MyMicroInvest zorgde voor een grootse aanpak in Tours&Taxis tijdens de beurs Digital First voor zijn derde live crowdfunding: een indrukwekkend podium, reusachtige schermen, een systeem voor directe investeringsbeloftes via smartphone (het evenement werd gefilmd en uitgezonden op het web en sociale media, in de hoop het vorige cijfer van 3.000 toeschouwers te kloppen) en een goed gevulde zaal - zo op het oog met minstens 300 aanwezigen.
...

MyMicroInvest zorgde voor een grootse aanpak in Tours&Taxis tijdens de beurs Digital First voor zijn derde live crowdfunding: een indrukwekkend podium, reusachtige schermen, een systeem voor directe investeringsbeloftes via smartphone (het evenement werd gefilmd en uitgezonden op het web en sociale media, in de hoop het vorige cijfer van 3.000 toeschouwers te kloppen) en een goed gevulde zaal - zo op het oog met minstens 300 aanwezigen. Origineel aan deze editie was dat de vier aanwezige jonge bedrijven (YouScribe, Intuitim, DialogFeed en ChanvrEco) werden 'gechallenged' door een 'comité' dat bestond uit een trio van bekende ondernemers, namelijk de broers Zurstrassen (José en Jean) en Grégoire de Streel, de oprichters van Skynet en Keytrade Bank. In hun voorwoord dachten ze trouwens terug aan hun eigen financiering. In die tijd hadden ze ieder tussen de 12.500 (voor Skynet) en 20.000 euro (voor Keytrade) uit hun eigen zak gehaald. "Ik had geleend bij de Generale Bank", herinnert José Zurstrassen zich nog (voorzitter van MyMicroInvest trouwens). De banken waren ongetwijfeld minder terughoudend dan nu, "maar we moesten wel sneller geld verdienen dan de huidige start-ups." Als ze het in 2014 nog eens moesten overdoen, zouden ze waarschijnlijk een beroep doen op crowdfunding (José Zurstrassen is trouwens voorzitter van MyMicroInvest). En ze zouden hebben aangetoond dat als je het goed kunt uitleggen als ondernemer, crowdfunding een alternatief of haalbare toevoeging is voor klassiekere financieringsmiddelen. Want tijdens deze live crowdfunding werd er maar liefst 300.000 euro aan investeringsbeloften geteld. De investeerders moeten hun geste natuurlijk nog officieel maken (concreet genomen ontvangen ze een mail waarin hen gevraagd wordt de transactie online uit te voeren na een zekere bedenktijd). Maar zelfs als slechts 50 % van de beloften concreet wordt omgezet, dan hebben ten minste twee van de vier deelnemers hun financieringsdoelstellingen al bereikt. De twee meest bejubelde bedrijven waren ook de technologisch getinte ondernemingen, misschien omdat het evenement plaatsvond op een beurs die in het teken stond van digitale communicatie: DialogFeed biedt bedrijven een tool om stromen te bundelen, te temperen en te verrijken op sociale netwerken. Intuitim, een spin-off van de UCL, ziet zichzelf al als kampioen van reporting toegepast op medische beeldvorming om kankerdiagnoses te verbeteren. Ze lijken allebei goed op weg hun doelstellingen van minstens 50.000 euro via crowdfunding te bereiken. Ze tekenden elk een investeringsbelofte van meer dan 100.000 euro op. Het geval van YouScribe is een beetje ongewoon. Om te beginnen is dit een Frans bedrijf, en deze potentiële "Netflix of Spotify voor boeken" heeft al een benijdenswaardige omvang. Ongeveer 7 miljoen volgelingen zouden al gebruik maken van zijn formule voor een onbeperkt abonnement (9,99 euro per maand) en ze kunnen naar hartenlust putten uit een online bibliotheek van 2 miljoen titels (boeken en andere documenten). In Brussel heeft YouScribe vooral aangetoond dat een crowdfunding, zoals Olivier de Duve, ceo van MyMicroInvest uitlegt, ook een "tool voor visibility en marketing" is. Na de live crowdfunding hebben honderden 'toeschouwers', die dan misschien wel niet investeren, waarschijnlijk wel zin de dienst uit te testen. De ambitieuze start-up heeft de 'crowd' trouwens niet echt nodig: ze haalde al 3 miljoen op en is nog op zoek naar ongeveer 600.000 euro, maar er zou al 500.000 onderschreven zijn door investeerders. Deze relatieve behoefte verklaart ongetwijfeld waarom YouScribe, dat van de vier bedrijven nochtans het meest bekend is bij het grote publiek, de minste investeringsbeloften kreeg. Het vierde jong bedrijf, ChanvrEco, is het minst it-enabled: het maakt isolatiematerialen op basis van hennep. Voortbouwend op het succes van het evenement liet MyMicroInvest niet na een studie van adviesbureau Douw&Koren, die de steun kreeg van De Standaard, te relativeren. Deze studie beweerde dat crowdfunding achterop hinkt in België, en amper 10 % bedraagt van wat we zien in Nederland. "Deze studie heeft slechts belangstelling voor het topje van de ijsberg, namelijk de transacties die elektronisch gebeuren op crowdfunding-platformen, terwijl bij ons veel transacties die geïnitieerd worden door een crowdfunding uitmonden in 'offline' transacties", nuanceert Olivier de Duve, die de gelegenheid aangrijpt om een cijferbalans op te maken van MyMicroInvest na twee jaar bestaan (zie kadertekst).Olivier Fabes