wel een nauwere integratie tussen bepaalde intranetapplicaties, met name voor de automatische verzending van facturen naar de betrokken diensten of de toegang tot de dashboards van uitgegeven facturen. Het klopt dat "andere departementen zoals human resources interesse toonden, maar ze hebben op dit ogenblik andere prioriteiten." Jean-Pierre Binon stelt inmiddels met plezier vast dat de algemene tevredenheid van de gebruikers over de kwaliteit van de diensten toeneemt. "De gebruikers kunnen hun mening geven en wij antwoorden zo snel mogelijk op hun problemen. Het Synexsys-product blijkt vooral interessant om de communicatie tussen leveranciers en gebruikers te verbeteren." Daarnaast lanceerde het CHU verscheidene grote virtualiseringsprojecten: virtualisering van zo'n 50 procent van de serverinfrastructuur (met VMware), virtualisering van de 'thin clients' met Citrix (700 licenties), en er wordt gedacht aan de virtualisering van de 'zware' clients. 2008 wordt het jaar van de stem, met een programma voor geïntegreerde spraakherkenning in het medisch dossier en de "geleidelijke" invoering van ip-telefonie (met implementatie van Live Communication Server). "De integratie van ip-telefonie in onze bedrijfsapplicaties wordt het grote project voor dit jaar." Mobiliteit staat ook op de agenda, met een geolokalisatiefunctie die geïntegreerd zal worden in het medisch dossier. Ten slotte lopen er momenteel twee aanbestedingen, één voor een erp-oplossing (of een pakket dat aankopen, boekhouding, enz. voor zijn rekening neemt want Binon heeft zo zijn twijfels bij het erp-concept) en een andere voor het prestatiebeheer. Marc Husquinet