De eerste projecten van Ubidata draaiden rond de integratie van pda's (Palm, Psion, Intermec, Motorola of Qtek) in voertuigen. De ontmoeting met een koerierdienst die zijn back office wenste uit te breiden met mobiele terminals leidde tot een intern ontwikkelde softwarelaag die Mobile Operational Framework gedoopt werd. Daarmee kon de oplossing voor het beheer van mobiele gegevens los van het onderliggende materiaal worden gebruikt. "Voor elk project gebruiken we hetzelfde framework: 80 procent van de code bevindt zich in het framework en 20 procent in de interface", benadrukt Dave Engel. Een framework dat bijvoorbeeld de updates vereenvoudigt. Met dit product richt Ubidata zich tot de transportmark...

De eerste projecten van Ubidata draaiden rond de integratie van pda's (Palm, Psion, Intermec, Motorola of Qtek) in voertuigen. De ontmoeting met een koerierdienst die zijn back office wenste uit te breiden met mobiele terminals leidde tot een intern ontwikkelde softwarelaag die Mobile Operational Framework gedoopt werd. Daarmee kon de oplossing voor het beheer van mobiele gegevens los van het onderliggende materiaal worden gebruikt. "Voor elk project gebruiken we hetzelfde framework: 80 procent van de code bevindt zich in het framework en 20 procent in de interface", benadrukt Dave Engel. Een framework dat bijvoorbeeld de updates vereenvoudigt. Met dit product richt Ubidata zich tot de transportmarkt met vrachtwagens en opleggers, en tot alle bedrijven die een voertuigenvloot moeten beheren. Ubidata ontwikkelde ook de Dark Blue Box, die in een gesloten en autonome behuizing een volledige hard- en softwareoplossing voor telematica aanbiedt. Die oplossing (die via Bluetooth met een pda wordt verbonden) beheert tegelijk de opdrachten en de goederen (scanning, status, follow-up en controle), de routing en planning van de voertuigen (met positieweergave in real time), het voertuig (verbruik, diverse sensoren, enz.) en de bestuurder (tachograaf, berichten, navigatie, ...). "Zo dekken we echt alle behoeften inzake fleet management, zowel wat de voertuigen, de trucks en opleggers, de bestuurders als de goederen betreft. Dat allemaal met een technologie 'made in Belgium' die volledig lokaal geproduceerd wordt." Voor deze Dark Blue Box heeft Ubidata de webapplicatie Track & Trace ontwikkeld, voor het beheer van alle informatie die wordt verzameld door de Dark Blue Box en de andere geïntegreerde systemen (met name de CANbus, tachograaf, pda, enz.). "Met deze applicatie krijg je een volledig overzicht van het mobiele beheerssysteem en kan je de mobiele activa beheren, informatie in detail weergeven en rapporteren over de activa." Erg actueel is de tool van Ubidata die de rijstijl analyseert: de EcoDrivingIndex bestudeert immers het rijgedrag van een chauffeur. Een product dat tegenwoordig niet alleen meer in de transportsector wordt gebruikt, maar ook door leasingmaatschappijen (waaronder Athlon Car Lease en Ethias Verzekeringen in het kader van het Ecocoach-project). Dat helpt niet alleen besparen op het benzineverbruik, maar scheelt ook een slok op de borrel voor verzekeringspremies. Zolang de chauffeur er een veilig rijstijl op nahoudt, natuurlijk... "Een geautomatiseerde logistiek leidt ontegensprekelijk tot kostenbesparingen, en ecorijden is een markt die nog niet echt ingenomen werd", weet Dave Engel. Ubidata is volgens hem een alternatief voor de grote spelers op de markt zoals Punch, Groeneveld of Transics. "Onze klanten zijn kleine en grote ondernemingen die een vloot moeten beheren. Die klanten zijn onze beste ambassadeurs." Ubidata heeft ondertussen 11 medewerkers in dienst en haalt een omzet van meer dan een miljoen euro. "Het eerste jaar haalden we 32.000 euro, daarna 64.000 euro, daarna 128.000", verklaart Engel. Het is niet per toeval dat zijn onderneming actief is in de informatietechnologie. "En we hebben onze omzet voor 2008 nu al gehaald." Met de komst van een nieuwe vennoot, Paul Havelange (ex-Euroclear), is het de bedoeling het bedrijf uit te breiden tot 20 personen tegen halfweg 2010 en zich ook internationaal te profileren. "Op dit ogenblik zoeken we strategische partners in het buitenland", aldus nog Dave Engel. Namen? "Daar is het nog te vroeg voor." Marc Husquinet