"Heel wat AIESEC'ers zijn ver geraakt in het leven. Zelfs Italiaans premier Mario Monti was ooit een AIESEC'er", vertelt Ruben D'Hauwers, die nu als vice-president external relations aan slag is bij AIESEC. D'Hauwers leidt als 23-jarige het Belgische salesteam. "Met zes jonge mensen leiden wij zo de Belgische organisatie, die 400 man sterk is. Dat is een heel leuke, interessante ervaring voor 23-jarige." Internationaal is AIESEC - oorspronkelijk opgericht in 1948 - uitgegroeid tot een organisatie van liefst 65.000 leden. Ze organiseert jaarlijks zo'n 14.000 uitwisselingen en stages, met als doel jonge, verstandige en ambitieuze mensen te helpen uitgroeien tot 'de leiders van de toekomst'.
...

"Heel wat AIESEC'ers zijn ver geraakt in het leven. Zelfs Italiaans premier Mario Monti was ooit een AIESEC'er", vertelt Ruben D'Hauwers, die nu als vice-president external relations aan slag is bij AIESEC. D'Hauwers leidt als 23-jarige het Belgische salesteam. "Met zes jonge mensen leiden wij zo de Belgische organisatie, die 400 man sterk is. Dat is een heel leuke, interessante ervaring voor 23-jarige." Internationaal is AIESEC - oorspronkelijk opgericht in 1948 - uitgegroeid tot een organisatie van liefst 65.000 leden. Ze organiseert jaarlijks zo'n 14.000 uitwisselingen en stages, met als doel jonge, verstandige en ambitieuze mensen te helpen uitgroeien tot 'de leiders van de toekomst'. Er zijn twee mogelijkheden om op zo'n internationaal 'traineeship' te belanden. Ofwel doorloop je de AIESEC -rangen, zoals D'Hauwers, waarbij je ervaring kan opdoen binnen de AIESEC -organisatie, eerst als 'team member', later als 'team leader' en nadien binnen de internationale organisatie. Ofwel kandideer je voor een van de internationale stageplaatsen die AIESEC in de aanbieding heeft. Jaarlijks komen zo een honderdtal mensen op 'traineeship' bij bedrijven in ons land en vertrekken er zo'n 150 naar het buitenland. Ook voor de ict-sector is AIESEC relevant. Grote partners in de sector zijn onder meer Alcatel-Lucent, Microsoft of ST-Ericsson. "Zo is er het technical talent program", weet D'Hauwers, "waarmee we bijvoorbeeld 'leadership' kunnen binnenbrengen in een it-organisatie. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat we de sociale of emotionele vaardigheden van een it-afdeling wat kunnen aanscherpen door de interculturele uitwisseling met onze stagiairs. Het zorgt er bij sommige bedrijven voor dat we de it-omgeving wat 'un-nerden': er ontstaat een bepaalde vibe en een diversiteit die er voordien niet was. "Ook 'talent movement' staat op het programma. "In landen als India of Brazilië is er, in tegenstelling tot in ons land, vaak een groot aanbod aan technische talenten. Wij proberen die talenten als stagiairs naar hier te brengen. Dat spreekt heel wat Belgische bedrijven aan uiteraard." Voor kmo's ziet D'Hauwers ook waarde in de marketing-, communicatie- en community managementprofielen van AIESEC. Onder meer het Belgische crm-consultancybedrijf Nerea maakte daar gebruik van. "Mensen uit Oost-Europa, India en andere Aziatische landen zijn daar supersterk in", zegt D'Hauwers. "De bedrijven die die opportuniteit gebruikt hebben, hebben daar redelijk veel uitgehaald. Ze zorgden voor een grote visibiliteit met een klein budget." Bedrijven die een nieuwe, onbekende markt willen gaan bespelen, kunnen beroep doen op de lokale marktkennis van de salesprofielen die AIESEC kan aanbieden. "Het gaat natuurlijk steeds over jonge mensen, met beperkte ervaring, maar die zichzelf willen ontwikkelen. Bovendien blijkt dat - hoewel we dat niet kunnen garanderen - ongeveer 60 à 70 procent van de mensen die naar hier komen, hier ook blijven." AIESEC zorgt bij een internationale stage voor ondersteuning bij de selectie van de geïnteresseerden in een stageplaats, voor de visumprocedure, de accommodatie en ontvangst van de stagiair. "Wij kunnen nu helaas niet alle geïnteresseerden een stageplaats garanderen", zegt D'Hauwers. "Ons bereik bij de studenten is immers enorm groot, maar bij bedrijven moeten we nog verder groeien. De bedrijfswereld is nog steeds een flessenhals voor de organisatie. Raar, want onze value proposition is enorm groot. Ik heb eens een marktanalyse gemaakt. Moesten wij onze volledige value proposition aanrekenen, zouden wij 20 keer meer kunnen vragen dan vandaag. Maar dat doen we niet, want we zijn een ngo. Het enige wat we willen, is de kosten dekken die we maken." Geïnteresseerde bedrijven kunnen contact opnemen met Ruben D'Hauwers op ruben.dhauwers@aiesec.net. Tel: 0498 91 42 31. Stefan Grommen