Sinds meer dan 20 jaar is Kyocera actief op de Belgische markt. Ze commercialiseert office printsystemen, uitsluitend - of toch bijna - via het distributiekanaal, of het nu gaat om resellers van kantoormateriaal, dan wel om it-resellers met toegevoegde waarde. Het aanbod behelst enkel professionele printsystemen (dus geen inktjetprinters die in de kleinhandel verkocht worden), in zwart-wit of in kleuren, met netwerkverbinding. "Wij doen niet aan 'feeds and speeds'", b...

Sinds meer dan 20 jaar is Kyocera actief op de Belgische markt. Ze commercialiseert office printsystemen, uitsluitend - of toch bijna - via het distributiekanaal, of het nu gaat om resellers van kantoormateriaal, dan wel om it-resellers met toegevoegde waarde. Het aanbod behelst enkel professionele printsystemen (dus geen inktjetprinters die in de kleinhandel verkocht worden), in zwart-wit of in kleuren, met netwerkverbinding. "Wij doen niet aan 'feeds and speeds'", benadrukt Hendrik De Hertogh, die sinds enkele maanden verantwoordelijk is voor de verkoop in de Belux van Kyocera, waarmee hij verwijst naar de concurrentie die elkaar om de oren slaat met cijfers rond snelheid en capaciteit. Om haar it-resellers te helpen om meerwaarde te creëren voor hun klanten en recurrente inkomsten te genereren heeft Kyocera sinds kort drie nieuwe diensten gelanceerd. Vooreerst de 'Kyoanalyser IT' die het mogelijk maakt om met een usb-stick een park met heterogene printsystemen in netwerk te analyseren en allerlei rapporten te genereren. "Het gaat om een product dat voor de it-resellers bestemd is, en dat hen een deuropener geeft bij de klanten", vat De Hertogh samen. Een ander nieuwe instrument is de 'Kyosurvey IT', een geïndividualiseerd internetonderzoek waarmee de reseller inzicht kan krijgen in de behoeften van de gebruikers van zijn klant, hun beperkingen, hun wensen, enz. via een tevredenheidonderzoek. En vervolgens natuurlijk om hem te helpen om de infrastructuur te optimaliseren. Tot slot maakt 'Kyodiscovery IT' het mogelijk om de printgewoonten van de gebruikers te achterhalen (bijv. wie drukt e-mails of SAP-rapporten af, wat zijn de gebruikspieken enz.) en vervolgens om een voorstel te doen over de aanpassing van het printpark in functie van de kosten en de behoeften. "Het aanbod van de reseller beperkt zich niet tot louter een vervanging van het toestel. Hij beschikt over precieze en becijferde gegevens die een inzicht geven in de behoeften en op basis waarvan het gepaste antwoord kan worden aangereikt in termen van kostprijs en mogelijke besparingen." Om haar producten bekend te maken biedt Kyocera haar it-resellers een driedaagse opleiding aan. De firma is bezig met de opleiding van 30 à 40 resellers voor deze nieuwe instrumenten, waarvan sommigen al operationeel zijn. Marc Husquinet"Wij doen niet aan 'feeds and speeds'"